Йорданка Фандъкова: Обмисляме инвестиционен заем за градски рингове и зелено околовръстно
По-голямо количество битум с по-ниско качество е причината за разтеклия се асфалт в “Подуяне”. Ремонтът за 30 000 лв. ще струва 20 пъти по-скъпо на изпълнителя, казва в интервю кметът на София
Още акценти от интервюто:
Родителите да са спокойни - децата няма да загубят местата си, ако не тръгнат сега на градина
Пускането на първите 8 км от третата линия на метрото ще е през юли или август. Датата зависи от възстановяването на пътуванията, за да може екипът на “Сименс” да се върне в София и да довърши тестовете
Не се плаша лесно. Никога не съм ползвала охрана, няма да имам и сега
Трябва да използваме възможността дигиталното образование да стане част от обучението в училище
На 1 юни започва разширението на булевард “Тодор Каблешков”
- Г-жо Фандъкова, утре е 24 май - учител, директор, образователен министър. Видяхте образованието през тези три позиции - може ли онлайн обучението да замести част от уроците в клас и извън ситуация на пандемия?
- Искам да поздравя с празника всички хора на духа и просветата. В тези трудни месеци те не спряха работа. Пожелавам им здраве и вдъхновение.
За първи път 24 май ще е без шествие. Затова заедно с регионалното управление по образование подготвихме онлайн шествие. То, разбира се, не може да замести истинската среща и емоция и се надяваме това да е за пръв и последен път.
При извънредното положение образователната система се настройваше много бързо и мина в онлайн режим. Голяма част от учителите бързо промениха работата си, за което ги поздравявам. Учениците с удоволствие преминаха на дистанционен режим. Ситуацията е възможност за ускоряване на дигитализацията в обучението. Очаквам с връщането на децата в класните стаи дигиталното образование да стане част от общото обучение, защото то се нуждае от модернизация.
- Дни преди празника се разбра, че мъж ви е заплашвал - страхувате ли се за живота си?
- Едно от нещата, с които човек трябва да свикне, когато заема публична длъжност, е да приема обвинения, дори и такива, които смята за неоснователни.
Приемам и критика, и по-емоционални реакции от хората в различни ситуации. Колкото до заплахите - не се плаша лесно. Никога през живота си не съм ползвала охрана и нямам намерение да го правя. Софиянци, които ме спират по улицата или в магазина, знаят това. Иначе има правила, които както аз, така и екипът ми сме длъжни да спазваме. Въведените ограничителни мерки бяха тежки за много хора, но има и човешки граници, които не трябва да се преминават, независимо за кого става дума.
- Предстои да отворят детските градини в София. Колко родители ще пуснат децата си и какво ще се случи, ако се регистрира случай на коронавирус?
- В София детските градини ще отворят на 26 май. Дотогава директорите трябва да ги подготвят съгласно указанията на здравните власти - да се направи дезинфекция на сградите и на детските площадки, където при хубаво време децата ще прекарват по-голямата част от деня. При случай на коронавирус ще се прилагат правилата, определени от здравните власти. Поели сме ангажимент за поетапно изследване на учителите и персонала в детските градини. Ще направим това както за тяхно спокойствие, така и за родителите. Отварянето на детските градини сега е възможност, а не задължение. Децата, които не ходят в този период, няма да загубят мястото си. За тези отсъствия няма да се изискват извинителни бележки. Така че родителите, които имат възможност, е добре да оставят децата си вкъщи, а тези, които нямат - могат спокойно да ги заведат на градина.
- Ясна ли е вече причината за разтеклия се битум по улици в “Подуяне” и на бул. “Дондуков” и каква санкция ще наложите на фирмата?
- Причините са две. Първо, положено е много по-голямо количество битум във фугите, които са запълнени през есента. И второ, ползваният битум е бил с много по-ниски експлоатационни характеристики. Затова санкционираме както фирмата, така и директора на дирекцията, която контролира фирмите по текущия ремонт. Фирмата ще преасфалтира за своя сметка над 14 500 кв. м по 12-те улици с разтекъл се битум. Тя ще направи за своя сметка ремонт на участък от “Тодорини кукли” - една от най-важните улици в “Подуяне”. Паричното изражение на санкцията е над 500 хил. лв. Налагаме и глоба в размер на цялото месечно възнаграждение за поддръжка на улиците в района.
- Казахте, че ще има и санкции за шефа на дирекцията. Ще го уволните ли?
- Това ще реши зам.-кметът по строителство, но той не може повече да оглавява тази дирекция.
- Има ли гаранция, че такъв проблем няма да се появи и на други места в София?
- От почти 10 г. всяка есен се запълват с битум пукнатините и фугите по улици и булеварди в София, за да не се позволи отварянето на дупки през зимата и пролетта. Никога досега не сме имали такъв проблем. Гаранцията е в контрола над фирмите и в размера на санкциите, които налагаме. Всъщност сега ремонт за около 30 хил. лв. ще струва на фирмата 20 пъти повече. Поискала съм освен сертификатите за качеството на материалите да се изискват и лабораторни анализи, както и втори анализ на случаен принцип, който ще направим в лабораторията на Агенция “Пътна инфраструктура”. Оправданията на фирмата, че от години ползва един и същ доставчик на битум и никога не са имали проблем, може и да са верни, но ние не може да допуснем това да се случи отново.
- Пак обаче се появиха дефекти по ул. “Граф Игнатиев”. Какъв е проблемът там?
- 600 000 лв. са санкциите, които съм наложила за първите 2 етапа от ремонта на зоната около ул. “Граф Игнатиев”. Освен максималната глоба за релсовия път наложих и максималните санкции по договор на надзорната фирма и на проектанта. Не влизам в спора между фирмите дали има проблем в проекта, или в изпълнението. Факт е, че освен санкциите всеки ремонт там в следващите 8 г. ще е за сметка на изпълнителя. Поисках и прекратяване на договора със строителя и и с надзорната фирма. За другите 2 етапа - ремонтите на улиците “Шишман” и “6 септември”, ще изберем нов изпълнител след промяна на проекта.
- Кога ще стане пешеходна ул. “Съборна”? Подкрепяте ли подобна идея за ул. “Шишман”?
- Превръщането на ул. “Съборна” в пешеходна се посреща много положително от гражданите. Лансирах тази идея още преди 2 г., когато по моя покана екипът на проф. Ян Геел работи за създаване на нови пешеходни пространства в София. Радвам се, че в предизборната кампания през 2019 г. тя беше припозната от всички кандидати и сега работим с представители на различни политически сили, с г-н Борис Бонев и кмета на район “Средец” Трайчо Трайков.
С пешеходната ул. “Съборна” за пръв път ще имаме пешеходна връзка между два от най-посещаваните паркове – Южния през НДК до Градската градина. Промяната ще е на етапи. Със завършване на проекта за обновяване на пл. “Света Неделя” ще представим и изцяло нова визия на ул. “Съборна” и пространството пред Съдебната палата. Дотогава предлагаме само промяна на организацията на движението, която ще даде повече място за пешеходците и ще ограничи колите. Инициативата ни за отваряне на улици в историческия център за пешеходци е от няколко години. Тя започна с фестивала “София диша” и стратегията “София - град на хората”. Точно на ул. “Шишман” се провеждаше “София диша” и тя се затваряше периодично през уикендите. Това е една от улиците с най-добър потенциал за пешеходна. Първият етап е тя да стане успокоена зона със споделено движение. Стратегията за отваряне на пешеходни пространства е много важна за София, но това трябва да става поетапно и с участието на гражданите.
- Харесва ли ви новият проект около храма “Св. Ал. Невски”?
- Възложихме промяна в проекта с основна цел - да се запази в максимална степен историческият вид на зоната. Проектът е публикуван на сайта на направление “Архитектура и градоустройство” и до 1 юни всеки може да изпрати мнение. Запазваме паветата, скулптурите на Любомир Далчев и Паметника на опълченеца в градината зад Военния клуб. Предвижда се осветление според изискванията на Националния институт за недвижимо културно наследство.
Знаете, че имаше идея за високи мачти, които нямат нищо общо с историческия вид. Решението за затварянето за движението на участъка от ул. “Г. Раковски” до главния вход на храма “Св. Ал. Невски” остава и не е променяно.
- Кои големи обекти ще се ремонтират това лято?
- На финала е ремонтът на бул. “Искърско шосе” - остават тротоарите, изградихме велоалея и ново осветление. Вече тече ремонт на следващия участък от бул. “България”. На 1 юни ще започне разширението на бул. “Тодор Каблешков” от бул. “България” до ул. “Луи Айер”. Това е един от най-големите и важни обекти - целта е да разширим булеварда и постепенно да го свържем с бул. “Ф. Кутев”. Преди дни беше обявена и процедурата за ремонт на бул. “Първа българска армия”, а тази седмица - за източната тангента. Очаквам в най-кратък срок зам.-кметът по строителство да обяви процедурата за реконструкцията на трамвайното трасе по бул. “Цар Борис III” заедно с линейния парк по бул. “Македония”.
- Обсъждате вариант София да изтегли кредит. За какво ще се ползват средствата?
- Моят принцип е, че София трябва да взима единствено инвестиционни заеми. Досега сме взимали кредити за строителството на метрото, за завода за преработка на отпадъци и за петте кръстовища на 2 нива. Заемът, който сега обсъждаме, е за стратегически инфраструктурни обекти. Това са доизграждане на вътрешните рингове и връзките с околовръстния път - разширението на бул. “Т. Каблешков”, бул. “Ф. Кутев”, източната тангента, бул. “Рожен”. Ако изграждаме тези обекти само със средства от бюджета, ще е нужно много време. Те обаче са ключът към намаление на транзитния трафик през центъра, за развитието на северните територии и за подобряване на качеството на въздуха в София. Затова обмисляме инвестиционен заем, с който да построим тези обекти за 3-4 г. Започваме още тази година част от обектите със собствени средства. Водим разговори с Европейската инвестиционна банка да включим и изграждането на зеления ринг. До края на годината трябва да финализираме преговорите с Европейската инвестиционна банка, за да може от 2021 г. да работим усилено по тези важни за София проекти.
- Ще има втора актуализация на бюджета заради кризата, която вероятно ще е по-сериозна от първата. Ясно ли е вече каква е дупката в бюджета?
- С 90 млн. лв. са по-малко събраните местни данъци и такси за първите 4 месеца на годината спрямо същия период на 2019 г. Най-сериозен е спадът при такса смет - 45 млн. лв., и данък сгради - 30 млн. лв. Вероятно част от тези приходи ще се компенсират през втората половина на годината. Като антикризисна мярка предложихме по-дълъг срок за намаление при плащане на данъците до 30 юни. От мерките, които предприехме в подкрепа на бизнеса, очакваме 3 млн. лв. по-малко в бюджета от тротоарно право и наеми. Почти 4 млн. лв. по-малко предвиждаме от таксите за детските градини. Втората актуализация на бюджета ще е ясна, когато видим плащанията след 30 юни, за да направим анализ на приходите.
- Центърът за градска мобилност също обмисля заем. За какво ще се ползват средствата?
- Градският транспорт е най-засегнатият от кризата сектор в общинската икономика. Почти 2 месеца метрото и наземният градски транспорт се движеха полупразни, а синята и зелената зона за паркиране не работеха. В тази сложна ситуация не допуснахме София да остане без градски транспорт, макар приходите от продажба на карти и билети да бяха почти нулеви. Заемът, който ЦГМ обмисля, е за разплащане към транспортните оператори, за да се покрият загубите от продажбата на превозни документи. Целта е да не допуснем натрупване на задължения между общинските дружества и те да продължат да инвестират в нови превозни средства.
Другият сериозно засегнат сектор е здравеопазването. Но чрез бюджета ще подкрепим общинските ДКЦ-та със заеми в размер на 1 млн. лв.
- Кризата отложи пускането на третата линия на метрото. Кога ще заработят първите 8 станции и има ли забавяне по други проекти?
- Да, наложи се да променим графика за пускането на третата линия. Вместо на 2 етапа през май и юли пускането на целия участък от 8 км от “Подуяне” до “Красно село” ще е през юли или август. Точната дата ще е ясна веднага щом се възстановят нормално пътуванията, тъй като екипът на “Сименс” трябва да пристигне в София.
Другия месец ще завърши строителството на 4-те км през “Овча купел” и ще започнат изпитанията на системите и влаковете. По договор те продължават 6 месеца.