Красимир Ципов: Спират автомобила от движение до 5 г., ако шофьорът няма книжка
От септември в София ще има единен център за обработване на нарушенията по пътищата от цялата страна, казва депутатът от ГЕРБ
Още акценти от интервюто:
Ролята на медиите в противодействието на разпространението на коронавируса бе много важна
Важна промяна е отпадането на контролния талон, вече няма да се плащат такси за издаването му
Намаляване на ставката за печатните издания не е добра идея засега, постъпленията са големи. Темата обаче остава отворена за есента
Икономическата криза от коронавируса не е свършила, правителството ще продължи да подпомага всички засегнати в зависимост от възможностите
- Г-н Ципов, над 109 млн. лв. глоби не са събрани от КАТ за последните 5 г. МВР вече внесе промени в Закона за движение по пътищата, които се обсъждат в работна група. Не е ли време да се промени начинът за събиране на глобите?
- През последните години бе постигнат напредък по този въпрос. С промени в Закона за движение по пътищата и в Закона за административните нарушения и наказания се стигна до промени в модела за установяване на нарушенията и налагането на санкциите. Бе въведен електронният фиш за санкциониране на нарушенията за превишена скорост.
Всъщност законопроектът, който е на обществено обсъждане, е следваща стъпка в посока за по-бързо и ефективно осъществяване на административно- наказателната отговорност. Този законопроект, който ще бъде внесен, надявам се, скоро в Народното събрание, цели точно това – промяна на модела за осъществяване на административно наказателна отговорност в най-кратки срокове чрез възможностите на съвременните технически средства за връчване на документи и книжа в производството.
- Значи бихте подкрепили такъв законопроект с обсъжданите в момента от работната група промени?
- Да. От 2017 г. междуведомствена работна група работи за изготвяне на ново законодателство в областта на движението по пътищата и една от идеите, която се обсъждаше, беше именно как да се облекчат правилата за налагане на административни санкции.
Голяма част от нарушенията на правилата за движение по пътищата следва да бъдат санкционирани чрез издаване на електронни фишове, като по този начин се преследва повишаване на събираемостта. В годините назад това беше един от слабите моменти в административно-наказателния процес - именно по отношение на връчването на актовете за административни нарушения, след това издаване на наказателното постановление и събирането на наложените санкции.
През последните 5 г. тенденцията се промени значително. МВР вече успява да връчи доста сериозен процент от издадените актове и фишове за нарушения по ЗДвП. Съответно се повиши събираемостта на наложените глоби.
- В предложението на МВР има идея да останат само фишовете, а актовете да отпаднат. Това може ли да създаде проблеми?
- Надявам се да не доведе до проблем, тъй като и в момента нарушенията, свързани с превишаване на скоростта, се установяват с технически средства и се издават електронни фишове. Идеята е да се постигне по-голяма бързина и целта, която се преследва, е да се облекчат процедурите по установяване на нарушенията, връчване на фишовете и налагането на глобите.
- Идеите са да се изпращат фишовете по имейл, талоните да станат електронни. Означава ли това, че следващите стъпки са дигитализиране на администрацията?
- Да, другата цел на този законопроект е намаляване на административната тежест чрез оптимизиране на електронното обслужване. И разбира се, да се пести ресурс от страна на МВР, тъй като към настоящия момент полицията е ангажирана с извършването на неприсъщи дейности - например да бъдат връчвани актовете за установяване на административно нарушение.
- Какво коства това на органите на реда?
- Струва много човешки и финансов ресурс, защото заради проблеми като различната адресна регистрация например много трудно може да бъде установен постоянният или настоящият адрес на извършителя на нарушението и съответно да му се връчи актът, а впоследствие и наказателното постановление или електронният фиш.
Така че със сигурност, ако се приемат предложените промени, може да се спести ресурс. Ще трябва да видим как би могла да проработи една такава промяна.
Друга важна промяна е свързана с отпадане на контролния талон към шофьорската книжка, за който вече няма да се заплащат такси за издаването му.
- Има идея да се блокират дадени услуги към Пътна полиция като преиздаване на шофьорската книжка например, докато не се платят всички глоби. Възможно ли е това да се направи и в други администрации?
- Възможно е да се мисли и за други подобни промени в действащото законодателство. Има случаи при задължения към хазната от неплатени глоби и такси да не се предоставя определен вид услуга от страна на държавата. И в момента, когато си подновяваш документ за самоличност, трябва да си платиш неплатени глоби за нарушения по ЗДвП, за да си получиш готовия документ.
- Експерти казват, че по пътищата работят 4 вида камери – на АПИ, на Пътна полиция, тол и на общините. Възможно ли е да станат единни, така че всички да следят за нарушения по пътищата?
- Именно такава идея се реализира от края на 2017 г. Тя е заложена и в правителствената програма за управление, а именно създаване на единен център за обработване на нарушенията.
През последните години МВР се сдоби с голям брой технически средства за установяване на нарушенията за движение по пътищата.
Би могъл да се използва ресурсът, изграден от АПИ например - там, където са изградили подобна техническа инфраструктура. Именно това е целта на този единен център за обработване на нарушенията – да може бързо да се обработват и да се налагат строгите санкции. Ако не се лъжа, МВР приключва този проект през септември или октомври тази година.
- Къде ще се намира този център и каква точно е неговата идея?
- Ще се намира в София. В него от цялата страна ще постъпват всички информации и съответно ще се издават оттам фишовете и наказателните постановления. В момента изпълнителят, избран за изграждането на тази система, продължава да работи.
Може да се надгражда и ако се постигне такова споразумение с другите органи, би могло да се осъществява и такава контролна дейност чрез използване на техническата инфраструктура. Към преброителните камери на АПИ нищо не пречи да се сложи още една стационарна за скорост. Предполагам, че няма и да струва толкова скъпо. Проблемът беше, че до началото на 2019 г. изтичаше периодът за мониторинга, защото е по европейски проект и няма как да се променят параметрите. Но в момента, в който е изтекъл, вече може да се търси начин за надграждане на такава система.
- Миналата седмица стана известен случай с шофьор без книжка, който удари майка и детето ѝ на пешеходна пътека във Варна. Предвиждате ли повишаване на наказанията и за тези, които карат без свидетелство за управление на МПС?
- С последните промени в НК и ЗДвП предвиждаме прекратяване на регистрацията на моторно превозно средство за срок до пет години, включително и за случаи като тези.
Лошото е, че превенцията, която се цели чрез налагане на такива административни наказания, не е достатъчна и продължават подобни случаи на управление на МПС без свидетелство за управление.
- Предстои второто четене на законопроекта за намаляне на ДДС. Другите парламенатарни групи отново внесоха искания за по-ниски ставки за детските храни, памперси и някои лекарства. Бихте ли ги подкрепили?
- Обсъждаме всички предложения. Знаете, че преди разглеждането на законопроекта за първо гласуване постъпиха много предложения от асоциации и организации за намаляване на ставката за различни дейности и услуги. Ще обсъдим внимателно всички. Но да обърнем внимание, че това е една временна мярка, която, ако бъде приета, ще важи до края на следващата година. Основната цел е да бъде подпомогнат този бранш, който бе затворен в буквалния смисъл на думата, по време на епидемията.
Ясно е какво бе становището на Министерството на финансите, но то е принципно - въобще да не бъде променяна ставката на ДДС, а тук в случая включително и премиерът Борисов каза, че става дума за политическо решение, за да се подпомогне бранш, каквито са ресторантьорският и туристическият.
Другото предложение за намаляване на ставката е за книгите и учебните помагала. И в момента учебниците за учениците са освободени от ДДС. Готови сме да обсъдим всички разумни предложения. Колеги от други парламентарни групи внесоха предложения, които на първо четене не бяха подкрепени, но ако между първо и второ гласуване са със съответната аргументация, ще преценим какви са възможностите и на бюджета, за да удовлетворим едни разумни искания.
- Смятате ли, че печатът също спада към “културната храна” и също като книгите трябва да има по-нисък ДДС?
- Може да се мисли в такава посока. Добре е да видим и конкретни анализи какви са били средствата, които в момента се заплащат, какво би струвало, ако бъде намален ДДС. Ако е възможно да се намери съответният баланс, би могло да се подкрепи и едно подобно предложение, въпреки че има принципна позиция на Министерството на финансите да не се променя данъчната ставка.
Финансовото изражение в случая за книгите и учебните помагала е от порядъка на 13 млн. лв., ако е подобна сумата, с която ще се намалят приходите в бюджета вследствие на понижаване на данъчната ставка на периодичните издания, би могло да обмислим и едно такова предложение.
- Вежди Рашидов внесе, но после оттегли предложението за сваляне на ДДС и на печатните медии. В ГЕРБ обсъдихте ли това предложение?
- Да, обсъдихме го. Прогнозните разчети, които дадоха от МФ за постъпленията от печатните издания, показват, че сумата е доста сериозна. Така преценихме в разговори, че не е добра идея на този момент. Темата обаче остава отворена за есента, когато ще се правят промени в данъчните закони. За тогава ще се видят какви са постъпленията и ще се прецени дали тогава да не се наложи тази мярка.
Разбирам колегите от финансовото министерство, те трябва да разгледат разчетите към края на септември.
За моя изненада, освен че има толкова много специализирани издания, има много сериозна издателска дейност. Оказа се, че сумата там не е никак малка, наближава десетина милиона.
- Държави като Австрия и Гърция субсидираха медиите, защото и те се включиха в борбата с коронавируса. Може ли да има финансова помощ и за медиите у нас?
- Безспорно ролята на медиите в противодействието на разпространението на тази опасна зараза бе сериозна и тя неведнъж бе признавана както от правителството, така и от премиера. Всичко е въпрос на разчети. В крайна сметка кризата продължава, за съжаление, и в медицински, и в икономически план. Правителството ще продължи да подпомага всички засегнати в зависимост от възможностите.
Визитка:
Роден на 18 март 1973 г.
Магистър по право от Софийския университет “Св. Кл. Охридски”
Депутат в 41-ото, 42-ото, 43-ото и 44-ото НС
Бивш зам.-министър на вътрешните работи във второто и третото правителство на Бойко Борисов
Работил е в дирекциите “Правно-нормативно обслужване” и “Международно сътрудничество” в МВР
Член на работни групи в преговорния процес за присъединяването ни към ЕС
Участвал в изготвянето на много международни договори за сътрудничество в областта на борбата с престъпността и др.