В рекламен клип България е място, където да отидеш, за да останеш
Видеото на агенцията за инвестиции е предназначено за чужденци, но се хареса и на българите
Място, където да живееш. Място да растеш. Място, където да отидеш, и място да останеш, за да те движи напред.
Така е представена България в новия имиджов клип, създаден от Българската агенция за инвестиции (БАИ). Той е предназначен за потенциални чужди инвеститори, но грабва и българите. Именно движението и динамиката са сърцето на видеото, около което е изградена цялата концепция.
Move to be moved е английското му заглавие. То съдържа в себе си не само идеята за преместване (от англ. move) - за да направиш инвестиция, е нужно движение от едно място на друго, но и включва емоционален елемент.
“Английската дума moved има няколко смислови натоварености, свързани не само да си преместен, но и да си трогнат. Разсъждавахме, че да направиш инвестиция, е плод на сериозни анализи, рационалност, но винаги има и някакъв елемент на емоционалност. Оставяш нещо от себе си, ставаш част от социума, когато правиш инвестиция. В България има един особен тип емоционалност, която и в работата ни трябва да бъде отразена”, разказва шефът на БАИ Стамен Янев.
Клипът е създаден от продуцентска компания “Априори”, която
спечелва
обществена
поръчка на
агенцията на
стойност
677 хил. лв.
Тя обхваща общо над 20 продукта - видеа, анимирани рекламни банери, 4 документални филма за водещите икономически сектори. Средствата идват от ОП “Иновации и конкурентоспособност”.
Агенцията подбира нещата, в които България превъзхожда всички останали държави. Единият акцент е върху технологията, който отразява цялостната политика на страната ни да привлича високотехнологични компании. “Този, който владее иновациите, ще бъде лидер в следващите години”, разсъждава Стамен Янев.
Изтъква се и стратегическото местоположение на страната ни - ние сме външна граница на ЕС, тук се събират Изтокът и Западът, през нас минават основни транспортни коридори. Затова видеото съдържа кадри от всички видове транспорт - магистрали, жп, морски транспорт.
“Искахме да представим и максимално широк кръг от инвеститори, които сме подпомогнали, и затова заснехме компаниите, които БАИ е сертифицирала в последните 3-4 години”, допълва още Янев.
“Получихме много голямо съдействие от изпълнителния директор на агенцията, за да получим достъп до точките на производства, защото те пазят своето ноу-хау. На тесен кръг от снимачния екип беше даден достъп, влизахме със специални дрехи”, разказва Живка Томова, която е единият от продуцентите заедно с Александър Бърдаров.
Те успяват да мотивират едни от най-големите професионалисти в сферите си да участват в реализацията на проекта. Режисьор е Мартин Илиев, оператор - Александър Станишев. Автор на концепцията за движението е Илия Лазаров. Той изхожда от това, че България е много малка на картата на света и за да грабнем големите икономики,
трябва да се
представим
като бързо
развиваща
се държава
с голям
потенциал Именно затова във видеото няма нито един статичен кадър, камерата се движи много бързо, хората вървят, а не седят на едно място.
А самия слоган измисля Диян Шиваров. “Стамен Янев там имаше най-много забележки, много дълго търсихме този слоган. Но имаше амбиция в целия отбор, с който работихме, беше преживяване”, спомня си Томова.
Подготовката за заснемането трае няколко месеца. Екипът посещава почти 40 точки в България, които заснема предварително, и от тях е направена селекция. Снимачните дни са 9 и още два за кадрите с дрон. По видеото работят трима дрон оператори - Стефан Щерев, Димитър Караниколов и Владислав Терзийски. Всички те имат различен почерк, което обогатява визията. “Караниколов например е архитект и това му дава един особен поглед върху обектите, които снима. Изключително естетически, графични снимки с много форми от реални природни кадри”, казва Томова.
Цветовете и формите са основното нещо, използвано като режисьорски похват - кръглите куполи на църквите, заснети от горе, детелините на магистралите, морените на Витоша. Шарените килими, подправки и плодове пък придават цветност. Затова от видеото се изключва емблематичното за нас кисело мляко - то не е кинематографично и не се вписва в този визуален разказ като естетика на поредността на кадрите, уточнява продуцентката.
Друг много важен елемент са хората.
“Специалното
ни изискване
беше да
снимаме
непознати
лица,
да не са актьори със стандартни красиви лица, а да покажем хората в истинската им същност. Искахме истински сърфист, а не актьор, който да играе”, казва Томова (във видеото е сниман инструкторът по сърф Веселин Десподов б.а.). Кадърът с моряка в лодка е заснет в Арапя. “Намерихме възрастни моряци с изсечени от бръчки лица, те толкова се забавляваха, докато ги снимахме, даже ни подсказаха кадри, които не бяхме планирали”, разказва още продуцентът.
Най-вълнуващият момент е на финалната среща с БАИ, когато виждат готовото видео. Всички започват да ръкопляскат, а Стамен Янев след минута мълчание казва: Благодаря на всички. На първата ни среща аз ви казах, че искаме клип, който да хваща за гърлото. Този клип го постига.