Капка розово масло, добавена към шоколад, превръща две сестри в успешни предприемачи
С идеята с Росица и Ина печелят 100 хил. финансиране от ЕК
Една капка розово масло е достатъчна, за да превърне обикновения шоколад в деликатес и една идея - в успешен бизнес. На тази рецепта залагат сестрите Росица Паунова-Длъгнекова и Ина Абаджиева преди 8 години, когато основават компанията си Rosey's mark.
Тя е единствената, специализирана да предлага под една марка различни продукти с роза. Те са разделени в четири направления. Шоколадът с розово масло е три вида - черен, млечен и бял. Предлагат сладко само от розови листенца или в комбинация с ягоди или малини, както и зимен конфитюр. Имат розова вода за готвене, както и два вида чай - от розов цвят или от лавандула.
Последният продукт е единственият, който прави изключение от останалия асортимент. “Включихме го, защото лавандулата расте рамо до рамо с розата и двете са етерично-маслени култури и имат сходни качества при влагане в храни”, пояснява Росица Паунова.
Именно ядливите свойства на розата са нещото, върху което е изградена концепцията на компанията. Освен че притежава нетипичен флорален вкус, цветето попада в категорията функционални храни. Те носят допълнителна полза за организма отвъд хранителните стойности. Нещо, което бабите ни със сигурност знаят, е, че сладкото от рози ускорява храносмилателните процеси и метаболизма, затова то е търсено от хора с такива здравословни проблеми. В козметиката пък розовото масло е използвано заради друго свое свойство - спомага за забавянето на стареенето на клетките. Заради това то се използва и в хранителни добавки и фармацевтичната индустрия. Идеята на двете сестри е тези полезни свойства да достигнат до хората чрез храната по един много по-лек и балансиран начин.
Росица и Ина съзират потенциала на тези нишови продукти преди 8 години, след като завършват висшето си образование. Специалностите на двете се допълват - Росица следва бранд мениджмънт в Италия, където научава как се изгражда добавена стойност и как се развива маркетинг стратегия, а сестра ѝ - международни икономически отношения, заради което поема търговската част на компанията.
“И двете
искахме да
се занимаваме
с нещо, което
да показва
хубавите неща
на България,
особено пред
чужденците
Всичко започна като студентско проучване, в което осъзнахме, че розата е нещо като премиум суровина от България, но в действителност много малко хора по света знаят за нея и особено за ядливите ѝ свойства”, разказва Росица.
В началото започват да разработват идеята си абсолютно сами с лични спестявания, създават опаковките на първите си продукти и договарят производството им. Едва в последните няколко месеца започват да работят с външни партньори, които поемат организацията на производството и дистрибуцията.
През 2018 г. Rosey's mark получава първото си външно финансиране - компанията спечелва безвъзмездно 100 хил. евро грант от европейския акселератор KATANA. Той е финансиран от Европейската комисия по програма “Хоризонт 2020” и подкрепя иновативни бизнес начинания точно в сферата на земеделието и функционалните храни. Rosey's mark успява да стане един от 10-те проекта, подкрепени от ЕК, и единственият от България.
Първото направление, в което сестрите влагат средствата, е инвестиция в оборудване за производство на собствена линия сладка с авторска рецепта. Второто е
засилване
на онлайн
присъствието
на марката,
разработване на изцяло нов сайт с авторско съдържание, което да работи и като онлайн магазин. В момента обаче тази опция не е достъпна, тъй като сестрите са в период, в който балансират между предприемачеството и семейството си - и двете наскоро стават майки. Затова те прехвърлят част от оперативните дейности, но са се погрижили продуктите им да присъстват в няколко други онлайн магазина и във физически търговски обекти, специализирани за натурални и биохрани.
Главната им цел обаче е да достигнат 90% износ. “Преди реорганизацията и коронавируса имаше пазари, които поръчваха малки количества от нас - Англия, Италия, Естония, Япония. Нашата цел обаче е да стигнем до по-съществени обеми на ключови пазари”, казва Паунова.
Научноизследователската дейност е следващата им цел - от една страна, разработката на нови продукти. “От друга страна, ни се иска да обединим усилия с науката, за да докажем функционалните свойства на розата. За съжаление, в България не намираме официални и представителни изследвания за тях”, твърди Росица, която вярва, че такива проучвания ще убедят потребителите в ползата от техните продукти.
Жените вече са направили първа крачка в позиционирането си на пазара, като защитават шоколада с рози като полезен модел. Това е еквивалент на патентна защита за рецепти на хранителни продукти. Техният е първият шоколад изобщо патентован в България. А причината е, че скоро след излизането му на пазара конкуренти започват да пускат подобни продукти. Със защитата Росица и Ина искат да докажат, че те са първите, които добавят розово масло в шоколад.
Голямата идея зад компанията на сестрите е да придадат на цялата традиция, свързана с розата в храната, модерен облик и да я направят приложима и по-привлекателна за космополитния човек с вкусове от различни кухни.
Затова в сайта им е поместен кулинарен блог с всякакви рецепти с рози. “Работим с жена нутрициолог (специалист, занимаващ се с различните аспекти на храненето - бел. ред.), с която разработваме рецептите, след което тя ги приготвя и ги снима. Четем много, проучваме международни източници на рецепти, използваме идеи от арабската, индийската, турската кухня и ги адаптираме по съвременен начин. Те също използват роза и розова вода в ястията си”, разказва Росица. И двете обичат да готвят любителски и
семействата им
често са първите
дегустатори на
експериментите
Противно на очакванията в блога са поместени и рецепти на солени ястия. Една от тях е вдъхновена именно от индийската кухня - пилешко, мариновано с подправки и роза. Друга пък е взаимствана от топготвача Джейми Оливър, който приготвя сос с домати, люти чушки и рози, който се добавя към печено месо. “Най-важното е розата да се дозира по правилния начин, не трябва да се прекалява, трябва да е само щипка усещане, защото иначе става неприятно”, признава Росица.
За приготвянето на рецептите от блога у дома сестрите предлагат розовата вода - последния им продукт. Тя е концентрирана и може да се добавя в трапезна вода като напитка или към различни ястия. Досега розова вода специално за влагане в храни не е бутилирана у нас. На пазара има вода с малко роза за директна консумация, но това е друг тип продукт, уточнява Паунова.
А1 Wallet
Един от най-удобните начини за плащане онлайн е дигиталният портфейл A1 Wallet. Той e безплатно мобилно приложение, с което смартфонът става портфейл. С него може да се плаща безконтактно на POS терминал, да се изпращат и получават пари между потребителите в приложението безплатно. Позволява съхраняване на карти за лоялност в електронен вид и информира потребителя за промоции в търговски вериги. A1 Wallet категоризира разходите на потребителя и така помага за управление на личния му бюджет.