Хаос с машинното гласуване и непълноти в Изборния кодекс са причините за оставката на шефката на ЦИК
Хаосът с машинното гласуване и непълноти в нормативната уредба - това са мотивите за решението на председателя на ЦИК Стефка Стоева да подаде оставка. Това става ясно от изказването й пред останалите членове на комисията на заседанието по-рано днес. Запис от думите й може да бъде чут на сайта на ЦИК.
В началото Стоева обяснява, че ЦИК доказва, че не е спирала да работи, подготвяйки частичните местни избори, които ще се проведат в края на септември и комисията "прави всичко възможно, което може при тези условия".
Тя напомня, че през 2019 г. този състав на комисията е организирал два вида избори - европейски и местни. Като за първите е осигурила машинно гласуване в 3000 секции и е спазила изискването на кодекса.
"Установихме обаче множество проблеми, противоречия и непълноти в Изборния кодекс. При 498 разпоредби на кодекса едва 3 касаят машинното гласуване, което е твърде пестеливо за оформилия се като най-важен въпрос. Освен това според кодекса машинното гласуване се предвижда само като възможност, а според преходните и заключителните разпоредби на едно от измененията му то е единствен способ за гласуване, като не се допуска гласуване с хартиена бюлетина, което пък противоречи на основния закон", посочи Стоева.
Тя засегна темата с големия брой недействителни гласове на местните избори през 2019 г. Според нея той се повдига с основание и затова комисията смята, че начинът на гласуване е прекалено сложен - забранява се удебеляване на вота, зачеркване, даден преференциален вот за лидер на партия например не се смята за валиден, защото избирателят не е посочил волята си за партията, която предпочита и т.н. Според Стоева тези изисквания усложняват ненужно гласуването, излишно дълги и сложни са и протоколите, които комисиите трябва да попълват и това също води до грешки.
Тя напомни, че всички тези проблеми ЦИК е описала в подробен анализ, който е внесла на 28 февруари в парламента с 20 конкретни предложения за промени в Изборния кодекс. Част от тях е и визията, която комисията предлага за машинното гласуване, според нея с него трябва да бъдат ангажирани всички държавни органи, тъй като става дума за одитиране, сертифициране, собственост, съхранение, охрана и логистика на голям брой устройства.
"Независимо, че внесохме тези предложения, досега няма промени в Изборния кодекс. Въпросът с машинното гласуване беше загърбен от парламента още през март. Важно е обществото да знае, че става дума за един много сложен процес, който освен фактически, изисква и правни действия. Само ще припомня, че на европейските избори през 2019 г. всички държавни органи отказаха да сертифицират и одитират машините, което всъщност касае гаранцията за сигурността на вота", заяви Стоева.
Тя напомни, че на евроизборите едва 7,5% от избирателите са гласували с машини, което според нея значи, че останалите около 93% от избирателите не са запознати с този способ на гласуване.
Стоева е категорична, че придобиването, съхранението и логистиката на машините трябва да е дело на държавата.
"Не считам, че придобиването на машините трябва да се стоварва върху ЦИК. Тя няма такова правомощие според Изборния кодекс. Вероятно целта е комисията да се използва като необходимия грешник", каза още Стоева.
Тя изрази несъгласие с внесените на 17 август промени в кодекса. Според тях ЦИК трябва да осигури техническите устройства, но там отново има неясноти, тъй като са изброени две опции - да ги купи или наеме.
"Питам се защо с лекота законодателят отново прехвърля най-важният въпрос върху ЦИК при това в навечерието на изборите. ЦИК отново е поставена в условия на неясно и нестабилно законодателство", категорична е Стоева.
Тя изброи няколко неясноти в предложените промени. Първо, не се посочва какви машини да се осигурят - за гласуване или такива за електронно отчитане на вота. Второ, устройствата ще се купуват или ще се наемат. Липсва и финансова обосновка на предложените промени. Не е ясен и броят на машините. Не е уреден и въпросът с тяхното съхраняване, логистика, охрана, транспортиране, одитиране, сертифициране и т.н.
"Известно е, че ЦИК няма своя сграда. Неведнъж ни се напомня, че трябва да освободим помещенията, които заемаме в сградата на парламента, включително и през октомври, когато провеждахме местните избори. Нямаме помещения, нито ОИК имат такива, където да стоят машините. Обмисляхме вариант да възложим тази дейност на областните управители, но те не са подчинени на ЦИК и съдът може да отмени подобно решение", обясни Стоева.
Тя говори пред колегите си и за непълнотите относно правомощията на председателя на ЦИК. Заради липсата на правомощие той да издава актове за установяване на административно нарушение например след последния вот по всички 100 издадени такива, се е наложило тя да обикаля районните съдилища в страната.
"Тези непълноти и това, което предстои да се случи с приемането на измененията на кодекса, ме накара да подам оставка. Казвам го първо на вас, защото работя с вас и смятам, че вие трябва да го чуете първи от мен. Благодаря за последната година и половина, в която работихме заедно. ЦИК е колективен орган. Има трима зам.-председатели, които могат да поемат функциите ми до избирането на нов председател от парламента. Има 7 месеца до следващите редовни избори, което е достатъчно като време за работа и подготовка. Оставам на разположение. Мотивите ми са лични. Оставката е личен акт. Те не са свързани с нещо извън това, което вече казах пред вас. Ще депозирам оставката си в парламента, който от следващата седмица ще работи и ще може да я гласува", каза на финала Стоева.