Елен Герджиков: Обсъждаме от 2021 г. с един билет да се пътува с метро и автобус между 60 и 90 минути

02.10.2020 07:00 Даринка Илиева
Елен Герджиков

Не активност на политически субект, а усещането за дефицит на справедливост катализира общественото недоволство. ГЕРБ предлага решение с нова конституция, казва в интервю председателят на Столичния общински съвет

Още акценти от интервюто:

Скоро ще обявим първите конкурси за публично-частно партньорство за изграждане на обществени паркинги в кварталите

Демократичният изход от всяка политическа криза са изборите - редовни или предсрочни. Този изход може да се окаже вход към нова криза, но демокрацията не разполага с друг инструмент

СОС ще заседава онлайн, докато не приключи епидемичната обстановка

Реагирах на Христо Иванов за стратегията за дигитализация, защото чужди усилия се присвояват за политическа употреба

Непрекъснатият прираст на населението и доскоро тежките условия за строителство на градини бавят пълното решаване на проблема с местата. Дъщеря ми също не беше приета в ясла

- Г-н Герджиков, вече 6 месеца Столичният общински съвет заседава онлайн заради коронавируса. Пречи или помага това на работата ви?

- Бяхме първата институция в България, която въведе дистанционна форма на работа чрез програма за конферентна връзка. Това е показателно както за организацията ни на работа, така и за отговорното ни отношение към кризата с коронавируса. Предложих и общинският съвет прие да заседаваме онлайн, докато трае извънредната епидемична обстановка. Не мисля, че работата ни страда от това. Публичността на решенията ни е гарантирана от излъчванията във фейсбук в реално време на всички заседания - както на комисиите, така и на сесиите.

- До Нова година СОС трябва да реши какъв билет за пътуване ще плащат софиянци с новата тикет система в градския транспорт. Какво ще обсъждате - билетът да е за време или за пропътувано разстояние?

- Тикет системата трябва да заработи от 2021 г. във всички видове градски транспорт - тролеи, трамваи, автобуси и метро. Превозните средства се оборудват с новите валидатори, които минават през тестови режим. Това обаче не е само система за заплащане на пътуването, а и система за сигурност заради видеокамерите, както и за анализ на натоварването с цел оптимизация на разписанията. Благодарение на нея, най-общо казано, автобусите ще следват хората, а не обратното. ЦГМ работи по новата тарифна политика, която ще се обсъжда в СОС. Смятам, че за нашия град е по-подходящо да бъде въведено таксуването за време. Това ще даде възможност в рамките на 60 или 90 минути всеки да се придвижи в града, сменяйки различни превозни средства, на цената на едно пътуване.

- Друга важна тема, която предстои, е дебатът по заема от 100 млн. лв., който София ще изтегли от ЕИБ. Защо се налага вземането на подобен кредит?

- Това е един изцяло инвестиционен заем. Целта е София да инвестира във важните си инфраструктурни обекти, които ще облекчат значително трафика и придвижването в града. Такива са завършването на вътрешните рингове и връзките с околовръстния път, пълното изграждане на булевардите “Т. Каблешков”, “Ф. Кутев”, “Копенхаген”, Източната тангента, “Рожен”, “Ломско шосе”, реконструкцията на бул. “Скобелев”, тунела и релсовия път по бул. “Царица Йоана”, както и проектът за изграждане на зелен ринг на София. Важно е да се знае, че годишните разходи по обслужването на кредитите на общината ще останат много под максимално разрешените по закон.

- А какво стана с идеите за промени в работното време и границите на синята и зелената зона за паркиране?

- В началото на лятото се разработи предложение синята зона да важи и в неделя, а обхватът ѝ да се разшири. За зелената зона идеята беше да работи и в събота. Тези предложения са в резултат както на желанието на хората, живеещи в двете зони, да намират места до дома си, така и от факта, че нерядко, в дни без зони - центърът се превръща в паркинг. Станахме свидетели на това по време на извънредното положение, когато зоните не работеха. Пандемията обаче не ни позволи да проведем достатъчно обсъждания, за да вземем решение, което да удовлетворява максимално повече хора. Заради това измененията бяха отложени. Но дебатът по тях предстои.

- Готово ли е вече предложението за промени в правилата за прием в детските градини и яслите?

- Да, и от 17 септември в рамките на 1 месец текат обществени консултации по проекта. Очакваме да се включат максимален брой заинтересувани страни със становища, които ще бъдат обобщени и чак тогава ще бъдат разглеждани в комисиите на СОС.

Предлага се въвеждането на критерии за кандидатстване, основно свързани с промяната на постоянния или настоящия адрес на един от родителите на детето. Предимство ще ползват деца, чиито родители дългогодишно живеят в София.

Ще ви призная нещо - тази година моето семейство също се сблъска с проблема с местата в яслените групи и дъщеря ми не успя да намери място. Очевидно е, че въпреки огромните усилия и многото построени нови сгради през последните 10 г. недостигът, особено при яслите, все още е факт. Непрекъснатият прираст на населението и тежките изисквания на наредбата за сградите за образование усложняват окончателното решаване на проблема. Затова кметът Фандъкова предложи и вече са факт промени в тази наредба, които ни позволяват да използваме по-пълноценно съществуващите терени на детски градини за изграждане на разширения, както и да строим в терени с по-малка площ и неправилна форма. Освен това детски градини и ясли вече ще се изграждат и на първите етажи на съществуващи и новопроектирани сгради като се гарантират отделен вход и всички условия за добра и сигурна среда за децата.

- Тече спор между различни представители в СОС трябва ли да се обединят петте общински дружества, които управляват пазарите в София. Вие какво смятате?

- Не бих го нарекъл спор. Това е предложение на Борис Бонев, което не е разработено в детайли. Без анализи, предварителни проучвания, обратна връзка от хората, които работят на пазарите, администрацията, търговците и клиентите. Да се предприемат подобни действия за преструктуриране на едни от най-добре работещите общински търговски дружества, ми се струва несериозно. Нещо повече - няма никаква логика да се създава мегадружество, което да управлява над 50 пазарни площадки с 2700 обекта. Грешен подход е в името на спестена директорска заплата да се прави тромава и отдалечена от търговците и клиентите администрация.

- Какви по-важни решения ще се обсъждат в СОС до Нова година?

- Освен тарифната политика за пътуване в градския транспорт и новите правила за прием в детските градини предстои да обсъдим и план-сметка за чистотата. Знаете, че най-общо това са парите, които се отделят за почистването на града, събирането и третирането на отпадъците. Трябва да запазим тенденцията от последните години за увеличаване на миенето и машинното метене на улиците.

Работим и по темата за паркирането. Надявам се съвсем скоро да приемем правилата и да проведем първите конкурси за публично-частно партньорство при изграждането на обществени паркинги в кварталите.

Предстои и обсъждането на бюджета на София за 2021 г. Както всяка година, ще направим широко обществено обсъждане, ще проведем разговори с колегите от другите политически сили в СОС, ще приемем добрите идеи. Ще следваме обаче поетите пред столичани ангажименти - подобряване качеството на въздуха, условията на живот в кварталите, строителство на детски градини и ясли, удобен и екологичен градски транспорт, дигитализиране работата на администрацията.

- Влязохте в сблъсък с Христо Иванов заради стратегията за дигитализация на София и го обвинихте, че си присвоява изготвянето на стратегически документи. Защо реагирахте толкова остро?

- Просто казах истината за създаването и приемането на стратегията за дигитална трансформация на София, която г-н Иванов нарече “стратегията на “Демократична България”. Всъщност работата по нея започна още преди създаването на ДБ. През януари 2018 г. агенцията за приватизация и инвестиции спечели място в проекта “Предизвикателство дигитални градове” с още 40 града от ЕС. В резултат на предоставената експертна помощ от градовете ментори и в сътрудничество с близо 100 местни заинтересовани страни, свързани с IT сектора, стратегията беше написана и внесена за обсъждане в СОС. Работна група с участието на всички политически сили, включително и ДБ, разгледа документа и всеки даде своя принос към финалния резултат, който приехме на 11 юни. Не е коректно усилията на толкова много хора да бъдат присвоявани за политическа употреба. Партийният плам обаче, с който активисти на ДБ се втурнаха да защитават своя лидер, пренебрегвайки фактите, е нещото, което ме впечатли много повече.

- Трети мандат сте начело на СОС. Отстрани сесиите изглеждат като говорилня, изпада се в дребнотемие за това дори къде трябва да има запетая. Сякаш подобни политически сблъсъци оставят на заден план важните за града и за софиянци решения, които трябва да се вземат. В този смисъл това ли е най-трудният ви за ръководене на СОС мандат?

- Не само отстрани заседанията ни изглеждат така. Със съжаление трябва да кажа, че качеството на дебатите в СОС видимо падна в този мандат. Сложната политическа ситуация и задаващите се парламентарни избори, без значение дали ще са редовни или предсрочни, не допринасят за конструктивност в работата. Желанието за изява - лична и партийна, надделява над разума. Струва ми се все пак, че СОС успява с много усилия да удържи дневния ред на града над политическите заяждания, изпълнени с обидни епитети и квалификации. Връщането към нормалния политически диалог обаче очевидно се отлага за след парламентарните избори. И това е оптимистичната ми прогноза.

- А като политолог какъв изход виждате от политическата криза в страната, придружена от икономическа и здравна? Какво е решението, за да спрат протестите, и смятате ли, че поемането към нова конституция ще накара хората да се приберат от улиците и да съберат палатките?

- Не бих казал, че ситуацията отговаря на определението за политическа криза, защото институциите в България функционират, макар и в силно конфронтационна среда. В същото време недоволство в обществото ни има и то се изразява в различни форми - участие в протести, коментари в социалните мрежи и т.н. Катализатор на това недоволство са не толкова усилията или активностите на отделни политически субекти, а трайно оставащото у хората убеждение за дефицит на справедливост. Именно в това виждам и причината за регистрираното от социолозите желание за промяна - най-общо казано, промяна в начина, по който функционира държавата.

Предложението за дебат за нова конституция според мен е ясен знак, че необходимостта от промяна се осъзнава и от управляващата партия ГЕРБ. Дали точно това са необходимите промени и формата, под която те трябва да се осъществят - това са други въпроси. Важното е, че заявката е дадена. Ясно е, че това Народно събрание няма как да събере необходимата подкрепа за свикване на Велико народно събрание. Въпросът ще се решава от следващия парламент.

И тук стигам до отговора на въпроса ви - демократичният изход от всяка политическа криза, ако предпочитате този термин, са изборите. Наистина този изход може да се окаже вход към нова криза, но демокрацията не разполага с друг инструмент. А дали тези избори ще бъдат предсрочни, или редовни, не мога да кажа. Знам със сигурност обаче, че в подобна ситуация, когато общественото внимание се е превърнало в лупа, всяка грешка или гаф, каквито винаги има при вършенето на дадена работа, нанасят щети върху управляващата партия. Но истински важното е времето до парламентарните избори, колкото и да е то, да бъде използвано от всички, които искат да участват в промяната, не само да заявяват себе си чрез просто отрицание на другите, но и да представят на обществеността конкретните си идеи и хората, които ще работят за тяхното осъществяване. Ако, разбира се, реално имат какво да представят.

- Обикновено сте част от националния предизборен щаб на ГЕРБ. В каква кондиция е партията, готова ли е за избори?

- Винаги съм бил в предизборния щаб като част от екипа, разработващ концептуалната рамка на кампанията - стратегия, политически послания, визуализации, събития и т.н. Работата във и със партийните структури определено не е моята сила. Затова ми е трудно да давам оценка за тяхната кондиция. Но всяка партия с претенции да управлява трябва да е готова винаги за избори. Нямам предвид само логистична готовност, макар че и тя е много важна, а преди всичко готовност да предложи конкретни идеи за развитието на страната. Тези идеи трябва да отговарят на очакванията на по-голямата част от обществото и в същото време да бъдат визионерски, да имат цели, заложени в бъдещето. Балансът между тези две изисквания е може би най-трудното нещо в политиката. 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>