Александър Димитров: Бизнесът трябва да покаже истинска ангажираност и да дарява не само при пандемия

07.12.2020 07:00 Самуил Огнянов

Нашата 5G мрежа, която стартирахме, и социално отговорните ни инициативи са инвестиции в бъдещето - те водят до още инвестиции, работни места и по-високо качество на живот, казва главният изпълнителен директор на А1 България

- Господин Димитров, изглежда, всеки разговор в последните седмици се върти около пандемията. Каква е ситуацията в А1, как реагирахте на втората вълна?

- Преди всичко реагирахме с правилна подготовка още през лятото. За съжаление, можеше да се очаква, че докато няма ефективна ваксина, ни предстоят още предизвикателни месеци. Затова при нас има и много ясни правила за действие, в случай че се установи заразен или контактен колега.

През цялото лято ние не свалихме гарда си, защото здравето и безопасността на служители и клиентите са ни приоритет номер едно. От началото на пандемията спазваме стриктно мерките за социална дистанция в офисите си, недопускайки повече от 50 на сто присъствие в екипите, а в момента и още по-малко. Колегите ни в магазинната мрежа са оборудвани с лични предпазни средства и редовно правят дезинфекция на обектите, не допускаме струпване на клиенти и там.

Реакцията ни на новата вълна на коронавируса има две страни. Първо погледнахме какво можем да направим самите ние в работата си, как да продължим да работим, за да намалим негативното влияние върху бизнеса. Още през март приоритизирахме и адаптирахме дейностите си, така че да запазим финансовата стабилност на компанията, и се радвам, че засега се справяме добре въпреки 6-месечната пандемия. На второ място помислихме и незабавно предприехме действия да сме полезни на обществото, излизайки извън обичайния ни бизнес.

- Да започнем с вашата работа тогава. Какво се промени?

- Няма нищо необичайно в работата ни от последната година, но нарастващият брой на случаите ни показа, че е време да намалим още повече присъствието в централния ни офис. На този етап въведохме ограничения за присъствие до 25 на сто от екипите, което ни позволява да спазваме стриктно мерките за социална дистанция.

Продължаваме активно да стимулираме и нашите потребители да използват дигиталните канали за самообслужване. Практически всички услуги, които предлагаме, са достъпни и в нашия онлайн магазин на А1.bg. А сметките могат да се платят и през приложението ни “Моят А1”.

Вярваме, че страхът не е полезен стимул, затова акцентираме все повече и повече на стимули за потребителите, когато плащат или пазаруват онлайн. В момента предлагаме допълнителни минути, мегабайти или дори финансови награди за тези, които го направят.

Но това не може да бъде достатъчно. Аз вярвам, че в ситуация като тази бизнесът трябва да покаже истинска ангажираност към обществото. Това значи и конкретни финансови ангажименти в борбата срещу пандемията.

- Израз на това, предполагам, са последните дарения на А1 към няколко болници. В какво всъщност се състои подкрепата ви?

- Точно така, като бих искал да допълня, че това е своеобразно продължение на нашите дарителски инициативи, които започнахме още през пролетта, когато дарихме апаратура на Александровска болница, както и на областните болници в Монтана, Добрич и Силистра. Ангажирахме се и със сериозна финансова подкрепа.

Последните дарения, които визирате, са различни по своя характер. В случая на ВМА закупихме над 3300 антигенни теста, които съответно бяха дарени на болницата. Отделно от това даряваме 1000 броя тестове за болница “Св. Екатерина”. Изборът на тестовете беше съгласуван с ръководствата на болниците предварително и аз съм много горд от добрата организация, която създадохме, за да направим тези дарения в кратки срокове.

Но, оказва се, че най-голямото предизвикателство пред здравната ни система в момента не е нито в апаратурата, нито в броя легла, за които много се говори. Болниците имат нужда от лекари, сестри и санитари, имат нужда и от пари, за да обезпечат нормалните им условия за работа и справедливото заплащане за огромния и отговорен труд, който полагат.

Поради тази причина А1 подпомогна финансово “Пирогов”, “Александровска” и “Св. Анна” за привличането на около 100 лекари, медицински сестри и санитари, които да работят в COVID отделенията на болниците през следващите месеци.

- Как избрахте именно тези болници и този начин да помогнете?

- Преди всяко толкова мащабно дарение е нормално да има предварителна комуникация между дарителя и ръководствата на съответните болници и здравните власти у нас.

А1 изгради много добра комуникация с Министерството на здравеопазването още във връзка с даренията, които направихме през пролетта. Ние координираме действията си с тях, както и с ръководствата на съответните болници. Впечатлени сме от пълната прозрачност, която те предоставят по изразходването на дарените средства, както и от бързите им действия.

Последните дарения не правят изключение, като по-нестандартната им форма също е съгласувана с министерството и болниците, а не е едностранно решение на А1. Тази форма на дарителство ни позволи и да насочим вниманието на страната към липсата на кадри в системата, както и към недостатъчното им заплащане.

Това е проблем, който не може да се реши с еднократни действия, но вярвам, че в дългосрочен план цялото ни общество трябва да се ангажира с него, като особено място в този процес трябва да заема бизнесът.

- А прави ли достатъчно бизнесът в момента? Как оценявате реакцията му на втората вълна?

- Българският бизнес направи много и не бих искал това, което казвам, да звучи осъдително към никого. Много хора вече коментираха безпрецедентната вълна на съпричастност, която COVID-19 отключи.

Втората вълна на пандемията обаче се приема някак по-спокойно от хората и от бизнеса, без да си даваме сметка, че засега тя е значително по-тежка от първата. Това успокоение, което битува в обществото, сякаш забави и реакцията от страна на компаниите у нас. Място за отпускане обаче няма, както многократно предупреждават експертите.

Надявам се действията на А1 да послужат за пример на другите и да видим отново повторение на тази истинска вълна от съпричастност и взаимопомощ, на която станахме свидетели само преди броени месеци. Всъщност не просто се надявам, а искрено вярвам в това. И ще работя за това. Бизнесът трябва да показва истинска ангажираност и да дарява не само при пандемия.

- Освен здравната у нас сериозни проблеми изпитва и образователната система. Прави ли нещо А1 в подкрепа на родители, ученици и учители?

- Със сигурност за нас предизвикателствата пред образователната система не са чужди. Най-малкото, защото много от нас тук не могат да разсъждават само като представители на бизнеса, защото са и родители. Аз съм убеден, че дигиталните технологии имат огромен потенциал да подобрят ефективността на образованието. Но за да бъде разгърнат той напълно, е необходимо не просто часовете да се правят през видеоконферентни връзки, а да се заложи на интерактивни технологии, на видеосъдържание, да бъдат вкарани и елементи на геймификация в образователния процес.

Именно това правим ние заедно с издателство “Просвета”. Съвместно предлагаме портала е-просвета, в който експерти педагози са подготвили интерактивни уроци за деца от 1-и до 12-и клас. Има и видеосъдържание и динамични тестове и още много. Това, което правим ние в момента, е да го предлагаме безплатно, за да могат всички родители и деца да го тестват и да преценят дали си заслужава да инвестират в това. Безплатният период е за 30 дни и чувам много положителни отзиви от много родители.

- Как влияят тези разходи за дарителство на общото финансово състояние на компанията? Това е особено важно с оглед на последните мащабни инвестиции, които планирате за стартирането на 5G мрежата.

- Не мисля, че някой може да мисли само за печалби, когато обществото е изправено пред такава криза. Аз вярвам, че дарителството и продължаващите инвестиции трябва да вървят ръка за ръка, за да може да преодолеем както здравната криза, така и икономическите последствия от нея. Затова и ние в А1 не се поколебахме да планираме над 780 милиона лева в амбициозна инвестиционна програма за развитие на нашата мрежа.

От 20 ноември стартирахме 5G на територията на София, скоро ще обхване и 90% от Бургас, а през 2021 - населените места с над 10  000 души. Много се гордея с факта, че първи в България пуснахме истинска мрежа oт пето поколение, с истински 5G базови станции, работеща на 5G честоти – от 3,6 GHz.

Това, както и социално отговорните ни инициативи, са инвестиции в бъдещето. 5G води след себе си инвестиции, работни места и по-високо качество на живот.

- Все още обаче не се предлагат планове с 5G? Кога ще видим такива?

- На този етап всеки, който има подходящо устройство и е абонат на А1, може да я ползва и да се увери в бързината. За пълноценното стартиране на тарифни планове обаче трябва да получим и постоянни честоти, като очакваме процедурата за разпределение на честоти да се състои през януари 2021 г.

Тоест, надявам се, че това ще съвпадне с разширението на покритието ни до населените места с над 10 000 души. Именно тогава клиентите могат да очакват и ново портфолио, включително с нови тарифни планове за 5G.

- Какво стана със страховете, че 5G всъщност причинява COVID-19? Да не ви обвинят сега за втората вълна на вируса?

- Това щеше да е най-абсурдното нещо, което съм чел в последно време, ако не беше и малко тъжно. Много хора вярват в разни конспирации, а същевременно пренебрегват препоръките на здравните власти. Така си вредим всички. Нищо страшно няма в 5G и няма нито едно сериозно проучване, което да е намерило някакви вреди върху човешкото здраве, причинени от мрежите от пето поколение.

Продължаващата пандемия може би просто изостри страховете на хората, но с времето ще видите, че за 5G ще се говори като за технология, която е допринесла за дигитализацията на обществото ни. Единствената връзка с коронавируса е, че ще ни помогне да преодолеем по-бързо здравната и икономическата криза, която пандемията причини, и ще излезем по-силни и по-свързани от нея.

CV

Алексанър Димитров има магистърска степен по електрически машини и апарати от Техническия университет и магистърска степен по мениджмънт и маркетинг от УНСС

Работи в телекомуникациите повече от 15 г. От 2001 до 2015 г. е бил търговски директор и главен изпълнителен директор на “Германос България” и главен търговски директор на “Виваком”

От 1 октомври 2015 година е главен изпълнителен директор на А1 България.

През март 2017 г. е избран за член на УС на КРИБ

През 2018-а е отличен като Мениджър на годината в престижния конкурс

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>