Маноил Манев: От непрофесионалното ръководство на НСО идва разклатеното доверие в службата
Който и да е направил компроматите срещу премиера, службата най-малкото е знаела
ОЩЕ АКЦЕНТИ:
Нужни са 4-5 четения, за да се вникне в мотивите на президентското вето
Ще излезем още по-силни след компроматните войни, ГЕРБ няма алтернатива
Ще пратя двете си книги по охрана с препоръчана поща до президентството
С депутата от ГЕРБ Маноил Манев разговаря Митьо Маринов:
- Г-н Манев, парламентът отхвърли ветото на президента върху Закона за МВР. Никакво основание ли не видяхте в мотивите му?
- Той наложи частично вето върху текстовете, които не са му ясни. Неговият секретар по антикорупция и правни въпроси, който показа в последните си изяви, че явно има проблеми с паметта, му е писал мотивите най-вероятно - той е бивш министър на вътрешните работи.
Трябваха ми 4 или 5 четения, за да вникна в същността на мотивите, посочени във ветото. Те са пълни с много правна, конституционна теория и нищо общо с текстовете, които всъщност се отхвърлят. Ако вземете мотивите и ги наложите към Закона за НСО, мисля, че няма да успеете да откриете нито една запетайка разлика в мотивите, която да не се отнася до Закона за НСО.
- Нали основният мотив на президента бе, че новосформираната главна дирекция на МВР ще дублира НСО?
- Това не е вярно. Това не е основният мотив. Това е загатнато от него като “усещане”, ако цитирам правилно. Основният мотив всъщност е, че МВР като структура, която има задължението да опазва обществения ред и правото на гражданите да живеят свободно, да спазват законите за движение по пътищата, не може да получи функцията да охранява граждани поотделно. Защото трябвало да охранява общо гражданите. Това беше основният мотив.
- А все пак не се ли получава паралелно НСО?
- Това за дублиращата функция не е вярно. В Закона за НСО има един основен текст, който казва кои лица може да бъдат охранявани, и един допълнителен общ текст, който казва, че може да бъдат охранявани и други лица, посегателството върху които пряко би застрашило функционирането на държавата. Тоест с този общ текст се изключват всички онези, които нямат пряко отношение към функционирането на държавата и евентуалното посегателство срещу тях не застрашава националната сигурност.
Къде в този текст се виждат думички за хора, които са свързани с управлението на държавата и други функции по администриране, които може да са застрашени и трябва да бъдат пазени?
- Тази нова дирекция, която обединява жандармерията и баретите, ще има ли възможността да пази президента, премиера и председателя на НС?
- Само при 2 условия. Първо, ако те пожелаят тя да ги пази. И второ, при решение на съществуващата комисия по Закона за Националната служба за охрана (в чл. 23), която се състои от началниците на НСО, МВР и ДАНС, която и към момента определя застрашеността, степента и начина на охрана. В тази комисия ще бъде решено те минават ли на друга охрана, или не.
Къде е дублирането, при условие че тази комисия ще разпредели функцията и в нея са представени всички служби, които имат отношение към охраната? Няма такова нещо, че ще се сблъскват, ще си пречат.
- Няма ли реална опасност между тези служби да се получи подобна ситуация както при случая с престрелката между командоси и полицаи в “Белите брези” през 1994 г.?
- Това е абсолютно невъзможно. Цялата координация по охраната е обща. Всяко застрашено лице, което се приема под охрана било от едната или другата служба, минава през тази комисия и неговите хора са ясни.
Не е вярно и това, че ще има проблем, когато идвали чужди делегации. Никой не е казал, че ще минават някъде другаде. Те са си на охрана на НСО. Няма такава тема изобщо.
Много са неверните тези във връзка с този закон. Зад мотивите на президента се крие едно-единствено нещо - това е единствената служба, в чийто закон е записано, че е на пряко ръководство на президента: “Президентът осъществява общо ръководство и контрол над НСО.” В правилника за приложение на НСО е записано: “Началникът на НСО се назначава от президента.”
Значи, от една страна, имаме МВР, при което министърът е избран от Народното събрание. Той е политическо лице, на което може да му се търси всякаква политическа отговорност по конституционен ред. Министерството има професионално деполитизирано ръководство. Няма служител на МВР, който по закон да не е деполитизиран. От другата страна, имаме една служба, която е на пряко ръководство с началник, който се назначава от президента. Това е гвардията на президента.
- Преди седмица влязохте в спор с главния секретар на президента Димитър Стоянов именно по текстове от Закона за НСО. Какво стана с тази фейсбук престрелка?
- Нямам нищо против човека, който е изказал становището си по темата НСО. Но смея да твърдя, че думите ми, които написах, бяха потвърдени същата седмица по няколко медии. Излязоха професионалисти като Калин Георгиев, Румен Миланов и казаха, че нещата не са точно такива, каквито ги описва някой си или някъде си.
Натрупаните проблеми в НСО - като започнем с висшия офицер, който участваше в организирана престъпна група за поръчкови убийства, пропускателния режим на сградата на бившия Партиен дом и много други подобни моменти, идват от това, че тази изключително специфична работа на тази специална служба е оставена в ръцете на хора, които не са прочели, а камо ли да знаят какво прави НСО. Затова му публикувах тогава обръщение във фейсбук.
- Подарихте ли на г-н Стоянов двете си книги по обучение на охранители, както се заканихте?
- Ще ги пратя на президентството с препоръчана поща, защото няма как да се срещнем. А, за съжаление, се оказа, че едната от книгите е абсолютно изчерпана и ще проверя дали в електронен вариант мога да му я подаря.
Вижте, аз не съм най-големият експерт в тази област. Има обаче спор за една професионална служба, най-старата в България, създадена от Фердинанд. Политическо говорене за нея може да има само когато се познава специфичната ѝ работа. Иначе се говорят глупости.
- Оказа се, че главният прокурор от 2 месеца не ползва НСО, появиха се подозрения, че някой от спецохранителите може да стои зад компроматите срещу премиера. Властите имат ли още доверие в НСО?
- Разклатеното доверие в НСО идва от непрофесионалното ѝ ръководство. Когато омоташ функциите, задълженията, отношенията в службата, настъпва този хаос.
- Смятате ли, че зад компроматите срещу Борисов стои някой от държавните му гардове?
- Не мога да хвърля такова директно обвинение, но отваряйки закона и правилника за приложението му, четем, че сигурността на премиера, президента и председателя на парламента 100% се осигуряват от НСО. Който и да го е направил, службата минимум знае.
Сега виждаме опит за овладяване на държавните структури от администратори на президента. Излизат комуникации с МВР, правят се справки за автомобили, чрез съдебната система се изваждат предварително съдебни решения, има опити за влияние върху снемането на криминалистически регистрации на лица.
Възможно ли е да са правени опити за овладяване на единствената служба, която е на пряко подчинение при теб? Този въпрос също трябва да си го задаваме. Това е много важно. Преди това имаме овладяване на генералитета - обади се на този, той ще ти каже какво да правиш. Това бе на запис от структурите на президентството.
Задавам въпроса и много държа да чуя или да прочета отговора скоро. Като говорим за паралелна държава и паралелно управление - не е ли точно това?
- Смятате есемесите между Пламен Узунов и Пламен Бобоков за част от “паралелна държава”?
- Това е паралелната държава. Да си правиш паралелно влияние в структурите, да си правиш паралелни структури. Да изпълняваш поръчки на крупни бизнесмени. “Издири ми еди-кой си и ми дай адреса да се срещне с моя бодигард”... Представяте ли си утре да пресечем пътя на някой крупен бизнесмен, или той да си помисля, че нещо сме му попречили? Обажда се на секретаря на президента и му казва: “Направи ми справка за еди-коя си кола!” Той прави справка и казва кой е собственикът, показва данните. “Кажи му да дойде да говори с моя охранител!” - какво може да ти каже охранителят? Можем да си представим такава среща, много приятна ще е...
- Когато премиерът изброи враговете на ГЕРБ, които може да стоят зад компроматите, бе посочен и Цветан Цветанов. Защо все по-силно от партията се чува тезата, че той може да стои зад записите и снимките?
- Тази теза не знам дали е изнесена точно така, но истината е, че г-н Цветанов нарече по всевъзможни начини хората, с които работеше довчера. Обвини ни в какво ли не. Те са същите, със същите качества, работили сте довчера, сега ги обвиняваш във всички световни грехове. Това показва, че имаш настройки към тази организация. И когато си имал достъп до всичко в нея, е нормално някой да има съмнения по темата.
- Как повлияха тези компромати на партията?
- От всичко това ние ще излезем още по-силни. Ще бъдем още по-наясно с целите си. Ще бъдем наясно вече с противниците си. Няма да има скритите потупвания по рамото на ГЕРБ. Ясно става кой има държавническо отношение.
В момента сме в страшна ситуация - вирус, геополитически проблеми, Америка и Европа запалени от неорасистка вълна. И в тази среда се каляме с глупости. Няма кой друг да управлява в момента. Няма алтернатива на ГЕРБ.
CV
l Роден на 23 юни 1969 г. в Стара Загора
l Завършил Академията на МВР
l Магистър по история във Великотърновския университет
l Има 15 г. стаж в системата на МВР и Съдебна охрана
l Създател и дългогодишен директор на Колежа по охрана и сигурност в Стара Загора
l Автор на книги за охраната и художествена литература
l Бил е зам. областен управител на Стара Загора
l Депутат от ГЕРБ в 43-ото и 44-ото НС