Прогнози 2021: Само рекламите в дигиталните медии ще отчетат може би повишение от 4%

08.12.2020 08:14 Паола Хюсеин
Мария Гергова-Бенгтссон

Ръст в бързооборотните стоки и електронната търговия, но спад в бързата мода, авиацията и туризма, предвижда Мария Гергова-Бенгтссон, управител и основател на пиар агенцията United Partners

Десктоп трафикът се увеличава за сметка на мобилния само по време на периодите на локдаун

В началото на 2020 г. United Partners бе обявена за най-добрата комуникационна агенция в Централна и Източна Европа на престижните SABRE Awards. През последните 23 години пиар компанията осъществява многобройни продуктови и корпоративни кампании, проекти за връзки с обществеността, дигитални кампании за водещи фирми от индустрии като IT, здравеопазване, бързооборотни стоки, мода и красота. Агенцията има многобройни международни и български отличия за работата си, сред които и два специални приза на IPRA GWA (Международните златни награди на Международната PR асоциация).

Сред клиентите им са Alvogen, Boleron, Carlsberg, Viber, VMware, Volvo, Daikin, UNICEF, Janssen, H&M, Euralis, Melexis, Nespresso, Paysafe, P&G, Tommy Hilfiger, Fjallraven

- Г-жо Гергова, как изглежда рекламният пазар в края на пандемичната 2020 г.? Много от българските експерти очакват поне 10% спад.

- Има вероятност да има повече от 10% спад.

United Partners има доста ясна стратегия за бизнеса. Преразгледахме годишната си стратегия още в първите дни на април и направихме нов план за действие. Стратегията ни следва нашата дългосрочна рамка: екип, иновации, резултати. Екип: работим по непрекъснато развитие на дигиталния капацитет на екипа, задържането на хората и екипния дух. Иновации: имаме план за непрекъснато идентифициране и развиване на нови услуги и методологии. Резултати: ще предлагаме и реализираме идеи, които водят до ясни и бързи резултати. И, разбира се - добра финансова дисциплина, за да има достатъчно кеш, с който да минем през кризата. След като излезем от кризата, ще имаме значително по-интересно портфолио от услуги и още по-сплотен и позитивен екип.

Иначе

очакваният спад на приходите

за 2020-а е между 15 и 30%

Според проучване, което направихме сред агенциите в Централна и Източна Европа за това какви са очакваните промени в бизнеса им в резултат на пандемията, предполагаемият спад е между 10 и 50% в зависимост от услугите на агенцията, дали има повече приходи от събитие, от кои сектори - туризъм или технологии, и т.н.

- Кои рекламодатели и сектори помогнаха на рекламния пазар?

- Секторите, които най-малко пострадаха, а и дори белязаха ръст, са бързооборотните стоки, електронната търговия и технологиите.

- Как ще се развива рекламата през 2021 г.?

- Комуникационният пазар определено е функция на българската икономика и очакваме да има същите негативни тенденции особено в сектора на събития и конгреси. Без промяна или дори ръст може би ще има в секторите на бързооборотните стоки, електронната търговия и технологиите. Обратната ситуация се очаква в HORECA (специфично название за търговия и дистрибуция в хотели, ресторанти, кафенета - б.а.), бърза мода (fast fashion), както и в авиацията и туризма.

- Изследване на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) предвижда възстановяване на пазара и доста голям ръст през 2022 г. Как ще стане това?

- Тази криза е по-различна и всички се надяваме, че в момента, в който се овладее, икономиката ще расте бързо, защото хората ще излязат от кризата жадни за преживявания и няма да пестят от това. В Китай веднага след пика на кризата е отчетен

невиждан скок на

покупките на луксозни стоки

точно защото хората не са пестили средства да се поглезят и наградят след кризата.

- Каква ще е новата мода в рекламата?

- Несъмнено най-новата мода в рекламата и комуникациите са т.нар purpose-driven campaigns, т.е. кампании, промотиращи по-висши цели на компаниите - например устойчиво развитие, борба с климатичните промени, многообразие и приобщаване (diversity & inclusion) и пр.

Също така, от гледна точка на маркетинг микса, в интернет търговията COVID превърна доставката и опаковката (delivery & packaging) в ключова точка на контакт с потребителя. Тепърва предстои да видим как компаниите ще използват тази възможност в комуникациите си.

- Как пандемията от коронавирус се отрази върху компанията ви United Partners? Предизвика ли дълготрайни промени?

- Независимо от глобалния ред в началото на март до днес ние се адаптирахме сравнително бързо, като постоянно мислим не само за днес и сега, но и за момента след края на COVID-19. Наскоро ми попадна една книга, която отразява тази теория - Peaks and Valleys на Спенсър Джонсън (“Върхове и долини”). Важно е как действаш в трудни времена (valleys), за да създаваш и учиш неща, които ще са полезни, когато отново си пак на върха (peaks). Преминаването на дистанционен режим на работа го направихме ден преди началото на извънредното положение - по наша инициатива. Не беше много трудно, защото отдавна имаме политика за “работа от вкъщи”. Настроихме целия ритъм на работа към дистанционен модел.

Приоритетът ни по време на пандемията е да следим какво се случва с бизнеса на клиентите ни, да адаптираме или сменяме тотално подхода на комуникация към различните целеви групи. Важна част от стратегията ни е свързана с иновациите - от началото на извънредното положение до днес добавихме редица нови услуги към портфолиото ни:

- Виртуални конгреси и конференции - с наш партньор от Белгия предлагаме тази

услуга, която

може да

виртуализира

всяко събитие,

като запази потребителското изживяване максимално близо до реалността: от избора на място за конгреса (Париж, карибските страни), до избор на сграда, брой зали, нетуъркинг зони, щандове, брандиране и т.н.

- Подкасти - виждаме потенциал в тази услуга като нов допълнителен канал за смислена комуникация. Тази форма е много удачна за периода на социална изолация, като вече намери място в стратегията на някои от клиентите ни.

- Inbound маркетинг - маркетингът през съдържание става ключов, когато хората са повечето време онлайн. Ние сме маркетинг партньор на HubSpot (американска платформа за маркетинг - б.а.) за региона, така че на практика засилихме работата на екипите в тази посока.

- Video Storytelling - тази услуга е наш приоритет, имаме вътрешен видеоекип, който работи за бързо и креативно реализиране на видеосъдържание за наши клиенти.

- Data driven strategies - разработването на комуникационни стратегии на база на анализ на данни с помощта на изкуствен интелект и машинно обучение.

- Scenario planning - анализирайки ситуацията, установихме, че почти нито една компания не е имала в стратегията си разработен план за действие по време на пандемия и повечето се оказаха неподготвени. Тази стратегическа услуга цели да помогне на компаниите да разгледат и планират различни сценарии за развитието на техния бизнес.

- Нано- и микроинфлуенсъри - станахме ексклузивен представител на водещата европейска платформа за нано- и микроинфлуенсъри BuzzStore.

- Има ли ползи от пандемията в работата ви?

- Плюсовете са, че разработихме и тествахме бързо доста нови услуги. Сбъднахме и една мечта - да създадем собствена партньорска верига от агенции в Централна и Източна Европа, която поради интерес на наши клиенти започна да излиза извън планирания регион и в момента се разраства с партньори в скандинавските страни, Малта, Русия, Гърция, Турция и няколко страни в Близкия изток. Целта на тази верига е да предоставяме възможност за

български

компании, които

искат да стъпят

на нови пазари,

както и на глобални компании, които искат да навлязат или развият бизнеса си в региони като Централна и Източна Европа, като работят с по-гъвкави, иновативни и рентабилни компании.

Негативите са, че физическото разделение затруднява творческия процес, много идеи при нас се раждат по-лесно в процес на взаимодействие и колаборация. Правим го онлайн, но не е същото.

- Как кризата се отрази на бюджетите и на цените на онлайн рекламата?

- Според изследване на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) единственият канал, за който се очаква да има ръст през годината, са рекламите в дигитални медии, които ще отчетат повишение от 4% на годишна база. Това вероятно ще е така само при някои от играчите в онлайн рекламата, а повечето най-вероятно ще отчетат спад, който ще е в унисон с общия спад на пазара - т.е. минимум 10%. При нас бюджетите се намалиха от гледна точка на отложени или отменени събития. За някои търсим и алтернативни варианти - да минат в онлайн среда. Някои кампании, свързани със стимулиране на продажбите, също са отложени от морално-етична гледна точка.

- Ще има ли промяна на съотношението между десктоп и мобилна реклама?

- Тенденцията на увеличаване на мобилната реклама за сметка на десктоп рекламата не е нова и продължава да е в сила дори и по време на пандемията. Ръст в десктоп трафика се забелязва само по време на периодите на локдаун, което се надяваме да е временно явление.

- Има ли нужда от втора измервателна система на рекламите в българските сайтове освен Gemius? Международното бюро за интерактивна реклама (IAB) дори подготвя нов начин за измерване.

- Проблемът с прозрачността на пийпълметричните системи както за онлайн, така и за тв пазара продължава да е на дневен ред, но в светлината на прожекторите стои повече тв пазарът - все още той доминира рекламата в България. Не съм сигурна, че инициативата на IAB ще успее да разбие дългогодишния монопол на Gemius в измерването на интернет аудиториите, тъй като и в миналото имаше подобни опити и от други организации (“Нилсен”), но без успех.

Други от От страната и света

Политолог: Властта в държавата се печели чрез избори, не с процедурни решения

Възможно ли е все още да има кабинет и задават ли се нови избори? Ще успее ли кандидатурата на Силви Кирилов да събере достатъчно подкрепа? До какво води отказът на лидера на ГЕРБ Бойко Борисов от

Мощно слънчево изригване ще причини геомагнитни бури през уикенда

Очакват се късно през нощта на 28 ноември и в първите часове на 29–и НАСА съобщи, че на 24 ноември е регистрирано мощно изригване на Слънцето. Явлението беше заснето от роботизираната Лаборатория за

Майка: Учителка зашливи детето ми, ще стигна докрай

Родители бранят госпожата, твърдят, че е най–добрата Майка на четвъртокласник в ямболското училище „Любен Каравелов" твърди, че учителка е ударила шамар на сина ѝ

Лена Бориславова: Борисов не желае да се разграничи от Пеевски

Бойко Борисов не желае да се разграничи от Делян Пеевски - така Лена Бориславова Бориславова от ПП-ДБ коментира в ефира на "Тази сутрин" по БТВ" това, че лидерът на ГЕРБ отстъпи и вече няма да е той

Експерт за повторното преброяване на бюлетините: В такъв мащаб не е прилагана такава процедура

Как ще бъде извършено повторното преброяване на бюлетините в над 1700 секции, което беше наредено от Конституционния съд? И може ли това да промени резултата от изборите

>