Николай Неделчев: Киното и външната реклама ще пострадат, дигиталната ще продължи да расте

11.05.2020 13:20 Паола Хюсеин
НИКОЛАЙ НЕДЕЛЧЕВ

Кризата ни извади от всеобщия унес и направи от всяка компания дарител или никому ненужен бизнес, казва управляващият директор на рекламната компания "Публисис груп България"

- Г-н Неделчев, какво причиниха извънредното положение и пандемията от коронавирус на рекламната ви агенция и на рекламата като цяло?

- На индустрията в България COVID-19 се отрази негативно от гледна точка на планирани обороти и очаквано развитие. Това наложи агенциите да съкращават текущи разходи, планирани обучения и вътрешнофирмени активности, да въведат практики на “работа от вкъщи”. Някои конкретни звена в рамките на комуникационните агенции бяха принудени чувствително да намалят обема работа и съответно да прибегнат до непопулярни мерки като намаляване на работно време, заплати и съкращаване на служители.

От данните на Българската асоциация на комуникационните агенции (БАКА) ясно се вижда кои са звената от рекламната индустрия, които пострадаха най-тежко от наложените мерки на социална изолация и дистанциране, а именно BTL (термин в рекламата, който означава директна комуникация с клиентите - подаръци, дегустации, изложби и т.н. - б.а.) и събитийният маркетинг.

53% от участвалите агенции заявяват, че проектите, свързани с нов бизнес и конкурси, са или стопирани, или отложени в резултат от кризата. 81% от бизнеса са в затруднено положение в резултат от кризата. (Виж графиката.)

По отношение конкретно на Publicis Groupe кризата се отрази негативно по сходен на индустрията начин. Но в същото време разбрахме, че можем да работим ефективно от вкъщи, че можем да сме близко до клиентите си в ролята на съветници как най-добре да позиционират брандовете не просто в медийната среда, а в съзнанието на потребителите, отговаряйки на техните променени нужди.

- Забраните започват да падат една по една, как се възстановявате?

- Планираме поетапно връщане в офиса при спазване на всички мерки за безопасност на служителите. Вероятно

ще подновим

и живите

срещи

с клиенти,

когато те са готови на подобна стъпка. Планираме също така да продължим да бъдем доверени консултанти на клиентите си в хода на адаптация към новото нормално.

Изработваме и предлагаме на клиентите си конкретни решения, които биха били от полза в настоящата ситуация, но също и занапред. Сред тях са иконометрични анализи, които показват през исторически данни кои фактори в каква степен влияят на продажбите и на тази база построяват модел с прогностична стойност, който ни позволява с голяма степен на сигурност да предвидим как промените в даден фактор ще се отразят на продажбите; съдържание в реално време (content on demand). Също и решенията, които бързо и ниско-бюджетно трансформират статични визии, правени например за външна реклама в 6-секундни видео формати, подходящи за дигитална среда; сonversability анализ, който показва ефективност на бранд позиционирането в социални медии.

На глобално ниво в резултат от кризата Publicis Groupe предприе ускореното лансиране на платформата за сътрудничество и намиране и привличане на най-добрите и адекватни хора и ресурси за конкретни проекти - Marcel за нашия регион и пазар, което ще ни позволи достъп до глобалните ресурси и know-how на Publicis Groupe в реално време.

- Какви са прогнозите ви за бъдещето на рекламата?

- Докато има брандове, които се стремят да достигнат до своите потребители по ефективен начин, да бъдат адекватни на потребителското търсене и на обществената ситуация и в крайна сметка да продават, реклама ще има. Очакванията ни са, че рекламните инвестиции ще претърпят ревизии в зависимост от продължителността на мерките и ограниченията, както и в зависимост от процеса на възстановяване, който ще последва.

При всички случаи киното и външната реклама ще пострадат като приходи в резултат от отлива на аудитория и ограничената мобилност. Радиото очакваме да остане по-скоро стабилно, а телевизията и най-вече дигиталната реклама да продължат да растат в резултат от промените в медия потреблението на тези канали в дните на изолация. Същевременно кризата допълнително ще принуди печатните издания да се развиват в посока дигитализация. Предстои да видим каква част от тези промени, които наблюдаваме в рамките на карантината, ще се запазят и при разхлабването на мерките.

- Ако се опитате да видите хубавото в кризата, тя от какво ще отърве рекламата и на какво ще я научи?

- Кризата е своеобразен прекурсор към преосмисляне на ефективността не само в краткосрочен план на ниво продажби и промоционални активности, но също и в дългосрочен план на ниво бранд позициониране и преживяване. Това е момент, в който на равносметка са подложени не просто маркетинг бюджети и рекламни инвестиции, а цели бизнеси и стоящите зад тях бизнес модели и философии. Това означава преосмисляне на начина на работа, на инвестиране в дългосрочни отношения с партньори с различни компетенции, които бранд и маркетинг екипите на клиентите нямат.

Ако даден бранд не преосмисли отношението си към потребителите и хората, а това означава да изгради механизъм за максимално детайлизирано познаване на всеки конкретен потребител и неговите конкретни нужди в конкретни моменти и етапи от всекидневието и живота му, то

не го очаква

нищо добро в

съвсем

обозримо

бъдеще

А ние, агенциите, ако нямаме механизми да пречупваме големите масиви от данни (big data) в прозрения за потребителя с човешко лице и звучене, ако не можем да превеждаме бизнес целите на брандовете в измерими комуникационни цели, ще обезсмислим работата си, а с това и съществуването си. От нас зависи да поемем по този път възможно най-скоро заедно с клиентите, за да има бъдеще за брандовете.

Кризата и последвалата социална изолация практически взривиха всекидневието на потребителите, на брандовете, на компаниите и бизнесите. Извади ни от всеобщия унес и рутина. Направи от всеки човек потенциален вирусоносител, от всеки бранд - или продукт от първа необходимост, или тотално ненужна вещ, от всяка компания - дарител или никому ненужен бизнес.

Това дълбоко, неочаквано и всеобщо пробуждане ще има далеч отиващи последици за всички ни. Тепърва предстои да видим какви ще са те и колко трайни ще са във времето.

Четете в следващи броеве мнението и прогнозите и на други големи български рекламисти какво ще се случва след извънредното положение и пандемията.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>