Куриерите направиха с 20% повече пари в коронакризата
Вътрешните пратки компенсират спада при международните
Доставките вече са до дома, силно намаляват тези в офиса и до поискване
Ако има бизнес, който може да се “радва” на пандемията от COVID-19, безспорно това е куриерският.
След като през март, април и май хората бяха “арестувани” у дома, се е увеличил делът на тези, които посегнаха към компютъра или телефона си, за да поръчат онлайн доставка на маски, дезинфектанти, храни и още куп други стоки. Така те прескочиха една бариера на недоверие, а след това при живот с коронавирус немалко от тях продължиха с онлайн пазаруването.
Тъкмо това доведе до ръста на куриерския бизнес - защото поръчаните онлайн стоки трябва да се доставят. Светла Костова - управител на “Европът”, прогнозира, че на годишна база ръстът ще е около 15%.
В пандемията този бизнес е от малкото, които постигнаха растеж. Всички фирми, които “24 часа” попита, казват, че
имат увеличение
на пратките,
но реални данни за полугодието има само в отчета на “Спиди”, който е публикуван на сайта на Българската фондова борса.
С 29% на годишна база се увеличава броят пратки, превозени от компанията, за второто тримесечие. В периода април-юни обработените пратки са 23,7 млн., което е резултат на повечето индивидуални клиенти. С 15,7% се увеличават вътрешните пратки през тримесечието спрямо този период на миналата година, а международните бележат още по-голям ръст - 27,4%. Приходите от куриерски услуги за периода са 123,3 млн. лв. - с 21% повече от година назад.
При наложените платежи се увеличава делът на клиентите, които заплащат с кредитни илидебитни карти, което е свързано с допълнителни разходи за банкови такси, казват още от компанията. И докато през последните години предпочитанията към доставката в офис трайно нарастваха, през последните месеци се наблюдават засилени заявки за доставки до адрес.
В доклада пише още, че в началото на пандемията е имало проблеми и забавяния заради неуредици в международния транспорт. Прекъсванията на връзките обаче бързо са възстановени.
Отбелязва се и, че са предприети всички мерки срещу разпространението на заразата, а всички служители имат маски, шлемове, ръкавици и препарати за дезинфекция. “Ние не смятаме, че пандемията е свършила. Продължаваме с всички мерки, инвестираме в предпазни средства”, казаха от компанията.
Служителите на DHL също са снабдени с всички предпазни средства, а още в началото на пандемията е въведена опция за получаване на доставки без подпис от клиента. Самите пратки не се поставят под карантина, тъй като всички превозни средства, самолети и сгради на компанията се дезинфекцират регулярно.
От друга голяма фирма - “Еконт”, заявиха, че отчитат ръст в доставките, но не дадоха повече подробности за дейността си.
От началото на пандемията DHL Express също отчита двуцифрен ръст в обемите на доставки, които основно са международни. Това се дължи на увеличението на онлайн търговията, към която са се насочили и много традиционно офлайн сектори, както и на повечето нови клиенти.
От “Български пощи” казаха, че имат увеличение на куриерските пратки за вътрешния пазар. За сметка на това обаче имат спад на международните, тъй като самолетите бяха приземени, а техните пратки се осъществяват по въздух. Така, че
с приходите от
увеличените
вътрешни пратки
компенсират
загубите от
международните
И други куриери обясниха, че да се прави групиране на пратки в този период и да се изпращат със самолет, било мисия невъзможна.
За някои компании този проблем не е съществувал, тъй като пратките им за чужбина и особено тези до страните на Балканите извършвали по суша, със собствен превоз или с подизпълнители. Така например от “Европът” ползват услугата за превоз на “Спиди”, обясни Костова.
В началото на пандемията е имало проблеми заради препятствията по границите, както и при блокадите на градовете, но това е преодоляно.
От DHL също потвърждават, че приземяването на самолетите е довело до сериозно увеличение в обемите, обработвани от международните куриери. “В най-трудните седмици на април DHL Express беше авиационният оператор в Европа с над 250 полета на ден, като DHL Express България дори насрочи специален извънреден полет всяка събота, за да може да посрещне завишените обеми”, казват от компанията. В момента няма държава, до която тя не доставя пратки.
От бизнеса посочват, че след падането на ограниченията, въведени с извънредното положение, е имало известен спад на доставките. Но през последния месец се регистрира нов ръст. Причината - хората пак започнали по-активно да пазаруват по интернет, притеснени от нарасналия брой на заразените.
А след като минала истерията със запасяването с маски и дезинфектанти, сега много потребители продължават онлайн пазаруването, но на дрехи, обувки, козметика, домакински уреди.
Хората изпращат различни неща на близките си в чужбина – от лекарства и документи до стоки от първа необходимост и лични предпазни средства, казват от DHL. Не се наблюдава съществена разлика в потребителското поведение в сравнение с месеците, когато хората бяха вкъщи.
Другата тенденция е пренасочването на доставките на домашни адреси. Преди пандемията повече били или до поискване, или в офиса. Но сега силно намалели клиентите, които ходят до офиса на куриерската фирма, за да си получат пратката.
Най-много се поръчват смартфони и лаптопи
Семейства оборудват цели класни стаи у дома
След като много хора започнаха да работят от вкъщи, а учебните часове се пренесоха онлайн, все повече започваме да създаваме офиси и класни стаи в домашни условия.
Това сочат данни на глобалния оналйн търговец eBAY. Според тях потребителите поръчват не само модерни технологии, но и чинове и столове по време на пандемията.
Все пак най-поръчвани са технологичните устройства. От началото на годината топпродуктите са мобилни телефони и смартфони, както и слушалки, следвани от лаптопи, нетбуци, USB флашки, таблети и четци за електронни книги.
За периода август - ноември миналата година продажбите на мобилни и смартфони са скочили с 25% в сравнение с предходните четири месеца през 2019 г.
Продажбите на лаптопи и нетбуци у нас отбелязват ръст от 7% за февруари на годишна база. Но те не са хит само тази година, а са сред най-предпочитаните артикули, купувани от eBay от българите, отчитайки постоянен растеж на продажбите през последните четири години. Само за август 2019 г. увеличението в категорията е с 25% спрямо същия месец на предходната година.
Категорията USB запаметяващи устройства отбелязва 12% увеличение за година през октомври 2019 г. Освен това от септември до ноември 2019 г. има увеличение с 16% при слушалките и 8% при таблетите и четците за електронни книги. Тази тенденция на стабилно увеличаване на покупките може да се обясни с подготовката за новата учебна година както в училище, така и в университета.
Преди началото на учебната година значително покачване има и в продажбите на училищни пособия и офис консумативи. Много поръчвани в платформата са раници и чанти с огромно разнообразие от артикули и цени.
Българските родители подготвят не само учениците с удобни чанти, но и по-малките си деца, които все още са в детската градина, с най-различни раници с любими герои от “Замръзналото кралство”, Мики Маус и Хари Потър.