Сайтовете с видео вече под контрола на СЕМ - депутатите го приеха единодушно
Измененията в медийния закон, според които сайтовете с видео минават под контрола на Съвета за електронни медии, бяха приети с пълно единодушие от депутатите днес. Законът за радиото и телевизията бе подкрепен на първо четене в пленарната зала с 88 гласа "за" и без нито един глас "против" или "въздържал се".
Според приетите промени СЕМ вече ще контролира и сайтовете с аудио-визуално съдържание, което може да бъде намерено чрез търсачка, тъй като това по същество е видео по заявка (video on demand). Причината е, че новият закон обхваща не само видеоплатформите за споделяне, но и видеото по заявка, както и аудиовизуалните търговски съобщения в сайтовете.
Писаният текст в тях обаче остава извън медийния закон и няма да бъде регулиран.
Същевременно законовите разпоредби, по които СЕМ контролира електронната среда, ще важат и за сайтовете с видеосъдържание.
Затова те също ще трябва да се съобразяват какво да е съдържанието на рекламата, както доставчиците на медийни услуги. Така например са забранени рекламите на цигари, като промените включват вече и електронните цигари и контейнерите за многократно пълнене.
Законът изисква и ефективно намаляване на търговските съобщения, които предлагат на децата "храни и напитки, по-специално съдържащи мазнини, трансмастни киселини, сол или натрий и захари, чийто прекомерен прием в хранителния режим не е препоръчителен".
За видеоплатформите вече ще важат и етичните правила за рекламата, като при нарушение СЕМ ще може да им налага финансови глоби. Също така медиите ще трябва да се придържат към етични кодекси за саморегулация, като в закона е включен етичният кодекс, написан от фондация “Национален съвет за журналистическа етика”.
Според друга промяна журналистите ще могат да крият източниците си и от съда. Досега действащият закон изискваше източниците на информация да бъдат разкривани пред съда, което доведе до обвинения към България от европейските институции, че така се застрашава свободата на словото.
Според измененията БНТ и БНР няма да получат увеличение на ефирното време за реклама - то остава по 15 мин на ден за БНТ и по 6 мин на час за БНР.
Същевременно СЕМ ще е длъжен да показва и собствениците на електронни медии, като осигурява в регистрите си връзка към информацията за "структурата на собствеността и за действителните собственици на съответните доставчици, предоставена на Търговския регистър и Регистъра на юридическите лица с нестопанска цел по реда на Закона за мерките срещу изпирането на пари".
Видеоплатформите ще трябва да се регистрират в СЕМ до 2 месеца след окончателното приемане на закона от парламента и влизането му в сила.
Изменията на Закона за радиото и телевизията на практика въвеждат в него изискванията на европейската аудио-визуална директива, приета през 2018 г. Тя трябваше да стане част от законодателството на всяка държава член на ЕС до септември 2020 г. Забавянето на България, както и на още 22 страни от ЕС и Великобритания, бе причина преди дни Европейската комисия да започне наказателна процедура срещу тези държави. Еврокомисията поиска отговор от всички тях до 2 месеца.