60 т боклук за България лежат в морето до Тоскана
Бюрокрацията в Италия блокира решаването на проблема
56 бали с пластмасови боклуци, тежащи 60 т, още лежат на морското дъно до тосканския остров Елба. Те били изхвърлени през 2015 г., пишат италиански медии, които цитират екозащитната организация “Грийнпийс”. Според нея заради италианската бюрокрация тоновете боклуци на дъното на Тиренско море още не може да бъдат събрани и изнесени, защото години наред власти си прехвърляли топката кой точно е отговорен. В резултат много от пластмасовите отпадъци, плаващи във водата, били поглъщани от рибите, което означава, че попадат след това и в човешкия организъм.
Историята датира от 23 юли 2015 г., когато товарен кораб, собственост на фирма от Маршалските острови, тръгнал от тосканското пристанище Пиомбино към България. Той бил натоварен от фирма от Гросето с 1800 бали с пластмасови отпадъци, които трябвало да бъдат извозени до Варна. Получателите им били българските фирми “Екорек България ЕООД” и “Холсим България”, тъй като боклуците били предназначени за преработвателните им инсталации. Близо до остров Чербони, в Тоскана, турският капитан заповядал изхвърлянето на 56 бали в морето, за да запази стабилността на кораба.
Според в. “Кориере дела сера” на 3 август същата година корабът разтоварил балите в България. Самите български клиенти съобщили, че липсват въпросните 56 бали. За пускането им в тоскански води в Италия се разбрало едва месец по-късно, след като случайно една бала, голяма колкото кола, попаднала сред мрежите на италиански риболовци.
За превозването на товара отговаряли международните фирми “Еко Валсабия” и “Еко Експорт”, които сключили поръчителска полица за почти 3 млн. евро като гаранция за товара, в случай че нещо не е наред с доставянето му. Осребряването на полицата от страна на властите обаче било свързано с получаването на сертификата за правилното третиране на отпадъците. Т.е. трите милиона можели да се получат едва след пристигането на товара по предназначение и преработването му. Полицата обаче отдавна е изтекла. От турския капитан на кораба пък нямало вече и следа. Въпреки серията от заповеди италианската бюрокрация е блокирана заради съществуването на конфликт на интереси сред лицата, отговорни за справянето с проблема.