7 минути с метро от центъра на София до “Красно село” (ОБЗОР)
Пуснаха 8 станции, а през 2021 г. отварят още 4 в “Овча купел”
Подготвят разширенията на третата линия - през “Слатина” и до кв. “Левски”
Точно за 7 минути софиянци вече ще стигат от “Красно село” до центъра, след като в сряда пуснаха 8 станции от новата трета метролиния.
Те са разположени по 8 км трасе - от бул. “Вл. Вазов” до “Красно село”. Очаква се по тях всеки ден да пътуват 60 000 души.
Най-късно в началото на 2021 г. ще бъдат пуснати още 4 станции от третата линия - в “Овча купел”, които ще се ползват от още 50 000 души на ден. На последната станция на околовръстния път при “Горна баня” е построена малка жп гара, която ще обслужва пътниците от влаковете по линия София - Перник. Така, макар с жп влак, метрото ще обслужва и перничани.
“С огромни инвестиции само за 11 г. метрото се увеличи с 40 км. Нашето метро е най-красивото и най-евтиното в Европа. Цял подземен град и лесна връзка между всички точки на София. Строим еднакво качествено като в Европа, но за много по-ниска цена. Затова някой,
като заговори за
корупция у нас,
показвам
метрото”,
коментира премиерът Бойко Борисов на заседанието на кабинета.
Той сравни строителството на новата линия с това на южната дъга, магистралите “Хемус”, “Струма” и “Европа” и газопроводите.
“Нашата сила е в действията. Останалите могат само да говорят. Затова преди нас имаше само 10 км метро и магистрала до Правец”, написа във фейсбук Борисов.
Този път той не присъства на откриването на новите станции. Лентата прерязаха столичният кмет Йорданка Фандъкова, транспортният министър Росен Желязков, председателят на СОС Елен Герджиков и шефът на “Метрополитен” проф. Стоян Братоев.
“Това е изключително важен ден за София. Плановете столицата да има 3 метролинии са от преди 48 г. От днес метромрежата е 48 км, а преди 10 г. беше 9,6 км. Започнахме от 70 000 пътници дневно, а вече
400 000 души ще
могат да пътуват
с метрото
За 10 г. осигурихме над 2 млрд. лв. за строителство, като половин милиард са собствени средства”, каза Фандъкова.
Тя благодари на всички, които 4 г. са работили под земята, на Еврокомисията, премиера Борисов, правителството и на софиянци за търпението и разбирането.
“Новите станции ще позволят на жителите на “Красно село”, “Хаджи Димитър” и “Сухата река” да пътуват с най-бързия, удобен и екологичен градски транспорт. Много хора ще слязат от колите си, а това ще направи въздуха по-чист”, каза още Фандъкова.
Транспортният министър Росен Желязков подчерта, че целта на новата метролиния е да предостави по-добра услуга за по-лесно, удобно и бързо придвижване.
Досега ЕС инвестира 850 млн. евро в подземния транспорт в София. Софийското метро е един от отличните примери за добавената стойност на инвестициите на ЕС”, пише в писмо до Фандъкова еврокомисарят по “Кохезия и реформи” Елиза Ферейра.
Братоев пък призна, че централният участък на третата линия бил най-тежък за строителство. Налагало се заздравяване на почвата, смяна на режещите инструменти на къртицата, след като абразивен пясък ги счупил, и дори преместване на част от коритото на Перловската река.
“Цялата трета линия ще има 21 км трасе с 21 станции и ще вози по 210 000 пътници дневно”, обясни проф. Братоев.
Обявена е процедура за избор на изпълнител на разширението с 3 км - от бул. “Вл. Вазов” до кв. “Левски”. Предстои да стартира и за участъка през “Слатина” до зала “Арена Армеец”. И двата са предложени за финансиране по новата ОП “Транспорт”. Третата линия е с висока степен на автоматизация, като
влакчетата могат
да се движат
и без машинист
На всеки перон има преградни стени за по-голяма безопасност на пътниците. Очаква се 25% намаление на трафика в района на новите станции и 14 000 коли по-малко. С новия участък метрото вече е общо 48 км, с 43 станции, 3 линии и 4 маршрута.