Димитър Лазаров: Законът за НСО не е отнел правомощия на президента
Не съм чул той да е поискал някакви конкретни правомощия
Началникът на службата за охрана е председател на комисията, която решава кой и как да бъде пазен. А той не е изразявал несъгласие с някое решение
С председателя на парламентарната комисия за контрол над службите за сигурност Димитър Лазаров разговаря Митьо Маринов:
- Г-н Лазаров, защо президентът Радев твърди, че са му отнети правомощия над НСО? Така ли е наистина?
- До 2015 г. нямаше закон за националната специализирана охрана. Преди този закон имаше едни постановления. Някои от тях бяха секретни в годините назад.
През 2015 г. законодателно, със закони, приети от НС, се уредиха отношенията за НСО, Държавна агенция “Разузнаване” и службата “Военна информация”. Никакви правомощия не са отнемани с това. Напротив, с този закон се регламентира дейността и ръководството на НСО.
В чл. 5 на закона пише, че НСО е специализирана военизирана структура към президента. В чл. 6 пише, че президентът определя основните структурни звена и числеността на НСО. Другите служби се определят от Министерския съвет с правилник от МС, а не към президента.
В чл. 7 пише - президентът осъществява общо ръководство и контрол на НСО. Той назначава началника на националната служба, съгласувано с МС, но той еднолично решава. За другите служби по предложение на МС, президентът може да издаде указ за назначаване.
Продължавам с чл. 7. Президентът назначава по предложение на началника на НСО зам.-началниците на службата с указ, еднолично. Има и още. Ако се прекрати мандатът на началника на НСО, президентът еднолично назначава заместник, отново с указ.
Началникът на
НСО по своя
инициатива
информира
президента за
изпълнение на
задачите
или президентът може да отправя въпроси, да се информира от началника за изпълнението на задачите. Шефът на НСО представя годишен доклад на президента за дейността на службата.
- Ако има всички тези правомощия президентът по закон, защо тогава се обърна към премиера и поиска да му бъдат възвърнати правомощия?
- Какви правомощия? Аз не съм чул досега от президнтсвото да са поискали конкретни правомощия.
- Бившият служител на НСО полк. Николай Марков ви разкритикува за последното ви тв интервю и каза, че по конституция националната сигурност се осъществява от Министерския съвет. Има ли някакво широко тълкувание на закона за НСО или дори противоречия с конституцията?
- Няма да коментирам кой някой е казал нещо. Аз ви цитирах какво пише в Закона за Националната служба за охрана, която е към президента. Пише го в чл. 5 от закона. “Към президента”, а не към Министерския съвет, не и към Народното събрание.
- Как оценявате действията на спецохранителите, които се опитаха да изгонят Христо Иванов от плажа край “Росенец”?
- По принцип, когато се охранява лице, се определя степента и периметърът на охрана. При по-голяма застрашеност и периметърът е по-голям, но това го определя НСО. Има си планове, по които се определя видът и начинът на осъществяване на охрана.
- Гардовете влязоха ли в нарушение на правомощията си?
- Аз не знам. Трябва да се види по какъв начин са осъществявали плана си на охрана. Това предстои да го разберем от свиканата комисия към НСО.
Има обаче чл. 3, който казва, че при осъществяване на своята дейност служителите от НСО са длъжни да спазват конституцията и законите на страната и зачитат здравето, живота и достойнството на гражданите. Длъжни са. От показаните кадри в социалните мрежи аз мисля, че действията не са били в изпълнение на закона.
Но предстои проверка. Президентът обяви, че предстояло да се направи такава. Ще видим какъв ще е резултатът, като се приключи.
- Вие като председател на парламентарната комисия за контрол над службите ще направите ли проверка на този случай?
- Нека да си извършат тяхната проверка и ще преценим.
- Имате готовност, ако се наложи?
- Да.
- Смятате ли, че Ахмед Доган и Делян Пеевски трябва да имат осигурена охрана от НСО?
- Това е въпрос на преценка на комисията към НСО. Както по отношение на тях, така и по отношение на много други лица, за които е предвидено, че има конкретна застрашеност. Председател на тази комисия е началникът на НСО. Той я
свиква, подготвя
дневния ред,
поставя проект
за решение за
нужната охрана,
вида ѝ,
степента ѝ,
има ли застрашаваща живота обстановка и т.н.
Той трябва да прецени, защото сигналите за граждани и охраняеми лица постъпват отново в НСО. Там си има аналитична служба. Ако той сметне за необходимо да постави въпроса пред комисията, ще я свика. Ако прецени, че сигналите са неоснователни, ще откаже охрана.
- Има ли все пак МС влияние в комисията за НСО, защото двама от членовете - шефът на ДАНС и главният секретар МВР, са от органи към МС?
- Началникът на службата е председател. Той свиква комисията. Той може и да не я свиква. Той разглежда сигналите, преценява основателни ли, са или не. А и досега не е известно началникът на НСО, който и да е бил, да е казал, ама аз не съм съгласен с решението на комисията и да каже, че е бил против.
- Вашата комисия по контрол над службите какъв контрол може да осъществи над НСО?
- Тя осъществява парламентарен контрол.
НС не
осъществява
ръководство и
контрол
на службата. Осъществява се парламентарен контрол съобразно конституцията, така както всички комисии към НС.
- Може ли да ми го обясните на човешки език?
- В конституцията е казано какво е парламентарен контрол. Комисиите могат да канят министрите да им задават въпроси например, народните представители да се информират по даден казус, ако има нужда, да преценят дали да направят законодателни промени.
Това е парламентарният контрол, а не е контролът “да ръководя и контролирам изпълнението на задачите, които съм поставил”.
CV
l Роден на 21 октомври 1954 г. в Пловдив
l Завършва “Право” в СУ “Св. Климент Охридски”
l Дълги години работи като юрист
l Народен представител от ГЕРБ в 41-ото, 42-ото и 43-ото народно събрание
l Председател на Парламентарната комисия за контрол над службите за сигурност, прилагането и използването на специалните разузнавателни средства и достъпа до данните по Закона за електронните съобщения
l Член на правната комисия към НС