0,4% от всички училищни паралелки са под карантина заради COVID-19
Купуват 80 хиляди електронни устройства за учене
0,4% от паралелките във всички училища са карантинирани заради COVID-19. Дори да станат 1%, няма да има проблем да се обезпечи обучението в електронна среда.
Това обяви образователният министър Красимир Вълчев по време на парламентарния контрол.
Проблем можело да има евентуално само, ако се наложи образователната система да мине изцяло онлайн при поява и на другите вируси през зимата. Имаме готовност, системата е много по-подготвена, отколкото беше през пролетта, дори като техническа обезпеченост, гарантира Вълчев. И допълни, че там, където има липса на устройства, една част от обучението може да се извършва и асинхронно.
Предстои закупуването на 80 хиляди устройства, предимно лаптопи, със средства по европейски програми. От тях 20 хиляди ще са за учители, а останалите за ученици. Процедурата обаче се бави заради изисквания по Закона за обществените поръчки. А има и проблеми с производството на такива устройства в цял свят - много производители декларират доставка чак след средата на следващата година, тъй като говорим за големи количества, обясни министърът. Той напомни, че ситуацията с COVID-19 постави образователните системи в цял свят пред изпитание.
И в момента има над 60 хил. устройства в училищата, но голяма част от тях са стационарни компютри. Затова след доставката на лаптопите училищата ще бъдат задължени да има механизъм на взаимопомощ между тях. Трябва да има преносими устройства за минимум 10% от учениците в училище.
Закупени са таблети, повечето от които са дадени на учители. За учениците допълнително са дарени над 1000 устройства, децентрализирано също са дарявани, обясни министърът.
Близо 5% от учениците у нас нямат достъп до образование поради липса на устройства. Други 5% пък поради липса на интернет.
Интернет можело да се осигури по-лесно, имало договори с мобилните оператори за интернет на преференциални цени чрез стикове и рутери. Осигурена била мрежа за повечето деца, а тези, които не можели да си платят сметките, училището ги поемало.
Министър Вълчев разказа, че в кварталите с най-много необхванати ученици след договорка с два от мобилните оператори са обособени 11 wi-fi зони. Тъй като ограничихме тези зони да се ползват само за образователни сайтове, децата бързо загубиха интерес, обясни министърът. Сега сме пред дилеми тези рутери дали да не ги върнем в училище, защото всяко ще трябва да има такава интернет система, допълни той.
Децата, които не се включиха в училище, не е толкова поради липса на техника или интернет. Имаме 20% деца, при които има проблем с ангажираността и посещаемостта при нормални условия, те не участваха и при онлайн обучението, каза Вълчев.
Основният проблем не е само бедността, а липсата на ангажираност и отношение на семействата, допълни той.