Ученици играят подписването на Ньойския договор
В немската гимназия “Гьоте” в Бургас се шегуват, че Виенският университет се е превърнал в техен филиал
От ролево “преиграване” на Ньойския договор през финансовата грамотност, та до изготвяне на примерни профили на известни европейски политици - много са темите и начините, по които в Немската езикова гимназия “Гьоте” в Бургас стимулират креативността на учениците.
Това става в “проектните седмици”, които са се превърнали в запазена марка на бургаската НЕГ.
В нашите часове е интересно, казват учениците. Това не е клише без покритие. През последните години
НЕГ “Гьоте”
държи първото
място в Бургас
по влизане с
най-висок бал,
а “дойче шуле” се превърна в синоним на дисциплина, знания и креативност.
На последните матури тази година възпитаниците на бургаската НЕГ са на седмо място в страната по български език и литература, като 18 ученици са с пълни шестици, а двама имат пълно 6 от две матури.
Училището няма
никакви
притеснения
и по онлайн
преподаването заради COVID-19. В НЕГ “Гьоте” се практикува от 8-9 години по различни поводи и предмети, така че тази форма на преподаване сега не е предизвикателство за нас, обяснява директорката Надежда Радева.
Училището е обявено за иновативно преди 4 г. и освен на традиционната форма на обучение набляга на различни гъвкави практики.
За Деня на будителите преди време НЕГ “Гьоте” бе домакин и организатор на среща между ученици, учители, родители и граждани от София, Хасково и Бургас, целта на която бе споделянето на добри практики в цялостния обучителен процес. Срещата бе реализирана с подкрепата на МОН по програма “Иновации в действие”.
Представители на езикова гимназия “Проф. д-р Асен Златаров” - Хасково, и 119-о училище “Акад. М. Арнаудов” - София, работиха заедно с домакините, за да обменят професионални иновативни практики.
С проектните седмици учениците се провокират към креативно мислене.
Темите са различни - “Опознай родината си, за да я обикнеш или как да пресъздадем красотата на българската природа чрез цифровата фотография и Adobe Photoshop Lightroom Classic”, ски училище, “Моите пари – финансова грамотност на младежите в обединена Европа или по-добре здрав и богат, отколкото беден и болен”, “Да научим компютъра да решава задачите ни”. В проектните седмици се обсъждат и теми като здравеопазването в България и Германия, мистерията на човешкото тяло, умения за управление на лични финансови ресурси.
Учениците дискутират и по теми като Мартин Лутер и Реформацията, реакцията на император Карл V и папата на неговите тези и дейност, отказа на Лутер да се откаже от своите идеи, отлъчването му от църквата и империята. Всичко това например се представя от десетокласници на НЕГ “Гьоте” в работа по групи чрез ролеви игри, рап, репортаж от замъка Вартбург, пантомима, рисунки, пиктограми в час по история и цивилизации.
В
тричасов
филм
“За птиците” възпитаниците на Немската гимназия впечатляват с интересни идеи. В час по история пък 11-класници са представяли ролева сцена по случай 27 ноември - датата, на която е подписан пагубният за България Ньойски договор.
Добрите иновативни практики в НЕГ “Гьоте” провокират интереса на преподаватели по биология, химия и физика от други училища в Бургас, които често искат да посещават проектна седмица в училището.
“Може да се каже, че по този начин сме обучили много кадри за иновативно преподаване в различни училища”, казва директорката на НЕГ “Гьоте” Надежда Радева.
Проектните седмици” на Немската в Бургас са залегнали в Наредбата за организация на учебния процес, която позволява такива учебни занимания да се прилагат в края на срока и за учениците от 1-и до 7-и клас.
Ползват се и адаптивни
психологически техники,
за да се чувстват
новоприетите
ученици успешни
Има, разбира се, извъкласни дейности като театрална трупа, клуб младия преводач, танцови и певчески състави, изобразително изкуство, спортни дейности, клуб на младия поет.
През 2018 г. възпитаници на училището взеха наградата на студентски клуб “Предприемачество” на състезанието за ученици по иновации. То бе организирано от катедра “Индустриален мениджмънт” при Техническия университет във Варна за средношколци от 10-и до 12-и клас. Учениците на немската гимназия участват в дискусии по глобални теми като Европа - Русия - Южен и Турски поток.
НЕГ “Гьоте” работи по съвместни проекти с партньорски училища от цяла Европа като гимназиите “Брукентал” в Сибиу, “Агрикола” в Кемниц, “Гьоте” в Дюселдорф и “Хумболт” в Гифхорн, с лицея “Шехид Осман паша” в Ялова, Турция, и гимназия “Аваши” в унгарския Мишколц.
От 1994 г. гимназията е изпитен център за получаване на диплома за владеене на немски език - дойчес шпрахдиплом. С нея възпитаниците на училището придобиват добра писта за кандидатстване в университети в Германия и немскоговорящите страни.
В Бургас даже се шегуват, че Виенският университет се е превърнал във филиал на НЕГ “Гьоте”, защото много нейни възпитаници отиват да учат там.
Над 80% от завършилите училището получават шпрахдиплом. Като запазена марка на Немската гимназия в Бургас е и въвеждането на
допълнителен час “Немски +” за максимално добро овладяване на езика. Редовно всяка година ученици от НЕГ ползват и привилегията да са един месец в Германия по програма на посолството и просветното министерство на ФРГ за обмен на опит.
През 2013 г. по инициатива на ученици от гимназията в двора бе изграден единственият в България паметник на Гьоте и пети в света след градове като Франкфурт, Виена, Рим и Залцбург.
За проекта "Иновативни училища"
Иновативните и креативни училища ще променят системата, е позиция, която просветният министър Красимир Вълчев споделя често публично.
Министерството на образованието стимулира този тип училища чрез Националната програма “Иновации в действие”.
Тя стартира миналата година с участието на 720 общински, държавни, частни училища. По-интересни уроци, мотивирани ученици, креативни учители - това е кауза, която “24 часа” подкрепя от години. Българското училище се промени само за два месеца чрез дистанционното обучение.
Какво следва по-нататък? Като медиен партньор на Националния форум за иновации в образованието “24 часа” ще ви покаже училища, учители и уроци, които си заслужава да бъдат следвани.
Когато на място демонстрират иновациите си, училищата ще могат да канят и други училища в града, общината или да правят форуми по теми, които предлагат.
Чрез програмата “Иновации в действие” бе въведен модул, който позволява организирането на подобни форуми.