Догодина София може да има 400 обществени велосипеди
Такситата ще плащат само 300 лв. местен данък през 2021 г. заради коронакризата
Догодина София най-накрая може да има 400 обществени велосипеди. Това ще стане възможно, ако в четвъртък СОС одобри избора на компания, която да предоставя услугата. В понеделник решението беше подкрепено от транспортната комисия към СОС, като петима общинари гласуваха „против“.
Иначе проектът предвижда в центъра на столицата да бъдат разположени 33 велостоянки, от които градските велосипеди ще могат да се наемат. Първият половин час ще е безплатен, а след това цената на час ще е 1,60 лв. колкото струва билет за градския транспорт. Всички велосипеди ще имат GPS-и, за да се следи местоположението им. Срокът на концесията е 8 г. като концесионерът трябва да инвестира над 1,14 млн. евро. За този период общината ще получи общо 720 000 евро концесионни плащания, като таксата е различна всяка година. Срещу предоставянето на обществени велосипеди концесионерът ще получи правото да оперира 150 места за външна реклама.
Процедурата тече от доста време. Тя беше открита през януари 2016 г., а през 2017 г. комисията класира на първо място гражданско сдружение „София Байкс“, свързано с „Метрореклама“, което оперира рекламата в метрото, сред общо четирима кандидати. Останалите участници обаче обжалваха решението първо пред КЗК, а после пред съда. Магистратите поискаха нова оценка на кандидатите, при която се оказа, че един от тях междувременно е обявен в ликвидация. Затова комисията го отстрани. Последва нова серия от жалби, докато в крайна сметка решението по избора на концесионер бе потвърдено.
Така, ако СОС одобри проекта, договорът със „София байкс“ трябва да бъде сключен до 3 месеца.
Според независимия Борис Бонев от „Спаси София“ „това е концесия за реклама, а не за велосипеди“, защото липсват изисквания, оценка за качеството на предоставяната услуга, местата на стоянките не са обвързани с веломрежата, а по станциите на третата метролиния не е предвидена нито една. Той даде пример с Париж, където с карта за градски транспорт може да се ползва обществен велосипед и поиска новата услуга да бъде обвързана с тикет системата в градския транспорт. Във Варшава пък имало 6000 обществени велосипеда, а тук щели да са само 400.
Калоян Паргов от БСП предложи ЦГМ да бъде оператор на услугата, „защо общината трябва да раздава, вместо да стопанисва и управлява“.
На практика услугата ще е безплатна за софиянци, защото половин час е достатъчен да се придвижат в центъра, подчерта Зафир Зарков от ГЕРБ.
С 550 лв. по-нисък местен данък ще плащат такситата в София догодина. Като антикризисна мярка общинарите намалиха налога и вместо 850 лв. той ще е 300 лв. Общината ще бъде компнсирана от държавата за намалението.
Общинарите дадоха старт и на процедурата за избор на нови ръководства на три от общинските транспортни фирми - „Столичен електротранспорт“, „Столичен автотранспорт“ и Център за градска мобилност.