Ученички от Пловдив направиха крем против стареене
Клиентите са техни преподаватели, приятели, майки и баби
Крем за лице, който забавя стареенето на кожата, разработиха възпитаници на професионалната гимназия по хранителни технологии и техника в Пловдив.
Продуктът е получен в лаборатория на училището и по мнение на специалисти може да пожъне голям успех, ако се появи в търговската мрежа.
“Не го продаваме по магазини. Нашите клиенти са съученици, приятели, преподаватели, майките ни и колегите им. Предлагаме го на родителски срещи, коледни и новогодишни базари и на градски събития”, казват производителите. А това са
12 момичета
от XI и XII клас,
обединени в
ученическа
компания
Sky Beauty Cosmetics.
Създадена е още през 2008-а, като оттогава акционерното дружество се учредява всяка година през септември и се ликвидира в края на учебната година. И така вече 12 г. Екипът му се сформира от децата в специалност “Лаборант” в предпоследен и последен клас от гимназията.
Фирмата е структурирана както в реалния живот - има си президент и отдели: административен, по маркетинг и реклама, финанси, производство, човешки ресурси и качество.
“Кремът е направен още през 2008 г., но е претърпял няколко промени по идея на учениците. В първите години се влагаше масло от карите, после зехтин, екстракт от мастиково дърво, но сега те не присъстват в състава”, коментира бизнесконсултантът на ученическата компания Илияна Василева, която е и преподавателка в гимназията.
Под нейно ръководство бъдещите лаборанти са стигнали до сегашния състав на козметичния продукт. В него има три вида масло: какаово, гераниево и от гроздови семена, както и пчелен восък, цетилов алкохол, глицерин, емулгатори и вода.
“Подмладяващият ефект се дължи основно на маслото от гроздови семена. То е изключително леко, бързо попива и прониква дълбоко в кожата. Известно е като силен натурален антиоксидант. Съдържа незаменими мастни киселини, които са щит срещу процесите на окисление и забавят стареенето”, обяснява президентът на Sky Beauty Cosmetics Анатея Георгиева.
Тъй като е 12-класничка и вече е завършила, от септември нейната длъжност ще бъде поета от друг ученик в новото акционерно дружество.
Шефът на производствения отдел в компанията Александра Карагеоргиева посочва, че какаовото масло в крема пък има дълготрайно овлажняващо действие, прави кожата сатенено гладка и притежава естествен слънцезащитен фактор
“Парфюмиращият компонент в продукта е гераниевото масло, което има свойството да извлича токсините и свива разширените пори. Предпазва клетките на епидермиса от пресъхване и също забавя появата на бръчки”, казва Александра. По думите ѝ важен компонент в крема е и пчелният восък, съдържащ цяла палитра от полезни за кожата вещества. Емулгаторите стабилизират емулсията и спомагат за по-доброто ѝ проникване.
Учениците разказват, че процесът на създаването на крема минава през две основни фази - водна и маслена.
В гимназията
са осигурили
необходимото
оборудване
- везни за дозиране, мерителни цилиндри, лабораторен хомогенизатор, който разбърква съставките. Задължително се взвема проба от получения полуфабрикат и се поставя в термостат, за да се изследва за микроорганизми. Около 6-7 часа са необходими за получаване на крема.
“Досега не се е случвало да се замърси”, твърди 11-класничката Ивелина Илиева, която е специалист по безопасността и качеството в компанията.
Момичето обяснява, че при производството на козметичния продукт стриктно се спазват санитарно-хигиенните изисквания. Плотовете, на които се работи, се почистват с дезинфекционни разтвори преди и след манипулациите. Самите ученици са с бели манти, шапки и латексови ръкавици. Контрол се извършва на всички етапи на технологичния процес, като стриктно се следи за температурните режими.
“Много внимаваме с какаовото масло, защото е твърдо и може да пресече цялата емулсия”, казват момичетата. И подчертават, че купуват само качествени суровини в срок на годност. Преди употреба опаковките се измиват с топла вода и се подсушават, а след като се напълнят с крема, се съхраняват при температура до 25 градуса.
“Популяризираме продукта си чрез брошури, листовки, плакати в гимназията, както и на извънкласни мероприятия. На родителските срещи за нула време се изкупува кремът и получаваме страшно много поръчки за още количества. Нашите майки, баби и лели, които са го ползвали, са изключително доволни. Те го препоръчват на свои познати и така от уста на уста хората научават какво правим”, допълва абитуриентката Ангелена Ганчозова.
Тази година е ръководила отдела по маркетинг и реклама в ученическата компания. Според нея необходимо е да се правят промени в козметичния продукт, за да не омръзва на потребителите. Затова учениците се опитват да правят подобрения както в състава, така и в дизайна му.
За коледните и новогодишните базари върху капачетата се слагат камбанки с надпис “Весела Коледа и честита Нова година”. През 2019-а, когато гимназията е чествала 70 г. от създаването си, залепили допълнителен етикет за юбилея.
“Децата
продават
крема с
минимална
печалба
С получените пари си набавят суровините. Целта е те да се научат да управляват малък и среден бизнес. И мисля, че успяват. В гимназията придобиват и професионални умения да произвеждат козметични продукти, което ги прави конкурентни на пазара на труда”, коментира директорката инж. Людмила Ганчева.
В компанията са произвели и билков крем с невен, който също се радва на голям интерес. Учениците сами добиват маслен екстракт от лечебното растение. Получават го, след като накиснат сух цвят в маслинено масло. Влагат и етерично масло от мента.
“Помага за напукани ръце и крака. Бабите са луди по него”, смеят се единадесетокласничките Нели Минчева и Жана Кирилова, които са част от екипа на компанията.
В продуктовата гама на ученическата фирма влизат и балсам за устни и за ръце и тяло, натурална розова вода, ароматизирани свещи, шампоан с масло от жожоба.
Момичетата са направили дори почистващ препарат. В училището го използвали в продължение на 2 г. за хигиенизиране.