Бисер Иванов: Дори в най-смелите си мечти не съм си представял, че мога да свиря със звездите, с които работя в Intelligent Music Project

05.12.2020 09:30 Мария Райчева
Бисер Иванов (вляво) и Рони Ромеро СНИМКА: ТЕД ГЕОРГИЕВ
С Лили Иванова СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Доктор Милен Врабевски влиза в студиото

със завършената идея, после

с Иво Стефанов правим аранжиментите

Бисер Иванов е сред най-добрите китаристи в България, а неговите умения са високо оценени от легендарни имена в световната музика. Неговата китара звучи в парчетата на много от българските певци, и то в различни жанрове - рок, поп, джаз. 46-годишният музикант години наред работи с примата на музикалната ни сцена - Лили Иванова. През 2013 г. Ищар го кани да участва в клипа към песента ѝ Get Loud. А четири години по-късно Бисер Иванов пише музиката и прави аранжимента към парчето “Приказка”, с което Маги Джанаварова стига до полуфиналите на фестивала в Сан Ремо. Година по-късно се присъединява към Intelligent Music Project на д-р Милен Врабевски, който събира за албумите си не само някои от най-добрите български музиканти, но и световни величия, сред които са Саймън Филипс (“Тото”), Рони Ромеро (“Рейнбоу”), Джоузеф Уилямс (“Тото”), Джон Лоутън (“Юрая Хийп”), Джон Пейн (“Ейша”), Карл Сентънс (“Назарет”) и др.

- Вие сте част от проекта на доктор Милен Врабевски Intelligent Music Project. Как дойде поканата да се включите?

- Присъединих се към екипа през 2018 г. Един ден ми се обади Иво Стефанов, който е музикален копродуцент на проекта, и ми предложи да запиша няколко неща за албума Sorcery Inside. Трябваше да са проектокитари, върху които след това трябваше да записва някоя световна звезда, каквито обикновено д-р Милен Врабевски кани да участват в албумите. По това време музикален копродуцент беше Саймън Филипс, барабанистът на “Тото”. Като чул материала, казал, че китарите са на световно ниво и няма да записват други.

- Нещо повече, сравнил ви е с Дейвид Гилмор от “Пинк Флойд”.

- Може би нещо е чул, нещо го е впечатлило, имам едно малко по-дълго соло, което леко е в стил “Пинк Флойд” и вероятно така е направил някаква връзка. Но нямам нищо общо с Гилмор. За мен е чест такъв велик музикант като Саймън Филипс, на когото се възхищавам от дете, да ме сравни с такъв гигант като Гилмор. За Sorcery Inside записваха Саймън Филипс, Джоузеф Уилямс, Джон Пейн и вокал - Карл Сентъс от “Назарет”. Дори в най-смелите си мечти не съм си представял, че някога ще мога да свиря с музиканти от такъв ранг. После направихме и албума Life Motion. Излизането му бе съпроводено през февруари с три концерта в България, представихме го също в Амстердам и Кьолн.

- Intelligent Music Project е много мащабен проект, в него участват истински световни рок звезди. Как изглежда процесът на работа отвътре?

- Всичко се случва изцяло и благодарение на огромните усилия на д-р Милен Врабевски, без него нищо от това нямаше как да бъде реалност. Той е всеобхватен, той успява да е във всичко. Вече три години не спирам да се изумявам как се занимава с толкова много неща. За някои от дейностите дори не съм си представял, че ги развива. Има огромен ум, широк размах и изключително всеобхватен поглед. Виждаш го как в един момент прави сделка в бизнеса си или нещо във фондацията, в следващия момент оставя лаптопа, влиза в студиото и записва нова песен. С него се работи изключително приятно. Въпреки цялата си ангажираност и напрежение в работното му всекидневие успява да има неформално отношение към нас, музикантите, запазва приятелския тон. Той пише музиката, текстовете. Идва в студиото с напълно завършена идея и цялостна концепция какво трябва да се получи накрая. След това правим аранжиментите заедно с него и Иво Стефанов.

- Работите и с още една голяма звезда - Рони Ромеро от Rainbow. Кога се видяхте за първи път?

- Запознахме се преди около година. Дойде в студиото да запише някои от песните за предишния албум - Sorcery Inside. Оттогава сме се виждали и работили заедно много пъти, имахме доста концерти. Още в самото начало бях много впечатлен колко интелигентен е, много бързо влиза в идеята и реагира светкавично. Преди месец бяхме в Румъния, гостувахме в един от най-популярните сутрешни блокове, нещо като “На кафе” на Гала, и представихме песента Every Time от албума Life Motion. Оказа се, че продуцентът на предаването е много голям фен на Intelligent Music Project. Живот и здраве, догодина планираме Букурещ да бъде част от лятното ни турне. Имахме и дата за акустичен концерт в тамошното “Хард рок кафе”, но заради пандемията се наложи да го отложим във времето. Every time обаче продължава да жъне успехи навън. След като оглави няколко рок класации в Гърция, съвсем скоро започва да се върти и по най-голямото турско рок радио.

- Работите ли върху нещо в момента?

- Продължаваме да творим, имаме идеи за доста неща. Преди няколко дни записахме видео с акустични версии на някои от най-ударните парчета на Intelligent Music Project, ще бъде излъчено по БНТ на 30 декември. Преди месец трябваше да имаме два концерта в Гърция, но и те бяха отложени заради пандемията. Затова записахме 12 песни, които ще пуснем като бонус към тамошния фенклуб, а и не само към него. Ще рекламираме концерта и в Сърбия, Хърватия, Турция, Румъния и Финландия. Разбира се, и българските ни фенове ще могат да наблюдават изпълненията ни, тъй като концертът ще се излъчи в нашите социални канали. Да не забравяме, че тече и довършителен процес по издаването на шестия студиен албум на д-р Врабевски и Intelligent Music Project, който ще се нарича The Creation – “Съзидание”. Очакваме към края на февруари догодина да е вече факт.

- Кога започнахте да се занимавате с музика?

- Тръгнах на уроци по китара още на 6-годишна възраст. Дълги години свирех класическа музика, но покрай баща ми съм израснал с парчетата на “Бийтълс”, “Дийп Пърпъл”, “Куин”, “Лед Цепелин”. В трудните тийнейджърски години намерих смисъл в китарата. По онова време всички ходеха на поне пет извънкласни дейности, така че и аз имах доста занимания. Тренирах джудо и футбол в “Чавдар” - Бяла Слатина. Продължих да ритам и да свиря до 18-годишна възраст, като и двете ми вървяха много. Имах предложения да се занимавам с футбол професионално, но след казармата избрах музиката.

- Не сте ли свирили в ученически банди?

- Като дете бях много своенравен и държах на своето по отношение на музиката, затова съм бил само в една ученическа група. Освен на гаражно ниво имахме и някакъв частичен успех. Идваха доста хора да ни слушат, ходихме на фестивал в Русе, участвахме и в предаването за млади таланти на Кирил Ампов “Хит минус едно”. След казармата в родния ми град Бяла Слатина нямаше какво да ми се случи и се преместих в София. Тръгнах на уроци по китара и солфеж. Една вечер бях на гости на мой приятел и тръгвайки си, чух да звучи музика на живо от едно читалище. Влязох да послушам и много ми хареса китарата на вокалиста. Помолих го да я видя, по онова време трудно се намихара хубави инструменти. Започнах да свиря нещо, а останалите музиканти ми предложиха да се присъединя към тях, търсели си китарист и били пред запис на албум. Така станах част от група “Алегро”, с която издадохме два албума, имахме няколко хита, които в средата на 90-те години се въртяха навсякъде. Покрай групата се запознах с други музиканти и колелото се завъртя. Клубният живот беше доста силен, имахме много участия, фестивали, през лятото почти не се прибирахме в София. Свирил съм и в други групи, една от които беше “Аналгин”, която Звездомир Керемидчиев-Звезди възобнови, след като се върна от Америка. Направихме албум, тогава се записваше на лента и беше много скъпо. Метър лента струваше около 100 долара. Затова изсвирихме целия албум за един ден, нямахме пари за повече.

- Известно време сте работили и с Васко Василев, как се стигна до тези концерти?

- Имах един период на експерименти - около три години свирих в гръцка банда на остров Парос. Беше сезонна работа, но пък там е топло девет месеца в годината и работехме по баровете. След като се прибрах окончателно в България, ми се обади Васко Василев, който чул мои неща покрай наш общ приятел. Изпрати ми материалите и направихме едно страхотно турне в Испания с класическа музика с модерен аранжимент. Денис Ризов беше на баса, Живко Петров - пиано, Митко Семов - барабани, и още 40 оркестранти. Имахме турне из България и няколко концерта в НДК. За един от тях Васко Василев доведе и солистите на “Ковънт Гардън”. После имахме записи в студио.

- Васко Василев ли ви запозна с Лили Иванова, с която сте работили 7-8 години?

- Запознах се с нея след турнето в Испания. Работех много и като студиен музикант. Записвах песни за повечето български изпълнители. Дори имаше период, в който не знаех за кого е песента, после, като си чувах китарите по радиото, разбирах кой е певецът. Активно записвах с Емил Бояджиев, който почина наскоро, вечна му памет. Той работеше като аранжор и тонрежисьор с Васил Найденов и Лили Иванова, за която веднъж ми звънна да направя китарите за нейна песен. След като ги чула, много ги харесала и ми се обади. Изобщо не очаквах, че ще ме покани да стана част от екипа ѝ. Видяхме се на кафе, даде ми песните, които трябваше да разуча, и така започнахме.

- Колко взискателна е в работата си Лили Иванова?

- Изключително, няма как да се работи лесно с толкова голям талант. Иска както от себе си, така и от останалите да дават не 100, а 120%. Имах огромното щастие да бъда на концерти в Русия с Лили Иванова. Там тя е огромна звезда, хората я обожават, познават цялото ѝ творчество. Публиката е уникална, възпитана да уважава изкуството, да го почита и подкрепя по всякакъв начин. Виждаш хора, които стоят насреща и поемат 100% това, което се случва на сцената.

- Докато работите заедно, по жълтите медии тръгват слухове, че двамата имате връзка, как гледахте на тези клюки?

- Смеехме се. Когато си отдясно на един човек толкова дълго време, неминуемо тръгват такива писания. Истината е, че целият екип бяхме много близки, като едно семейство, прекарвахме заедно 180 дни в годината, бяхме заедно на път, по турнета, на сцената.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>