Пътят на подправките: Ударена от вируса, древната турска търговия се надява да се възроди
"Нищо не може да остане ненормално завинаги. Ако това продължи, ненормалното става новото нормално и всички, включително нашата компания, ще трябва да се адаптираме", казва търговец на подправки от Истанбул, чийто поминък датира от времената на Османската империя.
Търговията с подправки, датираща от османската ера, бе ударена от коронавируса и загуби три четвърти от своите приходи, но собственикът пето поколение се надява да пробие нов път към световните кухни.
"В крайна сметка, подправките са били и ще бъдат около нас винаги", казва Ахмед Кадиоглу, на 33 години, който управлява базирана в Истанбул фирма, наречена "Хайфене" на древна турска игра.
"За кухните под карантина те са жизненоважни, защото готвенето е най-доброто, което може да правиш", казва той.
Подправките не са само шарени добавки. Някога се е смятало, че те имат магически сили и за тях са се правили безброй донкихотовски експедиции и са се проправяли търговски пътища. В модерни времена компании като "Хайфене" продължават по-скромно да свързват хора, традиции и страни в по-глобализираната култура на хранене.
Проблемите на бизнеса на Кадиоглу стават особено видими по време на месеца на пости Рамазан. Обичайните оживени масови вечери в края на деня са забранени в Турция по време на най-свещения за исляма месец, за да се спре разпространението на новия коронавирус.
Кадиоглу случайно стигнал до името "Хайфене" в разговор с баба си.
Тя разказвала истории за игра, която играели в Малатия, източна Турция, откъдето е семейството.
Децата ходели от къща на къща, молейки за определени хранителни продукти като същевременно рецитирали стихчета, а след това си правели пиршество навън.
"Наричам това турския Хелоуин. Никога не бях чувал това име", заяви Кадиоглу пред ДПА. "Някога то е било прието на изток и югоизток, но сега се свързва предимно с Малатия, последното място, загубило тази култура", казва той.
Това се вместило перфектно в идеята да се промени фокусът на компанията върху "свързването на хора около храната", особено защото турците обичат да ядат, но "колкото и да е смешно обилната храна е табу в Турция".
Защо е табу? "Майка ви ще ви каже да се наядете вкъщи преди да посетите някого, за да не изядете всичко там. В противен случай това ще изпрати послание, че вкъщи не те хранят", смее се той, припомняйки си предупрежденията да не се нахвърля на храна, когато е на гости.
Когато се появи вирусът, Кадиоглу бе в процес на намаляване на зависимостта на "Хайфене" от туризма и пазаруването на дребно, за да се фокусира върху продажби на едро и онлайн. Епидемията затвори неговите магазини и спря проучванията му в османските архиви за семейството.
Бизнесът датира от 1886 г. и може да бъде проследен до 1517 в Таиф, сега в Саудитска Арабия, която е била османска провинция. Досега той е открил документация за последните 80 години.
Историята за предприемачеството в семейството, разказвана поколение след поколение, е на миграция, загуба и възраждане, което вдъхва на Кадиоглу увереност за съживяването на бизнеса.
Стартирайки търговия в Таиф, Египет, Истанбул и Малатия, неговото семейство създава бизнес с подправки и храна, първоначално наречен "Уджузджулар" - дума на турски за продавачи, правещи изгодни сделки.
Но заради реклама на нискотарифните авиолинии, думата "уджузджу" придоби негативен смисъл. "Започна да означава евтино", казва той, добавяйки, че те са сменили името, за да подчертаят оригиналните си подправки и уникални смески.
"Осъзнах, че ако не трансформирам компанията в нещо ново, аз ще бъда този, който ще види края на това наследство", казва той.
"Хайфене", която има 28 служители, изпитва трудности от средата на март, след като Турция съобщи за първия случай на коронавирус. Три магазина са затворени, включително главният на пазара на подправки от 17 век, оригинално построен като спирка за керваните с камили на Пътя на коприната и основна туристическа атракция. Кадиоглу казва, че са загубили 75 процента от бизнеса си, включително продажбите за скъпи ресторанти и хотелски вериги в Турция и рeсторанти със звезди на Мишлен в чужбина.
Въпреки възхода на онлайн продажбите, износът е спаднал до голяма степен, защото "хората се страхуват да купуват стоки отвъд границите", казва Кадиоглу, а малките фирми не могат да си позволят стоките им да стоят блокирани на митниците.
Популярна стока за износ, особено в Европа, е исот - лют червен пипер и смрадлика.
"Ако това се бе случило преди две години, нямаше да имаме шанс да го превъзмогнем. На мястото където сме сега, ние ще оцелеем, но ще претърпим някои щети", казва той.
Правителството обеща финансова помощ на малките фирми - да плати 60 процента от заплатите на работниците, което все още предстои.
Кадиоглу се застъпва за отмяна на наемите, а не за тяхната отсрочка за магазините, защото "ние не знаем колко ще продължи това и колко време ще ни отнеме да се възстановим". Наемите на "Хайфене" са били 10 процента от приходите преди кризата.
Той си спомня за тежките щети за туристическата индустрия, когато Турция бе ударена от вълна бомбени атентати през 2015 г. и опита за преврат през 2016 г.
"С коронавируса", обяснява той, "всички сме в една лодка. Това ме прави оптимист...колективно си помагаме един на друг и заедно превъзмогваме това", казва той.
Макар Кадиоглу да има запаси за следващите два месеца, той е загрижен за събирането на реколтата през август-септември.
"Хайфене" доставя лют пипер, смрадлика и мента от югоизток и риган, дафинов лист и маково семе от егейския регион.
"Аз наистина вярвам във вкуса. Вкусът е живот за мен", казва той, признавайки, че консумира по половин килограм всеки месец от любимия му исот. "Той върви перфектно с всичко".
(БТА)