Димитър Маджаров: Нямаме спад в продажбите, защото произвеждаме автентични български продукти

02.05.2020 09:35 Христо Николов
Димитър Маджаров

Напълно е възможно да се контролира съдържанието на българско мляко в млечните стоки

- Господин Маджаров, какво е първото нещо, което си помислихте, виждайки кадрите от щурма на магазините в първите дни от извънредното положение?

- Помислих си, че това е нормалната първоначална реакция на хората, които са в неизвестност и страх от тази неочаквана от никого извънредна ситуация и че ще е необходимо време, докато всички процеси се адаптират и стабилизират според новата обстановка в Европа.

- Как реагирахте – имахте ли логистични, производствени, по снабдяването със суровини затруднения?

- Ние също не бяхме подготвени за такава рязка промяна в потреблението, но за много кратко време се наложи да реорганизираме всички звена в компанията и да планираме наличности и подготовка на стока, извънредни графици за доставка и да осигурим безопасност за целия ни персонал. За щастие, това свръхпотребление отмина и вече работим с нормален ритъм.

- Извънредното положение скоро ще навърши два месеца – можете ли да отчетете основните трендове във вашата производствена и търговска част какви са? Имате ли ръстове или спадове и с колко?

- Промениха се

навиците по

отношение на

вида стока, която

потребителите

избират,

както и мястото, от което я пазаруват. Например в началото се забеляза насочване към пазаруване в малки магазини, близки до дома, които не налагат контакт с много хора.

Също така и желанието на потребителя да закупува стоки от витрини на самообслужване и отлив от пазаруване от деликатесни витрини, което беше предпочитано до този момент, за да се избегне директният допир на обслужващия персонал със стоките.

За месеците март и април отчитаме растеж и в двете категории - месни и млечни продукти, поради високото потребление, но обмисляме и работим над план за адаптиране към новите тенденции в пазаруването на хората, за да избегнем негативни резултати от тази промяна.

- Наложи ли се да преустановите някои производства за сметка на други?

- За щастие, това не се налага, тъй като не отчитаме спад в продажбите през тези два месеца. В момента

работим при

същите

капацитети с

наличния до

момента

персонал

Поради нарасналите обеми промяна се наложи по-скоро в планиране на продукцията със сезонен характер при закупуване на суровината, като например козе и овче мляко (от март до октомври) за нашите млечни продукти, с цел да осигурим постоянното им присъствие на рафта.

- Имате ли съкратени служители, в неплатен или платен отпуск? Възползвахте ли се от някоя от мерките за преодоляване на кризата – 60/40, заеми, гарантирани от държавата или други?

- Мярката 60/40 важи за предприятия от малкия и средния бизнес, към които ние не спадаме заради броя на служителите в компанията. Но и не се налага, тъй като не отчитаме спад в продажбите до момента. Не сме се възползвали и от други заеми, гарантирани от държавата,

но е добре, че

правителството

стартира тази

подкрепа в

трудна ситуация,

в която много бизнеси страдат и имат нужда да продължат да функционират.

На този етап нямаме планове за съкращаване на персонал. В извънредната ситуация в платен отпуск са всички майки, които пожелаха да гледат децата си.

- Как посрещнахте вестта за гласуваното от кабинета постановление за присъствие на български храни в търговските вериги? Какъв е всъщност процентът на българските млечни и месни продукти в търговските вериги у нас по ваши наблюдения?

- Изцяло

подкрепяме

предложеното

от министър

Десислава

Танева

и гласуваното от кабинета постановление за по-голямо присъствие на български храни, защото ние също работим със 100% българско свежо мляко, закупено от български ферми, и 80% българско месо, което до момента не се отчиташе като предимство, уважение и подкрепа към българските производители и преработватели.

На пазара на храни се толерираше култ към цената, но не и към качеството. Надяваме се това постановление освен увеличеното присъствие на български стоки в магазините да помогне за превъзпитаването и подобряването на хранителните навици на потребителите и те да предпочетат да се хранят с произведени в България традиционни продукти.

Не мога точно да кажа какъв е процентът на български млечни и месни продукти в търговските вериги, но с въвеждането на новите мерки се надявам този процент да расте, както е вече в много други европейски страни.

- Какви са основните трудности да убедите една търговска верига да продава точно ваша продукция?

- Основната трудност е да успееш да докажеш, че сте равностойни партньори в този бизнес и че всяка от страните ще спечели от това партньорство - от наша страна с висококачествен български продукт с потенциал за продажба, а от тяхна - с предоставена търговска площ и реклама.

- Възможно ли е според вас да се проследи от контролните органи съдържанието на 100% българско мляко в предлаганите млечни изделия и как точно би могло да стане това?

- Да, възможно е при отлична организация и постоянство на контрола. Начините и принципите на контрол са заложени във всички системи за качество и безопасност на храните, задължителни за всички хранителни предприятия, както и в документите за производство на продукти по БДС и стандарт “Стара планина”.

- Промени ли с нещо кризата вашите инвестиционни намерения за 2020 г. и следващата година? Готвите ли например нови продукти и как смятате да ги наложите на пазара в променената среда – нарастваща безработица, рязка загуба на доходите на хората?

- Извънредното

положение на

този етап не е

променило

нашите

инвестиционни

намерения

за 2020-а и за догодина. Единствено е възможно леко забавяне на някои от тях.

Компанията ни е ориентирана в две основни посоки - да произвежда автентични български продукти и здравословни храни без Е номера, с намалено съдържание на мазнини и сол, както и на такива с пробиотични ползи и от биологичен произход. Това са стойностни продукти, които не са масови и тяхното налагане на пазара ще бъде подкрепено със съответната комуникация към потребителя.

CV

Димитър Маджаров е завършил Висшия институт по хранително-вкусова промишленост в Пловдив, който днес е Университет по хранителни технологии.

Започва като технолог в “Родопа” - Бургас, след това работи в сферата на проектирането, а през 1991 г. заедно със съпругата си Юлия, която също е технолог, стартират частен бизнес - търговия с хранителни продукти.

През 1994 г. семейната компания “Димитър Маджаров” започва производство на месни продукти, а през 1999 г. - и на млечни.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>