Какво ще стане оттук нататък. Сценариите в проценти - 2
Рисковете и плюсовете на бърза оставка, запазване на парламента още 1 - 3 месец и изкарване на мандата до редовни избори
В средата на юли бе направен опит да оценим какви са най-вероятните сценарии за развитие на политическата криза в страната. Сега с края на парламентарната ваканция отново си заслужава да се види как се промени политическата сцена и какви са вариантите ѝ за развитие. Подобно на преди месец и половина ще се опитаме да сведем многобройните сценарии до 3 основни плюс два малко вероятни сценария.
Малко вероятните сценарии са: Свикване на Велико народно събрание (ВНС) и експертно правителство. Шансът да се случи един от тези сценарии е изключително нисък от това, което знаем за момента. Вероятно под 1-2%. По отношение на ВНС проблемът е, че без подкрепата на БСП в този парламент събирането на 160 гласа се смяташе за изключително сложно, дори и ако ДПС не се бе обявила против подобно предложение. При предишното изчисляване на сценариите аргумента за ВНС бе
възможността ГЕРБ
да се договори с БСП,
за да реши проблема с оставката на главния прокурор.
Създаването на експертно правителство също изглежда като практически невъзможно при сегашната политическа ситуация. Подобен вариант изисква подкрепа от най-големите парламентарни опозиционни партии и особено от извънпарламентарни формации.
Основните сценарии са (Виж графиката на 16-а стр):
Сценарий 1 - Бърза оставка на кабинета и предсрочни избори
Подобно на преди месец и половина и сега този сценарий изглежда с най-висока вероятност. Към средата на юли се смяташе, че основното предимство на този вариант е, че няма да са готови за изборите новите политически формации като партията на Слави Трифонов, партията на Цветан Цветанов и Мая Манолова. Сега тази възможност вече не съществува. Най-сериозният аргумент при сценария ,,бърза оставка" е
избягване на тежките
есенно-зимни месеци
Възможността за втора по-тежка вълна с COVID-19 и особено влошаване на икономическата ситуация - бърз ръст на безработните и рязък спад на доходите. Последните данни за изпълнението на бюджета през август показват, че за първи път през годината бюджетът е на дефицит и че в рамките на август разходите са надминали приходите с около 1,9 млрд. лв. Ако темпото се запази до края на годината, дефицитът би достигнал над 6 млрд. лв.
При този сценарий основният риск за управляващото мнозинство е, че президентът Радев ще може да състави служебно правителство и
това би му дало
възможност неограничено
да атакува ГЕРБ,
Борисов и патриотите за злоупотреби при тяхното управление. Заедно с уволняването на кадри от управляващата коалиция това се очаква да доведе до допълнителна загуба на електорална подкрепа. Потенциален риск, който се коментират от критиците на президента, е че в условията на пандемия, служебното правителство ще има аргументи да отложи изборите или да ограничи определени мероприятия при предизборната кампания. Допълнителен риск при този сценарий е, че според настоящите социологически проучвания
следващият парламент
ще е изключително
фрагментиран
и това ще доведе до дълъг период на преговори и възможност за нови избори, ако не се стигне до споразумение. Време, през което президентът Радев ще може да управлява.
Сценарий 2 – Правителство на сегашната управляваща коалиция, което подава оставка преди изтичане на мандата на парламента
Този сценарий има поне два под-сценария.
А. Запазване на парламента още месец – месец и половина
При този сценарий се приема хипотезата, че протестите намаляват своята интензивност заради “умората на улицата” и студеното време. Съответно официалният аргумент на управляващата коалиция е, че тя е постигнала целите си. Правителството не отстъпва пред уличния натиск, а напуска, след като е гласувало необходимите закони.
Основание за подобен избор е, че електоралните проучвания като че ли показват, че при избухването на протестите ГЕРБ и “Обединените патриоти” губят част електората си, но през следващия месец се стабилизират и запазват подкрепата си.
Предимство на този сценарий е, че управляващата коалиция ще може да продължи да разпределя българските и европейските финансови ресурси. Нека кажем, че само преобразуването на останалите средства от европейските структурни фондове в средства за подкрепа срещу пандемията са на стойност 4 млрд. лв.
Съответно след това правителството ще напусне сцената на управлението, преди да дойдат най-трудните месеци. Служебното правителство ще трябва да се справя със сложните икономически проблеми и
няма да има
време за
сериозни
разследвания
на злоупотреби
При този сценарий управляващата коалиция трябва да се справя с редица проблеми, като например напускане на парламента от БСП и евентуално на ДПС.
Основният риск при този сценарий е, че е възможно протестите да ескалират, ситуацията с пандемията рязко да се влоши и това да доведе до сериозна загуба на електорална подкрепа.
Б. Запазване на парламента още 3-4 месеца и оставка
Подобен подсценарий означава, че вероятно управляващото мнозинство подава оставка под много силен натиск, защото се е доближило до времева граница, след преминаването на която няма смисъл да се правят предсрочни избори.
Това означава, че вероятно протестите може да са достигнали до крайни форми, свързани със стачки и насилие. И икономическата ситуация силно да се е влошила.
Сценарий 3 – Правителството на сегашната управляваща коалиция изкарва мандата си
Тази сценарий е най-малко вероятен, но е предпочитаният за обединените патриоти и консерваторите в ГЕРБ.
Основното му предимство за управляващото мнозинство е, че няма да допусне враждебен кабинет на президента Радев и ще може да участва в организацията на провеждането на изборите. Съответно
ще може
да избегне
негативна
медийна вълна
и негативни реакции от политици по места, които се съобразяват с това кой контролира правителството.
Основният риск е, че при тежка икономическа ситуация партиите зад управляващото мнозинство могат да понесат тежки електорални щети.