България шеста в Европа по износ на велосипеди на ток
Съседните пазари са подходящи за по-голям експорт, както и Мароко, Тунис и Израел
България е шеста по износ на електрически велосипеди в Европа за 2019 г. Това показва международно проучване за потенциалните пазари за експортен растеж на българските малки и средни предприятия. То е изготвено от Института за пазарна икономика по поръчка на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия.
Ръстът на износа на велосипеди на ток от България е нараснал с цели 12 232% през миналата година спрямо 2014 г., а експортът в цифри се равнява на 196 млн. долара. Огромен е ръстът и на измерващи уреди като термометри, гъстомери и аеромери - 1398%(виж графиката).
България и други страни от Централна и Източна Европа бързо заемат пазарен дял в доставките на елсъоръжения и компоненти като акумулатори, печатни платки, нагреватели. В този сектор основните конкуренти са доставчици извън ЕС, предимно Китай, допълни главният икономист в ИПИ Лъчезар Богданов. За първи път страната ни заема добри позиции в износа и на медицински инструменти в страни като Швейцария, САЩ и Япония.
Основният експорт, който реализира България, е насочен към Германия, Румъния, Италия, Франция, Гърция и Полша. Съседните държави остават подходящ пазар, на който могат да се реализират българските предприятия. С потенциал за Румъния са машинни и автомобилни части, за Гърция - мебели, домакински и туристически стоки, а за Сърбия и Северна Македония - машини, съоръжения, електроуреди, резервни части, акумулатори.
Извън Европа също имало добри възможности като Мароко, Тунис, Израел.
В изследването е застъпен и процесът на релокация, който се очаква да се ускори заради коронакризата. Така например в Испания и Франция производството по веригата на стойността в автомобилостроене и машиностроене се пренасочва именно към Мароко и Тунис, което в същото време ги прави наши конкуренти.
Очакват се промени в потребителските предпочитания като например увеличено търсене на велосипеди, средства за спорт и прекарване на свободно време, увеличено търсене на къмпинг екипировка и оборудване. Електронните услуги също ще се засилят.