Марияна Николова: Важен е диалогът с бранша и посланието, че България е безопасна страна за туризъм
Лечението на заразените чужди туристи трябва да се поеме от държавата, казва вицепремиерът и министър на туризма Марияна Николова
Сега е моментът да променим имиджа на страната като евтина дестинация
- Госпожо Николова, в петък започнахте срещи с туристическия бранш, които продължиха и в събота. Чувствате ли се уверена, че ще се справите като министър на туризма, и имате ли вече стратегия?
- От края на 2018 г., когато поех поста заместник министър-председател, един от моите ресори е именно туризмът. През този период съм провела много срещи с бранша и съм съдействала за решаването на редица казуси и проблеми.
Вече имах спешни срещи с някои от сдруженията в сектора. Предстоят такива и с останалите през следващата седмица. За мен е важен диалогът с бизнеса и да излъчваме еднакви послания, че България е безопасна туристическа дестинация.
Колкото до стратегията – има национална, която е приета през 2014 г. и е актуализирана през 2018-а. Тази стратегия бе подкрепена единодушно от бранша. Към днешна дата тя трябва да бъде актуализирана спрямо сегашната кризисна ситуация. Здравето на всички е най-важната грижа в момента и затова туризмът е изправен пред непознати ограничения. Ние имаме трудната задача да обмислим и да решим как да отворим вратите за туризма в условията на ограничения и често затварящи се граници и бариери. Нашите курорти, местата с туристически забележителности, богатата ни история, природните ни красоти имат нужда от реклама като привлекателни, сигурни и безопасни за почивка.
Днес хората, работещи в туризма, имат нужда от подкрепата на държавата, така както това се прави във всички европейски страни.
Сред нейните основни приоритети е България да се позиционира на световния пазар като туристическа дестинация от по-висок клас. Да се увеличи делът на специализираните видове туризъм, които осигуряват повече целогодишна заетост. Да се подобрят туристическите атракции и инфраструктурата към тях. Много важно в стратегията е условието за повишаването на защитата на правата и сигурността на туристите у нас, както и по-добро качество на услугите. Трябва да има и образование и обучение в туризма, което да е непрекъснато и да взема най-доброто от световните практики.
Така че според мен трябва да се мисли стратегически с външнополитически и адекватни административни, вътрешни решения за туризма. И не преди активния сезон, а целогодишно.
Моят поглед ще бъде насочен и към предстоящия зимен сезон, но и по-далече, към лято 2021-а. В допълнение ще насоча вниманието на туристите към селския и планинския туризъм в България, които се оказаха ключови по време на извънредното положение, защото всички търсехме спасение по малките населени места и планините, където да се наслаждаваме на природата.
Не по-маловажен е и СПА туризмът, който е с огромен потенциал. Точно сега балнео-, СПА и здравният туризъм могат да са двигател за насърчаване на интереса и доверието на туристите към пътуванията. В България предлагаме качествен продукт, атрактивни цени и безопасни условия за пребиваване. Това обсъдихме и при срещата ми със Сийка Кацарова, председател на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм. Германските туристи могат да ползват българската балнео и СПА инфраструтура на базата на своите здравни каси. Имаме огромни шансове да запълним тази ниша и да насочим интереса към страната през месеците септември, октомври и ноември, а също така и през пролетния сезон – от март до май. Условията са прекрасни в СПА курорти като Сандански, Велинград, Хисаря, Сапарева баня, Белчин баня и други.
- Изглеждате добре запозната с проблемите на сектора през годините. А с тези, възникнали през последните месеци заради пандемията?
- Ceктop тypизъм ce нaмиpa в пepиoд нa нaй-гoлямoтo cи изпитaниe пo цeлия cвят, включитeлнo и в Бългapия. Той е най-засегнатият от пандемията с COVID-19. В момента тече най-важният за туризма сезон у нас - летният, който е нeвъзмoжнo дa бъдe cпaceн, нo дaнo вce пaк дa имa такъв през август и септември. Много хотели по Българското Черноморие тази година въобще не отвориха. Други работят с ниска заетост. Бизнecът нa тypиcтичecкитe aгeнции e почти в зacтoй. Отмянaтa нa пoлeти e cигнaл, чe лeтният ceзoн e изключитeлнo тpyдeн, a нeизвecтнитe oкoлo ceктopa ca пpeкaлeнo мнoгo, зa дa ce пpaвят пo-кoнкpeтни пpoгнoзи и анализи.
Meждyвpeмeннo пъpвитe cигнaли зa пpeдcтaвянeтo нa бpaншa пpeз тoплитe мeceци ca пoвeчe oт нeгaтивни. Peзyлтaтитe нa кypopтитe пo Южнoтo Чepнoмopиe пpeз юни пoкaзвaт, чe 98% oт чapтъpнитe пoлeти ca oтмeнeни, a 70% oт xoтeлитe в нaй-гoлeмия oт тяx - Cлънчeв бpяг, ocтaвaт зaтвopeни.
Ha летище Варна ca пpиcтигнaли 99 пoлeтa през юни предимно oт Германия и Пoлшa cпpямo нaд 1000 пpeз минaлата година. На летище Бургас има 203 пoлeтa cпpямo 2000 полета пpeз юни 2019 г. и пoчти 3000 пpeз юли и aвгycт минaлaтa гoдинa. Пpeз aвгycт бpoят нa плaниpaнитe пoлeти към двeтe лeтищa засега e пo-гoлям от юни и юли, нo нe e яcнo кoлкo oт тяx щe ce peaлизиpaт. Ситуацията е динамична и постоянно променяща се. Ocнoвнитe дecтинaции, oт кoитo идват чyждecтpaнни гости y нac в момента ca Гepмaния, Румъния, Hидepлaндия, Пoлшa, Чexия. Тази година ги няма opгaнизиpaнитe пoлeти oт Beликoбpитaния, кoятo пo бpoй нa тypиcтитe дo минaлaтa гoдинa ce нapeждaшe нa втopo мяcтo cлeд Гepмaния, нитo тeзи oт дpyги гoлeми пaзapи кaтo Pycия, Украйна, Бeлapyc, Изpaeл и cкaндинaвcкитe cтpaни.
- Какво планирате да направи под ваше ръководство ведомството, за да убеди чуждестранните туристи, че страната ни не е сред високорисковите туристически дестинации и прилага всички нужни мерки срещу заразата?
- Още от понеделник започвам срещи с посланиците на страните, които са ни най-важните партньори. Ще се опитам да ги убедя, че България е безопасна дестинация. Че в хотелите и ресторантите и въобще в цялата страна се спазват санитарните мерки.
До дни пускаме на сайта на министерството секция, която ще дава пълна информация на английски за епидемичната обстановка у нас. Тази информация е предназначена за туристите, които искат да посетят България. Трябва да последваме и примера на конкурентите ни, където лечението на евентуално заразени туристи се поема от държавата. Това ще внесе допълнително спокойствие и сигурност на гостите ни. Загубили сме много време, но се надявам да го наваксаме.
- Имате ли представа какво се прави сега за популяризирането на българския туризъм?
- В момента текат рекламните кампании на България към основни целеви пазари – балканските страни, Израел, Скандинавския регион, Германия, Вишеградската четворка. Средствата са силно ограничени особено в сравнение с бюджетите на други страни. България се рекламира по водещи световни канали като BBC, CNN, Euronews, National Geographic. Кампанията за вътрешния пазар също е в ход и виждаме, че много българи избраха родното Черноморие, планинските и СПА курорти.
- Доколко важен отрасъл за българската икономика е туризмът?
- Преустановяването на работата на участниците в туристическия бранш по време на извънредното положение показа колко много са съпътстващите сфери, които пряко зависят от този отрасъл. Това са транспортът, хранителната индустрия, земеделието и редица услуги. Съществуването на населени места в България се крепи единствено на развиващия се в тях туризъм и на лицата, опитващи се да имат бизнес там.
- Каква ще бъде основната ви цел като министър на туризма?
- Кризата е тежка и затова основната ми задача като министър на туризма ще бъде да я преодолеем заедно с бранша и да спасим хилядите компании и работни места. Създаденото през 2014 г. Министерство на туризма е важно за стратегическото управление на отрасъла, който осигурява над 10% от брутния вътрешен продукт на страната. Той е с най-ниския ДДС - 9% за настаняване, 9% за туристическите пакети и 9% ДДС за ресторантите. От мярката 60/40 и фонда за безработица вече са насочени 50 млн. лв. само за сектор туризъм и те ще са съвместими с мярката 80/20. Тя започна да действа специално за туристическия сектор от 1 юли и ще действа до края на септември с тенденция да бъде удължена до края на годината. По оперативна програма “Иновации и конкурентоспособност” са предвидени грантови схеми за насърчаване на средни предприятия в туризма от 30 хил. до 100 хил. лв., за които ще се кандидатства по улеснена процедура.
Финализират се още условията по отчетността за отпускане на ваучери за почивка за хората от първа линия като специфична мярка. Същото важи и за подпомагането на чартърните полети до България за летния и зимния сезон. Вече се ангажирах по време на срещите си с Националния борд по туризъм, ръководствата на Албена и Св. св. Константин и Елена бързо да бъде довършена мярката за подпомагането на чартърите. Субсидирането на полетите ще повиши интереса на чуждите туроператори към България, които ще могат да предлагат по-добри оферти за страната в Западна Европа. Изключително важно е тази мярка да подпомогне освен това лято и предстоящия зимен сезон, но и сезоните през 2021 и 2022 г., за да се възстанови изцяло най-засегнатият сектор.
- Една от мерките, които прие парламентът, е въвеждането на ваучери за почивка. Но от тях в момента могат да се възползват само лекари, полицаи и служители, отговарящи за толсистемата. Какво е вашето виждане по този въпрос?
- Такава мярка осигуриха редица туристически дестинации по света и тя ще подпомогне бизнеса. Приоритет за мен в новите условия е да се стимулират българите да почиват в България, независимо дали на море, или на планина, за да се компенсира отливът на чужди туристи.
Предоставянето на ваучери за почивка и туризъм на широк кръг от хора ще бъде сериозен стимул и подкрепа на бранша. Изчисленията показват, че икономическият ефект от тази мярка ще бъде 2,3 пъти – всеки даден лев като ваучер ще се върне като 2,30 лева в туризма.
Тази мярка трябва да бъде постоянно действаща, за да се види ефектът от нея. Много страни като Австрия, Гърция, Румъния, Словения, Франция, Германия, Полша вече прилагат ваучерната система в подкрепа на туристическата индустрия.
От друга страна, важна стъпка е, че правителството успя да се пребори да има европейски средства за туризъм и транспорт в следващия програмен период до 2027 г. Предвижда се да бъде разработена стратегия, по която средствата от 29 млрд. евро, предвидени за България, да се оползотворят рационално и туристическите фирми да бъдат включени като директни бенефициенти. В най-скоро време ще анонсирам среща с целия бранш. Надявам се с европейската солидарност да се възстанови по-бързо секторът.
- Кога според вас туризмът ни ще се възстанови от сегашната криза?
- За мен е важно да имаме трайна конкурентоспособност на страната ни като туристическа дестинация, за да се възстанови бързо секторът от кризата. Сега е времето България да промени имиджа си на евтина туристическа дестинация и да предлага по-висококачествен туристически продукт, удовлетворяващ целевите потребители, с конкурентоспособно съотношение между качество и цена. Страната трябва да стане популярна туристическа дестинация за пътувания в четирите сезона, с добър имидж на туристическия пазар. Крайно време е да стане разпознаваема и предпочитана от българските и чуждестранните туристи. Трябва да бъде дестинация за устойчив и безопасен туризъм.
Освен това отрасълът да бъде сред водещите от националната икономика, който използва ефективно ресурсите за създаване на нарастващ национален доход и добре платена трудова заетост. Не на последно място да създава ресурси и условия за опазване, защита на околната среда и културно-историческото наследство.
CV
Родена на 16 септември 1975 г. в Ботевград
Магистър по право, публична администрация и стопанско управление
Била е адвокат, юрисконсулт в “Топлофикация - София” ЕАД, директор на дирекция “Правнонормативни дейности”; в Министерството на земеделието и храните, член на УС на Държавен фонд “Земеделие”
Работила е и в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор към Министерството на икономиката.
Била е ръководител на отдел “Договорно-правен и правна защита” в НЕК
От май 2017 е началник на кабинета на вицепремиера по икономическата и демографската политика
На 21 ноември 2018 г., НС я избра за вицепремиер по икономическата и демографската политика
Владее английски и френски език
Омъжена, с 2 деца