Димитър Маргаритов: Над 65% от жалбите на потребителите се решават в тяхна полза

20.06.2020 08:00 Тихомир Тончев

Удовлетворен съм, че стартира проверка от КПКОНПИ, атаките срещу мен са фалшива новина, казва председателят на Комисията за защита на потребителите

Трябват регулации на продажбите в социалните мрежи и на разпространението на невярна информация

- Г-н Маргаритов, след отбелязания бум в онлайн продажбите в извънредното положение има ли ръст и на жалбите от потребителите?

- Без съмнение интернет търговията получи мощен тласък. Който не беше пазарувал досега онлайн, вече го е направил през компютъра или телефона. Но нашите наблюдения са, че като цяло потреблението спадна значително. Това показват и резултатите от получените жалби и сигнали. Те са почти 2 пъти по-малко, отколкото в нормално време за същия период.

- Може би причината е, че хората са свикнали да идват и да се жалват на място при вас, а това нямаше как да стане при ограничителните мерки...

- По-скоро не е това. В последните години хората подават все по-често жалбите онлайн, по мейл или чрез формата в сайта ни. Според мен причината е, че малко или много хората бяха притеснени и това се отрази на потреблението дори в ежедневието. Затова имахме по-малко случаи на различен тип нелоялни практики.

Все пак пазаруването си го имаше. Факт е, че у нас дори реалните търговски обекти не затвориха врати, имахме възможно най-меките мерки. Като изключим туризма, който спря навсякъде по света, търговията в България си вървеше и офлайн.

Един много активен сегмент, който се появи в онлайн търговията, беше доставката на продукти за готвене вкъщи. Много хора си поръчваха плодове, зеленчуци, месо, а не само готова храна от ресторантите.

Според мен веднага от всичко това би трябвало да светне една червена лампа. Когато има такива ръстове като обороти и нови територии на онлайн търговията, се появяват и нови рискове. Те са свързани както с типични за потребителската практика нарушения като нелоялни търговски практики, каквото беше представянето на спирт за горене за дезинфектант например, така и до специфични рискове. Те са свързани със сигурността - от тази на личните данни, които даваме, до неприкосновеността на жилището при доставки по домовете.

Все по-често се срещат и оферти в социалните мрежи - като фейсбук и инстаграм.

- Изобщо законно ли е някой от фейсбук профила си да продава часовници, обувки, дрехи?

- Законно е, доколкото няма регулация, която да го забранява. Но проблемът е, че няма и такава, която да въвежда контролни механизми. И какво се случва, ако например се предлагат фалшиви стоки или не идват навреме, а после този профил изчезне и дори да бъде проследен, се оказва, че е някъде в Панама или на екзотичен остров? Нашата юрисдикция се простира до територията на България и донякъде на ЕС, защото трансграничното сътрудничество с нашите колеги от страните членки може да доведе до продължаване на разследването. Имахме такъв случай със сайт, който е регистриран в Полша. Той предлагаше атрактивна оферта на хомеопатичен продукт, в която семейство с български имена го рекламира колко много лекува. Оказа се, че същите хора го предлагат и в Австрия, но с австрийски имена. А в крайна сметка такова реално семейство изобщо няма. Ние алармирахме в Полша и те се заеха със случая.

Добре е, че с последните изменения в българския Закон за защита на потребителите, ако сайтът е регистриран у нас, може да разпоредим да бъде премахнат при установена нелоялна търговска практика.

- Досега имате ли подобно разпореждане?

- Все още не. Промяната в закона беше приета през януари. Но към момента нашият контрол трудно се разпростира по отношение на офертите в социалните мрежи.

Имахме проблем с часовници, предлагани във фейсбук. Санкционирахме притежателя на профила като физическо лице, но осъществяващо търговска дейност. Защото едно е, ако си продавате личния часовник като еднократен акт, а друго е да предлагате различни модели и бройки. Казусът стигна до съда във Варна, защото това лице твърдеше, че не е търговец. Административните съдии направиха запитване до Европейския съд в Люксембург дали може да се санкционира потребител в социална мрежа по Закона за защита на потребителите. Отговорът беше, че всеки случай се преценява. На този етап се оказваме прави, но още не е приключило делото. Всичко това обаче работи на принципа на прецедента и не дава сигурност на потребителя. Трябва да има регулация и за продажбите в социалните мрежи. Ако е ясно, че се предлагат продукти, които могат да бъдат закупени от много потребители, те би трябвало да ползват защитата, която дава потребителското законодателство.

- По какво потребителите да разпознават коректните онлайн търговци от измамниците?

- Сериозният онлайн търговец се познава най-лесно по информацията. Дали е изпълнил задължението да оповести, че потребителят има право на отказ и в какъв срок трябва да се упражни. При доставките трябва да е ясно за чия сметка е връщането на продукта. Задължително трябва да е указано, ако възникне спор, как се решава. Ако тези неща липсват, значи нещо не е наред.

Никога не бива да избираме само по цената, защото рисковете да попаднем на фалшив търговец нарастват.

- Натъквате ли се на двоен стандарт и при онлайн търговията, както е при храните?

- Има го, но е малко по-различен. Хората се оплакват, че често им доставят фалшиви продукти. Ако се копират марки, е престъпление и тук работим с органите на реда. Имаме такива сигнали и винаги алармираме колегите от ГДБОП.

Другият проблем е, т.нар. геоблокиране. Имаше случай, когато един и същ търговец продава стоките си при различни условия в различни държави и блокира потребителите до сайтовете в други пазари. Тук става двоен стандарт в ценово отношение. За щастие, геоблокирането беше забранено от европейския регламент, тоест се работи и срещу двойния стандарт в онлайн търговията и неговите специфики.

Другата новост е, че ако електронни платформи и сайтове работят с лични данни дори без да се плаща, според промените в директивата те вече са подвластни на контрола по потребителското законодателство. Това ще даде възможност да бъдат контролирани и оператори, които не вземат пари на потребителите, а само информация, но тя е ценност, защото може да се използва за търговски цели.

Това е правилният подход на европейския законодател. Според мен този контрол би трябвало да се разпространи и по отношение на т.нар. фалшиви новини. Ако влезете в сайт за новини, за който не плащате, но там ви облъчват с фалшива информация, той също би трябвало да е подвластен на законодателството за защита на потребителите, защото търгува с вашето доверие. Това са неща в перспектива, които могат да се развиват. Защото виждате как цялото общество може да бъде залято с нещо, което не е вярно, и да се изкриви картината. И хората търпят щети. Този, който им предлага фалшивите новини, би трябвало да бъде санкциониран като един нелоялен търговец, който лъже за продуктите си.

- Вие самият смятате ли се за жертва на фалшиви новини след публикациите, които ви замесват в конфликт на интереси с министър Красимир Вълчев и съпругата му? Притеснява ли ви разпоредената проверка от КПКОНПИ?

- Даже съм удовлетворен, че стартира. За мен това, заради което започна проверката, е типичен пример на фалшива новина. Защото факти, извадени от контекста и после съшити с бели конци, представляват фалшива новина. Това, че започна проверка от КПКОНПИ, е добре. Защото институционализмът винаги трябва да е на първо място. Тоест този, който е компетентен, да установи какво и как е положението. Ще окажем пълно съдействие и ще предоставим всички материали, които бъдат изискани. Ще дадем необходимата информацията и аз съм убеден, че резултатът ще е, че законът не е нарушен.

- През извънредното положение бяха спрени сроковете за плащане на сметките на потребителите. Те обаче ще трябва да ги платят накуп, а не всички имат такава възможност и се появяват колекторските фирми. В парламента има внесени законопроекти за тях, очаквате ли да въведат ред и да не се стига до изнудване на хората?

- Прав сте. Тази тема е сериозна и ще се поставя все по-често, включително и във връзка с последиците на коронакризата. Коментирали сме колекторските фирми и преди, включително неправителственият сектор имаше инициативи.

За момента тези взаимоотношения са изцяло в гражданския и търговския оборот. И тук до голяма степен важи споменатото вече за социалните мрежи. Силната потребителска защита, която дава законодателството, отсъства. Няма регистриране на тези търговци и механизъм да бъдат регулирани финансовите условия.

По темата трябва да се пипа изключително внимателно. Хубаво би било да има регистрационен режим и изисквания към лицата, които могат да закупуват и събират вземания. Но трябва да се пазим от необосновани ограничения на този пазар, защото може да бъде завладян от няколко по-големи играчи и да няма реална конкуренция, която да е в полза на потребителя. А липсата на конкуренция се отразява в крайна сметка на потребителя.

Според мен до момента се изпуска и обстоятелството, че един длъжник може да участва в процеса на прехвърляне на вземането му. Обикновено то се продава на по-ниска стойност от реалната на т.нар. колектори. Ако длъжникът може да участва в процедурата, ще е от негова полза, защото ще има право да прецени дали сам не може да погаси задължението на по-ниската стойност, вместо да се извърта цесия и някой да започне да му го търси.

Тази постановка датира още от римско време и е много логична. Тя гарантира интереса в случая и на двете страни.

В предлаганите законопроекти се говори за измама и принуда при колекторските фирми. Но това и в момента е инкриминирано. Като говорим за специално законодателство, по-скоро трябва да може длъжникът да участва в процедурата, да не бъде изненадан, да знае какво се случва. И ако някой изкриви картинката, да има санкция за нелоялна търговска практика.

- От 5 г. сте начело на КЗП. Кое е най-важното, което комисията постигна за това време?

- Ще ви отговоря без излишна скромност, защото, както беше казал един български учен, известен с афоризмите си: “Излишната скромност погубва таланта”. Най-важното в последните 5 г. е, че комисията стана доста по-разпознаваема и към нея се обръщат все повече потребители. Това се констатира и от статистиката - ние сме една от най-търсените институции. Успеваемостта в решаването на потребителските казуси е доста голяма - в над 65% от случаите е в полза на потребителите. И това е, при положение че има и жалби, които не са от нашата компетентност и ги предаваме към съответните институции.

През мандата имаше знакови неща и ще откроя 3. Първо решаването на казуса с кредитите в швейцарски франкове, който наследихме. Навремето хората са били подведени, че е много изгодно да ги плащат в тази валута, защото курсът е бил фиксиран със закон. Но после беше отменено и франкът скочи нагоре, а хората бяха в трудно положение да изплащат. В други държави се точиха дела с години, а ние тръгнахме най-разумно със споразумения с банките, потвърдени от съда. И огромната част от кредитите бяха превалутирани в евро.

Второто е пак заварен проблем - срочните договори най-вече с мобилните оператори. Когато потребителят прекратяваше предсрочно договора, му искаха всички такси. Ние направихме чрез колективни искове и съдебни споразумения максимумът да са 3 месечни такси.

Третото е, че направихме преглед на общите условия на фирмите за бързи кредити. Те включваха клаузи, че не могат клиентите да сключват други договори и при предсрочно погасяване да се дължат лихвите до края на периода. Тези, а и други клаузи бяха изчистени.

Имаме и произнасяния по 200 нелоялни търговски практики годишно. Те не са емблематични, но помагат на хората да спестят някой лев. Годишно правим проверки по 20 000 жалби и още 10 000 тематични.

Ще отбележа и че през извънредното положение пазарът остана спокоен - имаше дефицит на стоки в началото, но бързо беше преодолян. Това не позволи да се стигне до драстично увеличение на цените и продажби под рафтовете.

- Започна летният туристически сезон. Има ли опасност търговците в бранша да опитат да избият загубите си на гърба на потребителите?

- Допускам, че доста търговци от туристическия бизнес ще се изкушат да предложат на клиентите различни изгодни условия, нечувани отстъпки, прекрасно изглеждащи неща, безплатни услуги и т.н. само и само, за да ги привлекат. Но да внимават, защото неспазването на тези обещания, когато вече са дадени, е нелоялна търговска практика.

Ще следим и да няма “технически грешки” - например, че служителят е нов и не е разбрал, че ценоразписът е друг. Няма да му се размине на този, който се опитва да се позове на това.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>