Борис Колев: За да си успешен, не трябва да се страхуваш от провала

23.11.2020 11:20 Албена Арабаджиева

Това, че влязох в Световната бизнес зала на славата заедно със само още 8 човека, е много голямо признание и предизвикателство за мен, казва социалният предприемач

Борис Колев е социален предприемач. Само на 32 години, той има над 15 компании и брандове зад гърба си. Активно развива корпоративно-социалната отговорност сред компаниите у нас. Помага на много неправителствени организации.

- Г-н Колев, влязохте в Световната бизнес зала на славата в категория на иноватори. Какво означава за вас тази награда и какви други имате?

- Това е много голямо признание за мен, не съм го очаквал. Номиниращите се пазят в тайна и все още не е ясно от къде идва. В последния етап на класацията преминават само 8 души. Аз съм единственият европеец. В последните години в Залата на славата гледат не толкова развитието на конкретен бизнес, а и цялостната инвестиция в устойчиво развитие. За съжаление, тази година няма да има голямо събитие в Бостън за връчване на наградата.

Наистина звучи много самонадеяно, когато медиите кажат, че съм наред до Хенри Форд и Стив Джобс, но те са влезли преди много време, когато са били под 30-годишни и са били много далеч от постиженията, за които сега четем. Целта е да се представят хора, които сега започват да показват потенциала си. Така че това го приемам като предизвикателство и създава много големи очаквания към мен. 

През 2013 г. влязох в класацията на “Форбс” 30 под 30, а през 2012 г. получих награда от тях за цялостен принос в предприемаческите и стартъп средите. През 2017 бях класиран във европейската FERD’s List за предприемачи със социално въздействие, а още през 2007-а попаднах сред “Най-добрите млади предприемачи в Европа” на БизнесУийк.

 - Колко неща сте основали?

- В много неща съм участвал в създаването, много малко неща съвсем сам съм основал. Може би само първите проекти, докато разбера, че

съвсем сам не

става в живота и

трябват

партньори

Само компаниите и брандовете са около 15, които са заработили, но не всички са успешни. Не ги деля като бройки, а повече като посоки на развитие.

 - Кои тогава са посоките на развитие?

- Аз винаги съм се опитвал да работя в няколко основни посоки, независимо дали ще създам бизнес проект, НПО, онлайн платформа. Това са образование, здравеопазване, развитие на човешкия потенциал, гражданското общество. Аз не ги възприемам като отделни проекти, а като инструменти, с които да променяме нещата. Защото да, бизнеса го правиш, за да изкарваш пари, но за какво ги изкарваш?

- Първата си компания сте основали на 18 г. Как се случи и с какво се занимаваше тя?

- Аз още в гимназията бях част от програмата  “Учебна компания” на фондация Junior Achievment (JA) - правихме учебна фирма, измисляхме си продукт, стратегия, маркетинг, счетоводство, всичко с обучителна цел, но все пак си беше истинско. От 9-и клас всяка година правихме нова фирма, тя се развиваше и знаехме как се случват нещата.

 Когато навърших 18 г., исках да замина за Щатите, приеха ме в бизнес училище във Вирджиния и не бях мислил да стартирам веднага собствен бизнес тук. Но се случи така, че две седмици преди абитуриентския бал

баща ми почина и

се наложи да

остана в

България и да

си намеря

бързо работа,

за да помагам на майка ми и по-малката ми сестра. И единственото нещо, за което бях сигурен в себе си, беше свързано със създаването на проект и фирма.

Кръстихме я като тази, която създадохме в училище - Juniоr Team - JT International, с идеята, че ще стане нещо голямо. Започнахме като рекламна агенция - маркетинг, реклама и уебдизайн, което тогава не беше толкова разпространено. Беше доста неуспешно, защото никой не се беше сетил, че на екип на 18 години без дипломи и опит никой няма да му се довери да му прави рекламата. Единственото нещо, което тръгна от тази фирма, беше разработването на уебсайтове. Тази агенция си я има и до днес. 

 - Разкажете повече за някои от проектите ви.

- С JT International правехме много дъщерни компании - за реклама чрез Bluetooth, реклама, чрез аромати, за устойчиво развитие, направихме първата компания, която се занимава с реклама в социални мрежи в България - NetMark. DigiMark правеше софтуерни приложения, когато все още нямаше много, но още тогава се сетихме, че бъдещето е в мобилните телефони.

Наше е първото мобилно приложение на нестопанския проект pravatami.bg - джобен наръчник на гражданските ни права, което спонсорирахме и през 2012-2013 г. беше второто най-сваляно приложение у нас. Както и приложението “Дари кръв” за свързване на кръводарители с хора в нужда. Това ни беше една от основните идеи - да помагаме. Която нестопанска организация ни е потърсила за дигитална подкрепа, сме я подкрепили. Работили сме и за много големи компании. 

 През 2018 г. продадох DigiMark, но създадох DigiMark Ventuers – малък фонд за рисков капитал, в който инвестирам само лични средства и подкрепям други стартъпи. Има вече три, които работят много добре. Първото е платформата nPloy, която свързва компаниите с хората, много бързо се разви и в момента отваряме румънския пазар. Второто е Nutrigen -

първият

български

стартъп за

биотехнологии,

правим приложни

генетични

изследвания, свързани с начин на живот, грижа за здравето. Третият е Airate - нанофибърна мрежа,която пречиства въздуха, като проветряваш, за да не влизат вредните за организма частици в помещението. 

 - Откъде черпите тази енергия постоянно да правите нещо ново?

- От обратната връзка. Виждам, че нещата се случват, че достигат до хора, че променяме настроението, ежедневието. Това ме мотивира да правя нещо повече. Всичко е за хората и от хората. 

 - С кой от проектите ви се гордеете най-много?

- Със социалните проекти. Един от най-яките, които съм създавал, беше в 11-и клас. Създадохме едно футболно първенство за любители в интернет форумите “Българската форумна лига”. Направихме го на шега, ние бяхме ученици още, но се записаха над 20 форума първия път, наехме игрище, съдии от БФС. До ден днешен това е най-голямото футболно първенство за любители в България. Аз отдавна не съм част от организацията, тя си е абсолютно самостоятелна и се самоуправлява от участниците, това е социален бизнес и е един от най-яките социални експерименти, в който съм участвал. 

 Другото е CSR България, което е с най-голямо социално въздействие. Това е НПО за корпоративно-социална отговорност (КСО). През 2009 г.

създадохме

първата мрежа

за КСО у нас

и започнахме да работим много активно, изградили сме стратегиите на адски много компании. 

 - Българските компании започнаха ли повече да се насочват към КСО?

- Това се опитахме да направим. Големите компании имат нужда някой да им помогне със стратегията и с реализацията, защото много често нямат екип и специалисти, в първите години това беше най-големият проблем. Затова започнахме да правим обучения и създадохме първата магистърска програма по КСО на Балканите във ВУЗФ. С българските компании работим по-усърдно, защото те имат по-малко визия и по-трудно правят стратегия.

Но за тези години има адски много развитие. Преди години най-вече се даряваше за еднократни каузи, но даренията не са най-социално отговорното нещо, те често учат, че нещата идват наготово и не са устойчиви. В момента повечето бизнеси гледат наистина да има въздействие, а не просто да се отчете, че се дава нещо. 

 - Защо решихте да се занимавате със социално предприемачество?

- Още като малък се включвах много в доброволчески каузи. И тогава осъзнах, че всички тези организации имат голям проблем в работата с бизнеса - те имат страхотни каузи, бизнесът казва, че има бюджет да помага, но някак си не могат да се свържат. Тогава търсехме вариант да ги свържем и намерихме CSR като инструмент. 

 - В България ли живеете?

- Да. През 2016 г. живях в Сан Франциско, но миналата година реших, че ще остана тук. Пътувам колкото може повече, защото така виждам на колко хубаво място живеем и че в България нещата са си супер.

Ако изключим

политическата

обстановка,

мисля, че

живеем в рай

- климат, чистота, хора.

- А предприемаческа среда?

- Тя е пряко зависима от политическата обстановка. Не че няма стартъпи, но няма как да има развити компании тук, никой не иска да инвестира в българска компания, защото няма защита на средствата, не може да се разчита на съдебната система, че ще защити нечия идея например. Липсват много регулации, има пропуски в институционалното право.

 - Защо тогава мислите, че на вас нещата ви се получават?

- На първо място аз адски много инвестирам в себе си, не съм спирал да уча. Няма месец, в който да не съм изкарал някой курс за личностно развитие, самоосъзнаване, защото това е основният инструмент на един предприемач. 

Второ, аз съм бил в ситуация, в която съм се изхранвал с филии с лютеница, знам какво е да нямам и никога не ме е плашило, че утре ще фалира фирмата.

Ако всичко се провали, най-лошото, което може да се случи, е да си намеря работа. Изключил съм неуспеха като страх и това ми дава много сила.

Когато не правиш зло, може би те подкрепя и късметът. Много хора не вярват в него, но подготовката е 95% от всичко. Има и една доза късмет, която идва, когато човек мисли позитивно. Убедил съм се в силата на мисленето и в закона за привличането.

 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>