В пандемията - не залагайте на един пазар
Най-големият проблем е липсата на свежи пари
Липса на свежи пари. Извънредни разходи за безопасност на труда. Стагнация на пазарите и свиване на оборотите. Проблеми с доставките. Забавени плащания от партньори и клиенти. Бюрократични спънки при получаването на помощ от държавата и от банките. Неизвестност за продължителността, интензивността и последиците от пандемията и съответно за разпределение и скорост на използване на наличните ресурси.
Така Сава Харитонов, Николета Балевска и Мариана Михова резюмираха пред “24 часа” най-острите проблеми на бизнеса, породени от пандемията. Харитонов държи автосервиз, Балевска е собственик на хранителен магазин и кафене, а Михова има консултантска компания.
“Не слагайте всички яйца в една кошница. Потърсете алтернативни пазари, доставчици, партньори, финансиране.” Това е само един от съветите, които Конфедерацията на работодателите в България е дала на своите членове още преди кризата заради пандемията да се отрази на бизнеса. За тях съобщи наскоро в интервю за “24 часа” изпълнителният директор на КРИБ Евгений Иванов.
Освен изброените една от основните препоръки на КРИБ е всеки бизнесмен веднага да направи план за действие. В него да разпише критичните дейности - процеси, договори, поръчки, от значение за бъдещата дейност на предприятието. Ясно да бъдат разграничени дейности, които ще се изпълняват в пълен обем, такива, които могат да бъдат намалени, и тези, които могат да бъдат прекратени за определен период. Планът трябва да съдържа и определяне на ключовия персонал, необходим за продължаване работата на предприятието.
Следващата стъпка е да бъдат определени всички дейности, които могат да бъдат изпълнявани дистанционно. Логично следва и въвеждането на гъвкаво работно време.
Специални екипи от вътрешни и външни консултанти да следят мерките, предприемани от държавата, както и от банките, и да се използва максимално техният капацитет, е препоръка, дадена не само от работодателите, а и от експерти по кризисно управление. Те препоръчват също: да не се съкращават ключови служители, които могат да бъдат полезни със знания, умения и опит за преструктуриране на работата.
Тъй като фалитите и стагнацията зачестяват, полезна е и оценка на вepигитe зa дocтaвки. Това означава нови преговори с доставчици и с големи клиенти. Интензифициране на контактите с банки и финансови институции, както и използване на отложено плащане и бартер винаги когато това е възможно. Експерти препоръчват да се направи списък с всички стари и потенциални нови клиенти, както и контакт с тях. Минимизирането на всички разходи е естествена мярка, която всеки бизнес може да си позволи. Предупреждението е, че икономията от заплати и осигуровки е последният запас, към който трябва да се посегне.