Метрото стига до квартал "Левски Г" през 2025 г.
Строителството на още 3 км трасе тръгва догодина
В средата на 2021 г. ще започне строителството на разширението на третата линия на столичното метро по бул. “Владимир Вазов” в участъка от откритата наскоро метростанция “Хаджи Димитър” до квартал “Левски Г”.
Проектът за изпълнение на третия етап от изграждането на третата метролиния включва ново 3-километрово трасе с 3 метростанции, които ще обслужват кварталите “Хаджи Димитър” и “Левски Г”.
Вече е в ход тръжна процедура за избор на изпълнители на 4-те обособени позиции, които формират участъка. Комисията, която трябва да оцени офертите на кандидатите да изградят разширението, трябва да излезе с решение през октомври. Трасето е изцяло подземно, като три от обособените позиции обхващат строителството на станциите и тунелите към тях, а четвъртата - системите за управление на влаковете за целия участък, съобщи изпълнителният директор на “Метрополитен” ЕАД проф. Стоян Братоев.
Две от новите метроспирки – “Бул. Вл. Вазов” и “Стадион Георги Аспарухов”, са разположени под пътното платно на булеварда, а станция “Тракия” - източно до него. Метростанциите “Стадион Георги Аспарухов” и “Тракия” са планирани да се
изграждат по
милански метод
и открит способ в укрепен изкоп. А станция “Бул. “Вл. Вазов” ще се строи изцяло по открит способ. Тунелите между станциите “Бул. Вл. Вазов” и “Тракия” са планирани за строителство по открит способ в укрепен изкоп, а тези между “Тракия” и вече работещата станция “Хаджи Димитър” – по нов австрийски тунелен метод.
Строителството на участъка е предложено за финансиране по новата Оперативна програма “Транспортна свързаност” (2021 -2027) с местно съфинансиране.
Очаква се през 2025 г., когато новият 3-километров участък бъде завършен, столичани и гостите на града да стигат само
за 12 минути от
крайния квартал
“Левски Г” до центъра
Предстои да стартира и търг за избор на изпълнител за разширението на третата линия от Военна академия “Г. С. Раковски” през “Слатина”, зала “Арена Армеец” до УМБАЛ “Света Анна” на бул. “Цариградско шосе”. Трасето е 6 км и ще има 6 метростанции. То също е предложено за финансиране по новата Оперативна програма “Транспортна свързаност”.
“Имаме готовност строителството на двете разширения да върви паралелно. Изграждането на участъка през “Слатина” ще отнеме около 4 г. Предвиждаме цялата трета линия да има 21 км трасе с 21 станции и да вози над 200 000 пътници дневно”, обясни проф. Братоев.
С изграждането на двете разширения на третата метролиния влаковете ще минават през станциите на 3 мин в час пик.
Плановете са със строителството на цялата трета линия метрото да превозва над 650 хиляди души дневно и да заема над 50% дял в системата на столичния градски транспорт.
След Нова година пускат 4 станции в “Овча купел”
В началото на 2021 г. столичният район “Овча купел” ще се сдобие с метро. Тогава се очаква да бъдат пуснати четирите метростанции - “Овча купел”, “Мизия”, “Овча купел 2” и “Горна баня”, в които вече започнаха изпитания на трасето. Според прогнозите четирите нови станции на третата линия ще се ползват от 50 000 души на ден.
Сред тях ще бъдат и пътуващите по жп линията София - Перник. Те ще имат директна връзка с най-бързия и удобен обществен транспорт, след като на последната метростанция - при околовръстния път при “Горна баня”,
ще отвори малка
жп гара,
построена с изграждането на третата метролиния.
Освен това покрай новите станции в “Овча купел” се изграждат и 3 буферни паркинга, в които ще има общо 650-700 места.
А от края на август, когато заработиха първите 8 станции от третата линия, пътуването от “Красно село” до “Хаджи Димитър” отнема под 15 минути.
По зелената метролиния се движат 20 влака “Инспиро”, произведени от “Сименс”. Новите мотриси са с модерен дизайн, климатична инсталация и намалени нива на шум.
Новост по трасето са
обезопасителните
преградни стени
срещу инциденти. Новият участък има модерни системи за автоматика и управление, монтирани за първи път в България.
С новия участък метрото вече е общо 48 км, с 43 станции, 3 линии и 4 маршрута, а София има мрежа от метролинии, както е било запланувано още през далечната 1972 г. Очакват се 25% намаление на трафика в района на новите станции, 14 000 коли по-малко и с над 11 000 тона намаление на изхвърляните вредни газове годишно.
С пускането на станциите в “Овча купел” догодина софийското метро ще достигне 52 км и ще има 47 станции. Според далекоперспективната прогноза 12-те нови станции ще се ползват ежедневно от 110 000 души.
В момента влакчетата по третата линия се движат на 5 минути в час пик. След пускането на станциите в “Овча купел” ще се прецени дали интервалът да се намали още.