Андрей Ковачев: Брюксел не посочва кой да подаде оставка или кой да дойде на власт
През ноември предстои доклад за България от Европейския съвет за върховенството на закона
С евродепутата от ЕНП/ГЕРБ Андрей Ковачев разговаря Митьо Маринов:
- Какви са последствията за страната ни от тази резолюция?
- Това е незаконодателен акт без последици. От нея могат да последват само интервюта в следващите няколко дни в България и да се използва за пропагандни заключения.
Има обаче друго и то е негативното. Правителствата идват и си отиват.
След няколко
месеца ще има
избори и ново
правителство, но
тази резолюция
ще остане
Това обяснихме на колегите. Букетът от най-различни желания към България ще остане, ще ни сочат с пръст, че предизборни кампании трябвало да има не само на български или че трябвало да има организации на македонското малцинство и т.н.
Тази резолюция трябваше да бъде в синхрон с доклада на ЕК за върховенство на закона. Затова и ЕНП не я подкрепи.
- Не я подкрепи, но от групата на ЕНП има 23-ма въздържали се и 6-има подкрепили.
- Нека направим малка сметка. В ЕНП има 187 души, от тях 5 заедно с г-н Радан Кънев са подкрепили резолюцията.
- Радан Кънев написа във фейсбук след приемането на резолюцията: “Това е само началото на дълъг и труден път и за България, и за ЕНП.” Върви ли към разединяване най-голямото политическо семейство?
- Няма такова нещо. Учудвам се от тези думи, защото само 5 колеги гласуваха заедно с него. Полските колеги заради собственото си правителство и собствената си ситуация гласуват така.
Далеч е ЕНП от разцепление с тези 5 от 187.
- В коментар за “24 часа” веднага след гласуването на резолюцията споменавате за поредния доклад, който предстои за България през ноември за върховенство на закона, но този път ще дойде от Европейския съвет. Той има ли общо с онези доклади, които се правеха само за България и Румъния?
- Няма общо. Това е съвсем нова инициатива на Европейския съвет. Тя прави оценки на всяка страна в ЕС. Започва от ноември и на месец ще се прави за 5 страни. България е в първите 5. Тя сама е поискала да бъде сред първите.
- В този доклад само върховенството на закона ли ще се гледа?
- Това беше обявено от германското председателство в пленарна зала. Не съм запознат с подробности как се формира оценката.
- На каква база се формират становищата в европейските доклади? Чува се, че се взема информация от остарели статистики и отчети.
- Нека не забравяме, че говорим за политически групи. Това не са експерти, а избрани членове на ЕП и ние, евродепутатите, получаваме информация и от неправителствени организации. Идват сигнали от най-различни източници, от журналисти и от политици.
Наистина
има неща, които
тотално не са
актуални
Например чл. 20 от доклада на ЕК критикува възможността на България за промяна на закона за юридическите лица с нестопанска цел и обяснява колко е лошо той да бъде променен.
В България е имало предложение за промяна от една партия, но ГЕРБ са заявили, че в този мандат изобщо няма да се разглежда подобна поправка. Как така резолюцията критикува нещо в България, което изобщо не съществува?
- А има ли полицейско насилие например, както посочва последният доклад на ЕК за върховенството на закона?
- Всяко полицейско насилие трябва да бъде разследвано. В доклада на няколко места пише, че през юни, юли, август и септември има системно полицейско насилие. Когато има такива сигнали, те се разследваат и при доказване е трябвало да има наказания. Същото трябва да се случи и в Париж, и в Берлин, и в Мадрид, и навсякъде, където се среща полицейско насилие.
Всеки трябва да понесе своето наказание, но не трябва да се смята, че в страната има системно полицейско насилие и хората по улиците са малтретирани.
- Връщам ви на резолюцията за България. Може ли нещо да се извлече от заключенията на ЕП и управляващите да си вземат бележка?
- Не мога да говоря от името на правителството. То вече заяви, че ще се вслуша във всички препоръки на ЕК. Колкото може по-бързо трябва да представим какво ще се направи конкретно за законодателната сфера. Където е нужна промяна в конституцията, трябва да се търси широк консенсус.
Колкото до резолюцията - там на няколко места се посочват случаи, по които вече е имало последствия. Например “Апартаментгейт”, къщите за гости - по тези въпроси вече са се задействали институциите у нас и отговорните или са уволнени, или са подали оставка. Не може да се посочва, все едно че се прикрива или че не е имало последващи действия.
В доклада се говори за злоупотреба със средствата на европейските данъкоплатци. Това е сериозно обвинение и ако наистина е имало такива случаи, те трябва да бъдат докладвани на контролните органи на ЕС - на ОЛАФ и на Европейската сметна палата. Това обаче не се потвърждава от докладите на тези 2 институции. Така остава една политическа декларация върху образа на България.
А ужасните изказвания, че трябва да бъдат спрени евросредствата за нас, защото не отивали там, където трябва? Последният доклад на Европейската сметна палата показва, че
0,33% са
нередностите с
евросредства
В последния доклад на ОЛАФ са 2 активни случая за злоупотреби с европари у нас. Има голямо разминаване между доклада на ЕК и на контролните органи на ЕС и политическата декларация от комунистите, социалистите, зелените и либералите.
- Възможно ли е резолюцията да стане причина кабинетът “Борисов 3” да подаде оставка?
- Резолюцията показва силното партийно разединение на ЕП. Не мисля, че може това да има ефект в една подготвяща се за избори страна. Много хора говорят, че се увеличавал евроскептицизмът и Брюксел може да каже кой да подаде оставка и едва ли не кой да дойде на власт. ЕС не е нито централизирана държава, нито е федерация, а дори и да беше, пак нямаше да има това право. Например федерация е Германия, но дори там никой в Берлин не може да си помисли да каже кой да е управник в Бавария или Тюрингия например. Това се решава на избори. Само българският гласоподавател решава кой ще управлява и кой ще влезе в следващия парламент, а изборите ще бъдат през март.