Михаил Билалов: През 1990-а студентите бяха огромна протестираща маса, защото две трети от нас още не бяхме напуснали страната

16.08.2020 09:05 Цветелина Шенева
МИХАИЛ БИЛАЛОВ СНИМКА: АНГЕЛ ЮРУКОВ
Групата в новия филм - Ирини Жамбонас, Михаил Билалов, Герасим Георгиев-Геро, Филип Аврамов, Димитър Рачков и Лилия Маравиля с режисьора Виктор Божинов (в средата)
Михаил Билалов с Филип Аврамов по време на снимките на “Голата истина за група “Жигули” СНИМКИ: АНГЕЛ ЮРУКОВ И АРХИВ
Билалов като Джаро в "Под прикритие"

“Голата истина за група “Жигули” беше първата продукция, която успя да се мобилизира и да започне снимки по време на извънредната обстановка, казва талантливият актьор

- Защо се съгласихте да играете една от главните роли в новия филм “Голата истина за група “Жигули”, г-н Билалов? Какво ви привлече повече - сюжетът, екипът или конкретно образът, в който вие влизате?

- Ако тръгна да смятам, аз съм казал три пъти “да” на този проект. Първо заради сценария, който беше написан много емоционално. Актьорът е голям егоист и освен историята гледа най-вече как се развива собствената му роля. В случая обаче се хванах, че ми пука за всички образи - без изключение. Ваня Николова и Нели Димитрова са сценаристи с доста опит и това беше първото ми “да” на проекта. Второто “да” беше заради режисьора Виктор Божинов, оператора Антон Бакарски и режисьора по монтажа Нина Алтъпармакова. След “Под прикритие” и “Връзки” това е третият ни общ проект и нямам съмнение в крайния резултат. И третото “да” беше заради актьорите, които този филм събра, защото даже за епизодичните роли бяха привлечени доста сериозни имена.

Създаването на самата

група ме срещна с колеги,

с които не съм работил

С Лилия Маравиля, Ирини Жамбонас, Филип Аврамов и Илиана Лазарова вече имахме опит заедно, но с Геро и Рачков работя за първи път и си мисля, че комбинацията от всички ни заедно беше много приятна среща. Вярвам, че появата на Климентина Фърцова - една много млада актриса и напълно ново лице за публиката, също ще изненада приятно зрителите.

- Преди няколко дни с колегите си излязохте да пеете на голяма сцена в Бургас. Каква беше реакцията на публиката - почувствахте ли се като рокзвезди, каквито са ролите ви в новата лента?

- Не знам как се чувстват рок звездите, защото никога не съм бил рок звезда, но с помощта на доста хора от музикалния свят

актьорският ни дебют в

рока, изглежда, се случи

Само че преди да се появим на фестивала, имахме доста музикални репетиции в София. Община Бургас също оказа сериозна помощ, така че снимките в града да минат както трябва. Сцената, която трябваше да снимаме на пристанището, е ключова за филма и беше важно да се получи. Всичко беше разграфено по минути. Имахме време точно за шест дубъла. Но хората срещу нас реагираха на всяко наше излизане сякаш са на истински концерт - свириха, викаха, опитваха се да припяват, снимаха с телефоните си и градусът сериозно се качи.

- Бихте ли разказали малко повече за сюжета, а и кога да очакваме филма на екран?

- Това е историята на един баща, който, за да спаси скъпото образование на дъщеря си в чужбина, се налага да направи нещо много неприятно - да опита да се събере с членовете на бившата си рок група. Те обаче нито искат да го видят, нито да го чуят. Да не говорим, че имат доста конфликти и помежду си, което прави събирането на всички още по-трудно. Естествено, нашите хора са талантливи, но с голямо его и освен че са забравени от феновете си, все още не могат да си разделят старата слава. Филмът трябва да излезе през 2021 г.

- “Голата истина за група “Жигули” малко напомня на една любима класика - “Оркестър без име”. Приличат ли си наистина двата филма?

- Всеки филм с група музиканти, който се появи сега, е обречен да напомня на любимия ни “Оркестър без име”, но двете истории нямат нищо общо. Не мисля, че това изобщо е гонено, защото подобна класика трудно може да бъде надписана. По сценарий “Жигули” са рок група с име. Тя става популярна към края на 80-те със своята музика и своите текстове, което определя и различната история днес. Филмът е музикален, а комедията и драмата се застъпват непрекъснато.

- Как се снима филм по време на пандемия?

- С режисьор, камера, екип на терен и много маски.

- Как изобщо хората на изкуството се върнаха към ангажиментите си по време на извънредна обстановка в страната?

- С голямо удоволствие. Дано не бъркам, но мисля, че бяхме първата продукция, която успя да се мобилизира и да започне снимки, така че благодарности на Националния филмов център за бързата реакция, както и на всички приятели и приятели на приятели, които помагаха нещата да вървят както трябва.

- Как преживяхте месеците, в които заради коронавируса не само театрите трябваше да спрат работа, а и всички трябваше да променим начина си на живот?

- Щом си говорим с вас, значи съм ги преживял.

- Как се отрази карантината на работата ви?

- Нямаше работа.

- Важно ли е изкуството по време на пандемия?

- Хомо сапиенс прави изкуство поне от трийсетина хиляди години без значение от войни, чуми или метеорити, а дали е важно, зависи от това какви потребности имаш.

- Много актьори се притесняваха, че страхът от коронавируса ще спре хората да посещават театрите - така ли стана наистина?

- Има естествен отлив, разбира се, само че

публиката в театъра не са

седемнайсетгодишните,

които безстрашно се

катерят един върху

друг в дискотеки

и барове. Да се надяваме, че това положение на “зрител през стол” няма да остане вечно, защото и вирусът ще се умори от нас.

- Вас страх ли ви е?

- Към вируса се отнасям с разумна предпазливост като към всяко нещо, което не познавам. Ако имам притеснения, те са за децата и близките ми, защото вирус има и много хора, включително и приятели, пострадаха от него.

- Заради пандемията се отложи премиерата на първия ви моноспектакъл “Бум-бум: Малка нощна музика за мафиот и оркестър”. Кога и къде ще го представите за първи път?

- Засега мястото си остава НДК, но все още обсъждаме датите и ще ги съобразим спрямо ситуацията в момента.

- Чия беше идеята за него и защо точно гангстер?

- Идеята зрееше отдавна, но трябваше да се появят подходящият момент и правилните хора. С Ангел Заберски и неговия бенд се срещнахме във връзка с друга идея, която прерасна в тази. С Ваня Николова, която е автор на текста, си дадохме сметка, че аз лично може и да нямам какво толкова да кажа на публиката, но в качеството си на човек, недосегаем от закона, мога да правя на сцената каквото си искам.

Спектакълът се води от

правилото: смешно е,

защото е вярно

В крайна сметка искам това, което иска всеки актьор: публиката да се забавлява.

- Сам разказвате, че в началото на спектакъла героят ви си припомня с усмивка 90-те само за да разбере как се е завъртял светът днес. И за негово съжаление разбира, че всичко сега е с краката нагоре. Какъв е светът днес за вас, сравнен с този преди 30 години?

- Наскоро четох едно интервю на Ален Делон, който казва, че ще си отиде от този свят, без да му е мъчно за него. Моят герой казва същото, но по друг начин: “Навремето мъжете си лягаха с жена и пистолет под възглавницата. Сега си лягат с телефон и нощен крем за лице”. Наистина действителността ни е променена. Тя е свръхкомерсиализирана и свръхзависима, даже по комичен начин. Не може да си произведеш корите за баница в София, защото си чакаш консерванта от Китай, който е в карантина. Пълен майтап.

- И тогава имаше протести, днес също - вие били ли сте участник в някой от тях?

- Участвах в студентските протести през 1990 г. Тогава бяхме окупирали Ректората на СУ и наивно вярвахме, че идват нови времена, че между нас няма ченгета и т.н. Тогава студентите бяха огромна протестираща маса, направо движение, и то само защото две трети от нас още не бяхме напуснали страната.

- По времето на протестите през 1994 г. вие заминавате за Франция и се установявате в Париж. Последните години се завърнахте в България - по-добре ли се чувствате тук, отколкото там?

- И на двете места се чувствам добре. В България има неща, които са недопустими или невъзможни за Франция, както и обратното. Така се възползвам от различни видове удобства.

- Протестът може да се състои в това да накараш хората отново да започнат да мислят с играта си, с текстовете, които пишеш - това са ваши думи. Тръгвате ли от тази позиция, когато се съгласявате да участвате в определен проект, когато превеждате конкретна пиеса?

- Естествено. Първо проектът трябва да провокира мен. Ако това е така, значи ще прави същото и с публиката.

- Омръзна ли ви още да ви свързват с ролята на гангстера Джаро от “Под прикритие” след всички други сериали, филми и спектакли, в които участвахте?

- Когато бях малък, за мен Митко Бомбата беше култ. И

когато разбрах, че Митко

Бомбата се казва Григор

Вачков, бях силно

разочарован и даже плаках

Така че и да ми казват в живота: “Ей, Джаро” или “г-н Туджаров”, важното е, че все пак ме наричат някак си и ме свързват с нещо. Да ме наричат както искат. За мен е важно да си свърша работата.

- Коя е ролята, в която най-много ви харесват вашите дъщери? Имат ли си любима ваша реплика?

- Като малки много харесваха “Под прикритие”. Помня, че го бяха намерили в “Нетфликс” - Франция. Не знам дали разбраха нещо от ролята на баща си, но със сигурност им беше забавно да го гледат на компютъра. Мисля, че тогава осъзнаха, че съм и актьор.

- За финал ще ни кажете ли коя е любимата ви рок песен?

- Много са, но една от тях е Whole Lotta Love на “Лед Цепелин”.

Той може да играе с еднаква лекота всяка роля - и драматична, и комедийна. Дали ще е в образа на гангстер, хладнокръвен убиец, влюбен до лудост архитект, брачен консултант, или поостарял музикант, всяко негово превъплъщение веднага грабва зрителя.
В последното - на музикант, който е имал бляскава кариера през 80-те, а сега е изправен пред нови предизвикателства, влезе съвсем наскоро. Това е ролята на талантливия актьор в новия игрален филм “Голата истина за група “Жигули” на режисьора Виктор Божинов.
И за нея, и за другите си превъплъщения на екрана и в театрите, както и за живота в извънредна обстановка, Билалов даде специално интервю за “24 часа”.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>