Пловдив ще снабдява 5 държави с медицински фризери за новата ваксина
- Цената на най-компактния опростен модел е 26 000 лева без ДДС
Медицински фризери, произвеждани в Австрия ще пристигнат до дни в пловдивския завод на "Либхер". Те замразяват от минус 40 до минус 86 градуса и са разработени за нуждите на лаборатории и развойни центрове. А новата ваксина срещу коронавирус, разработвана от Пфайзер и БиоНтек, изисква съхранение именно при минус 70 градуса.
"Това изискване все още е кулоарен слух, няма нищо официално", посочи пред 24plovdiv.bg Христо Царев, който отговаря за лабораторните и гастроклиенти на хладилната компания на Балканите.
Той добави, че в "Либхер" от началото на месеца е пуснат на пазара нов уред, който позволява съхраняване на медикаменти, биоматериали, кръвна плазма и др. при температури при минус 40 до минус 86 градуса. Апаратурата се произвежда в Линц, Австрия, но се очаква първите бройки от нея да бъдат доставени във фабриката на завода край Пловдив до дни. Цената на най-компактния опростен модел започва от 26 000 лева без ДДС.
"Правим приблизителен план за очакваните доставки на клиенти и предвидихме няколко бройки за региона, които да бъдат на склад. Те ще задоволят първоначалното търсене в България, Румъния, Македония, Албания и Косово.
При изчерпване на количествата стандартното производствено време е между 6 и 8 месеца, като колегите в Австрия се стремят да го намалят колкото е възможно", допълва Царев.
Той посреща предпазливо прогнозите за очертаващ се дефицит от медицински фризери за съхранение на ваксината в световен мащаб. "Уредите, които поддържат температура до минус 86 градуса не са предвидени за транспортиране.
Те са стационарни. Нуждаят се от по-сложно инсталиране и въвеждане в експлоатация", обясни Царев. По думите му замразяващите устройства трябва да имат постоянно електрическо захранване от стандартните 205-220 волта.
"Предполагам, че за транспорта им специализираните фирми ще трябва да намерят инженерно решение. Въпросните фризери харчат много повече енергия от обикновените и им е нужна постоянна система за захранване, а камионите и самолетите не разполагат с такава", обясни Царев.