10 000 ученици в Чехия отпаднаха от образованието заради пандемията
Почти десет хиляди чешки ученици буквално отпаднаха от образователната система заради пандемията, пише чешкият сървър lidovky.cz. Техните основни или средни училища все още не са се свързали с тях, макар да са се опитвали да го направят.
Това не са само деца, които нямат интернет връзка у дома. Училищата са им предложили алтернативи за предаване на информация и преподаване на съдържание, но въпреки това нито учениците, нито техните родители са им отговорили.
Според данни на Чешкия училищен инспекторат най-отдалечените местности в страната показват най-много отсъстващи. Те традиционно включват части от регионите Усти над Лабем или Карлови Вари. Според последното международно проучване на PISA, местните ученици изостават от връстниците си в Прага и Централния бохемски регион до две учебни години.
По-голямата част са ученици от семейства с по-сложно социално-икономическо положение. Изненадващо в тази група попадат и много случаи от покрайнините на Прага.
Според експерти и без това много отворените „социални ножици“ ще се отворят още повече след пандемията и ще бъде почти невъзможно да се уеднакви нивото на чешкото образование в обозримо бъдеще.
Липсата на традиционно училище има и друго отрицателно измерение: увеличаване на рисковото поведение и тормоза. „Според настоящото теренно проучване случаите на самонараняване, кибертормоз и секс се увеличават. Някои деца са склонни да се заключат в онлайн света и развиват пристрастяване към него. Наблюдаваме по-голяма консумация на пристрастяващи вещества, особено алкохол, цигари и марихуана. Въпреки че все още нямаме твърди данни, вече можем да кажем от опит, че увеличението е видимо", твърди пред сървъра Lidovky.cz Ярмила Ведралова, директор на Департамента по политиката в областта на наркотиците в правителствената служба. Според нея това е следствие от факта, че някои деца възприемат закриването на училищата през март повече като празници и вместо да се обучават „дистанционно“ се събират в паркове, където рискът да употребят пристрастяващи вещества е по-голям.
Според Ведралова проблемите няма да изчезнат с края на пандемията, напротив, съществува риск с увеличаването на стреса да се задълбочат безсилието и икономическите последици от кризата. Според нея най-рисковите училища са разположени в изключени местности, където икономическото положение на семействата не е благоприятно.