У нас и с 9% ДДС кръчмата прецака клиента, а в Англия спечелиха всички
Типично по български свалянето на ДДС като антикризисна мярка срещу COVID-19 облагодетелства единствено заведенията и в разгара на летния сезон предизвика силен гняв в социалните мрежи, защото в същото време ощети клиентите, които са не по-малко засегнати от коронавируса.
Отвсякъде валят емоционални коментари и снимки на касови бележки, от които е видно, че данъкът на кръчмите бе намален с повече от 50 процента (от 20 на 9 на сто), но в същото време цените на услугите не само не бяха намалени, а на много места дори са увеличени. Реално в този сектор може да се каже, че България още от началото на юли 2020 г. въведе еврото в обращение, защото цените по родното Черноморие изравниха менюто в гръцките таверни. Хиляди споделяни съобщения в социалните мрежи показват как супите в нашите заведения се продават между 5 и 9 лева, минералната вода – 3 лв., порция бланширани картофи – 5 лв., кюфте – 4-5 лв., кафето с мляко се сервира срещу 4 лв., а фрапето на плажа - между 5 и 6 лв.
Намаление очевидно няма, а увеличението многократно надхвърля скромната официална статистика на НСИ за 2 процента нагоре от началото на летния сезон. Така държавата загуби приходи от намаленото ДДС, а клиентите, които навсякъде извън България са най-важните по веригата, бяха отново прецакани. Но това е просто поредно дежа вю, защото у нас те винаги плащат сметките, включително и чуждите, за да крепят системата. Единствените облагодетелствани са собствениците на заведения. Вярно е, че те бяха много сериозно засегнати по време на строгата карантина през пролетта. Но същото сполетя и много други бизнеси, за които ДДС-то така и не бе намалено.
Недоволството от крайния резултат показва, че подобни инициативи трябва най-малкото много по-разумно да се обмислят, за да няма засегнати, а ползите да са в много посоки. Защото, когато има кой да мисли, резултатите са налице. И ви давам веднага пример какво направиха със същата цел във Великобритания.
Там от 3 август също за подпомагане на заведенията, но и на клиентите, правителството стартира програма “Яжте навън, за да помогнете”. Идеята е следната: Ако се храниш в ресторант в делничен ден (храна и безалкохолни напитки), получаваш отстъпка 10 паунда, които се субсидират от държавата. Не може да консумирате алкохол, но няма изискване за ваучери или минимална сметка. Всеки, който живее или е посещавал Англия, знае, че 10 паунда както не са много, така и не са малко. Тук не става въпрос за пиршества. Реално схемата засяга и облагодетелства всички, които в работни дни закусват, обядват или вечерят навън. Няма ограничения колко пъти на ден се възползваш от намалението. И резултатът е налице. Само в първите 3 седмици в схемата “Яжте навън, за да помогнете” са направени 64 милиона поръчки при общо население на Великобритания от 67 милиона граждани. И това струва на държавата 336 милиона паунда.
В социалните мрежи в Обединеното кралство също както и в България има много коментари за тази програма, но те, за разлика от тези при нас, са изцяло положителни. Защото заведенията са доволни (имат повече работа), клиентите също (получават отстъпка при всяко хранене), а държавата не е толкова ощетена колкото нашата с намалението на ДДС срещу мъгляви обещания за изсветляване на бизнеса, който трябва да си е светъл по закон, както и всички останали, които не бяха погалени с намалени данъци.
Но така или иначе, с преполовяването на данъка върху добавена стойност за кръчмите у нас още в началото намирисваше, че ще излезе нещо гнило. За разлика от облекченията за книгите, които бяха направени ей така, между другото, в последния момент и от неудобство, че както обикновено културният сектор е забравен в 9-а глуха. Само че за разлика от заведенията много от книгоиздателите директно намалиха коричната цена на продуктите си с 11 процента – колкото им бе смъкнато и ДДС. Явно става въпрос за друга порода хора, с различна визия, финансови очаквания и обществена отговорност.
Да не отваряме изобщо дума за издателите на вестници и списания, които и в карантината при тотален срив на реклама и продажби заради коронавируса както обикновено останаха на първа линия, за да информират обществото за опасностите и мерките. За тях данъците и този път не бяха намалени. Но така явно е много по-удобно, ако си решил да създаваш и поддържаш зависимости.