Чл.-кор. проф. Милена Цанева: “Под Игото” “в превод” – абсурдна идея

27.06.2020 20:08 Мила Вачева
Проф. Милена Цанева

В Пловдив Вазов пише “Епопея на забравените” - там се разгръща талантът му

Чл.-кор. проф. д-р Милена Цанева е родена през 1930 г. в семейството на акад. Георги Цанев и поетесата Пенка Цанева - Бленика . Литературен историк и критик, автор на 14 книги и многобройни студии и статии с изследвания на творчеството на Иван Вазов, Пенчо Славейков, Светослав Минков, Атанас Далчев, Н. Й. Вапцаров и други писатели и проблеми от българската литература след Освобождението. Дългогодишен преподавател по история на българската литература в СУ “Св.Климент Охридски” и научен сътрудник в Института за литература - БАН.

- Проф. Цанева, в едно интервю казвате: “Вазов е “естественият народен историк”.С Вазов ние сме късметлии. Както и със Захарий Стоянов. Само че интересът към класиката спада”. Защо? И какъв е начинът този интерес да се върне?

- Това до голяма степен е естествен процес. Защото като образност и тематика съвременната литература е по-близка на читателя от класиката. Но въпросът е там, че не винаги ѝ е равностойна. А

класика по правило

става само

стойностната, високо

стойностната

литература

И в нея културният читател може да открие проблеми, които в една или друга форма вълнуват и съвременността. Затова и училищните програми отделят такова място на националната, а, доколкото е възможно, и на световната класика.

Само че в това отношение съществува и една психологическа пречка - колкото и добри учители да са имали, хората поначало не обичат да се връщат към това, което някога е било за тях задължително. И може би трябва да се помисли за малко по-голяма свобода и за учителя, и за учениците при изучаването на класическите произведения. За да се изчисти тяхното изучаване от този оттенък на задължителност. И да се превърне в естествена необходимост да се любуваш на стойностното слово все едно дали то иде от съвременността, или от далечното минало.

- Вие сте най-големият познавач на Вазовото творчество. Какво да четем и препрочитаме днес?

- Когато повдигнем въпроса за българската литературна класика, няма как да не заговорим за Вазов - писателя, чието класическо творчество е формирало мисленето ни за изконно българското. Неговият художествен свят е цяла една вселена от свързани с родината историческа памет и духовни ценности. В него можем да намерим и географската карта на българската земя, и нейния половинвековен исторически летопис, и социално-битовата панорама на пет десетилетия, и разгърнатата народопсихологическа характеристика на българина от този период. Творчеството на Вазов е истинско българознание. То има една върховна свръхзадача -

да покаже България

на самата себе си и

на света

Изразител и същевременно фактор на Българското възраждане, Вазов има неоценими заслуги за самопознанието и самосъзнанието ни като нация. Със своята страстна апология на България, българското и българина той се постара да превърне националното ни самосъзнание и в национално самочувствие. Вазов е не само най-широкообхватният представител на литературната ни класика. Той е нещо повече от литература. Той е сякаш част от понятието “България”.

Творчеството на Вазов е твърде голямо и с неговата цялост могат да се занимават само специалистите. Но в него има възлови, дълбоко свързани с нашата история произведения, които трябва да познава всеки културен българин – “Епопея на забравените” и “Немили-недраги”, “Чичовци” и “Под игото”, “Иде ли?” и “Дядо Йоцо гледа”... Трудно е да се изброят дори само тези художествени шедьоври на Вазов, които не само трябва, но е и истинско удоволствие, да се четат и препрочитат.

- Чуха се гласове, че “Под игото” има нужда от съвременна редакция, дори такава беше направена. Чели ли сте я?

- Не съм я чела, но видях цитирани от нея откъси. Това е една абсурдна идея. В произведенията на Вазов, както и на другите ни класици, може само да се осъвременява правописът

Да се редактира

езикът е

недопустимо,

дори и там, където има някакво нарушение на канона. Дори при препинателните знаци трябва много да се внимава да не се наруши авторовата воля.

А и езикът на “Под игото” съвсем не е толкова остарял. Достатъчно за съвременния му читател е да се посочат под линия значенията на някои остарели, най-вече турски думи.

- Има ли нещо, което подценяваме или забравяме, когато говорим или пишем за Вазов?

- И като личност, и като художествен свят Вазов предага теми и проблеми, интересни за различни области на знанието. Създадената от неговото творчество вселена може да се погледне от различни гледни точки, тя е богат извор на познание и за литератора, и за историка, и за изследователя на българската народопсихология. С хода на времето и развитието на литературознанието тя постоянно разкрива и нови възможности за изследването си. В такъв смисъл каквото и да е вече казано за Вазов, винаги има и какво още да се каже.

И каквото и да се

каже, то няма да

изчерпи всичко

Всеки изследовател на Вазов има право и на своите предпочитания в това изследване. Но все пак мисля, че специално при изследователите литератори има нещо, което, ако не винаги, то твърде често неоснователно се подценява. Така при отбелязването на патриотизма, демократизма, хуманизма и другите идейни черти на Вазовия облик невинаги се посочва и как конкретно се внушават тези идеи от неговия образен свят. Отбелязва се неговата изразителна яркост, но не се показва с какви средства се постига тя. Не става въпрос за пространни анализи, но все пак за отделни моменти на по-дълбоко навлизане в художествената тъкан на повествованието или стиха. За мен това е нещо, което често ми липсва при литературоведските разглеждания на Вазовия художествен свят.

- Имате доста обемиста книга “Вазов в Пловдив”. Защо предпочетохте за подробно изследвате именно този период от живота на Вазов?

- В жизнения и творческия път на Иван Вазов годините, прекарани след Освобождинието в Пловдив (от есента на 1880-а до есента на 1886 г.), се отделят ясно като очертан период със своя характерна физиономия, със свой колорит, върху който слагат отпечатък и темпераментът на младежките му години, и неспокойният пулс на едно преходно, преломно време. И аз съм много благодарна на своя баща, че навремето ме насочи към този период, така интересен и за историческия път на България , и конкрeтно за жизнения и творчески път на Иван Вазов. Никъде другаде личността на Вазов не се разгръща така богато и всестранно, никога по-късно обществената му мисъл не се издига така високо и по графика на неговите художествени постижения не се очертават толкова много върхове.

По време на краткото, но бурно съществуване на автономната област Източна Румелия, чиято столица е Пловдив, целият живот на Вазов се движи от чувствителността му към “социалната поръчка”. Нейната повеля прави от него депутат в Областното събрание, активен общественик, редактор на списания и вестник, продуктивен публицист, отзивчив литературен критик, усърден преводач, детски писател, драматург. Стимулиран от многобройните нови изисквания на следосвобожденската действителност, образът на писателя се обогатява с нови черти, творческият му размах разкрива нови хоризонти. Тъкмо в тия неспокойни и изпълнени с дела години талантът му съзрява и добива пълния си блясък. Учудващо е богатството на неговото художествено дело от този кратък период. За времето, прекарано в Пловдив , той създава стихосбирките “Гусла” и “Поля и гори”, в които влиза и цикълът “Епопея на забравените”, “Италия”, “Сливница” и “Стихотворения за малки деца” и много други. Този удивителен взрив на творческа енергия безспорно е свързан с историческата атмосфера в Източна Румелия, с патриотичния духовен подем, който по това време превръща Пловдив в истинската столица на България, Вазов от тези години е не само рожба, но и фактор на този подем. И увлечението ми по темата “Вазов в Пловдив” е увлечение по възторжената младост на народния поет.

- Ако ви поканят в инициативата на Народния театър “Да четем Вазов”, какво ще изберете?

- Към редица Вазови произведения имам и по-специално отношение, свързано с личния ми жизнен опит. Но в случая бих избрала “Българският език” -

“Език свещен на

моите деди...”

Проучила съм историята на появата на това стихотворение и двете му показателни в различието си редакции и съм писала за това как тези различия показват промените в поетическото самочувствие на Вазов. За прекрасната инициатива на Народния театър бих се постарала, доколкото мога, да вложа в рецитацията си цялата обич и възхищение на поета от красотата на българската реч.

- Какви са заветите на Вазов?

 - В широкообхватното и многопосочно творчество на Вазов можем да почувстваме или да намерим формулирани много завети към потомците. Но ако трябва да посочим най-всеобемния от тях, той е: “Обичайте България, борете се за нея и вярвайте в нейното бъдеще!” Заглавието на последнатата Вазова стихосбирка - “Не ще загине!”, прогласява твърдата му вяра, че потомците ще изпълнят този завет.

 

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>