Производители: Има раздвижване с веригите, но ефектът предстои
Родните фермери разчитат и на отварянето на заведенията за хранене
Все повече родни производители на храни навлизат с продуктите си във веригите, но процесът, започнал с влизане в сила на постановлението на кабинета от края на април, върви бавно, показа проверка на “24 часа” сред браншови организации.
Идната седмица Българската асоциация “Биопродукти” ще провежда серия от срещи с “Метро”, “Билла” и “Лидл”, за да се договорят еднакви условия за навлизането на биопродуктите в търговските вериги, съобщи председателката на асоциацията Албена Симеонова.
“Земеделските продукти от нашата категория не могат да отговорят на много от съществуващите изисквания на веригите, тъй като имат своите особености. При нас има почти наполовина по-малка реколта, освен това имаме валидни сертификати за биопродукция и не сме съгласни с изискването на допълнителни сертификати”, каза Симеонова.
Въпреки преговорите обаче от влизането на постановлението в сила немалко биопроизводители са започнали да предлагат продукцията си в хипермаркетите, като това най-често става на специализирани щандове и стелажи.
“Засега мога да кажа, че има раздвижване предимно по отношение на прясното месо. В началото на коронакризата много хипермаркети преустановиха или силно намалиха продажбите на месо, което се разфасова на място в магазина, тъй като хората го избягваха. Сега това вече не е така. Но като цяло все още сме с 20% по-малки продажби в сравнение със същия период на миналата година. Вероятно това ще е така, докато не отворят напълно заведенията”, каза председателят на Асоциацията на месопреработвателите в България Атанас Урджанов. Според него големите търговски вериги не могат да направят много за продажбите независимо от допускането на повече родна продукция, тъй като в кризата потребителите стават по-предпазливи.
“Нашите членове все още водят преговори в по-голямата си част с търговските вериги и смятам, че ефектът от постановлението ще се види след около 15-20 дни”, каза пред “24 часа” председателят на Асоциацията на млекопроизводителите в България Димитър Зоров.
Млекопроизводителите, които вече работят с търговските вериги, според него са успели напоследък да разширят асортимента си, но продажбите като цяло са стагнирани по-ниското потребление. Според Зоров изобщо не се очаква в близките месеци млекопроизводителите да се върнат на нивата на продажбите от януари и февруари т.г.
Междувременно на среща в земеделското министерство с млекопроизводителите бе договорено да се ускори регистрирането на “български кашкавал” като защитено наименование за произход в европейския регистър, което се очаква да отвори допълнителни пазари в чужбина.