Цените на куриерските услуги със 7% нагоре в кризата
Причината е големият интерес към онлайн пазаруванете
Сферата на услугите се оказва единствената, в която е възможно скоро цени да тръгнат нагоре. Това със сигурност ще се случи с куриерските и пощенските услуги, както и с дейностите по охрана и разследване, личи от данните на НСИ за цените на производител за първото тримесечие на 2020 г., публикувани в понеделник.
Цените на производител се смятат за ранен предвестник на инфлацията и обикновено се свързват с намеренията на мениджъри от съответните сфери на дейност да вдигнат продажните цени.
От данните, публикувани вчера, личи, че в пощенските и куриерските услуги цените на производител през първото тримесечие са се повишили с 2,8% в сравнение с предходното тримесечие и с 4,6% в сравнение с същия период на миналата година. При услугите по доставяне на писма, колети и други пратки увеличението на цените е още по-голямо - 4,95% за едно тримесечие и 7,52% на годишна база. Услугите на куриерските фирми са съответно с 1,36% и с 3,86% нагоре. Най-вероятно това се дължи на засиленото им търсене в периода на извънредното положение, когато много хора предпочетоха да пазаруват онлайн. Според публикувано наскоро изследване на “Ол ченълс” 17% от хората, които са пазарували през мрежата докато траеха ограниченията, са правили това за първи път.
Другите две дейности, които показват сравнително голямо увеличение на цените на производител, са информационните технологии и дейностите по охрана и разследване. При тях цените на производител са се вдигнали съответно с 2 и с 2,3% в сравнение с предходното тримесечие и с 4,8%и 4,7% на годишна база.
Доста по-ниски увеличения отбелязват дейностите по почистване, юридическите, счетоводните, услугите по складиране и превоз на товари. При някои като морския и въздушния транспорт има дори намаление.