Абитуриентката от Пловдив, която писа на министъра: Защо и кандидат-студентските изпити да не са онлайн?
- Никога не съм минавала "между капките", но връщането ни в клас смятам за опасно
- Баловете са хубаво нещо, ще трябва да почакат
Екатерина Георгиева е 12-класничката от Математическата гимназия в Пловдив, която написа писмо до министъра на образованието Красимир Вълчев. В него тя поиска да се отменят матурите за зрелостниците и изпитите след 7 клас. Отличничката обобщава и притесненията на съучениците си относно предстоящото им дипломиране.
- Катя, защо реши да пишеш на министъра?
- Бях вдъхновена от моята връстничка Неда Недева, която писа до г-н Вълчев преди седмица. Изразявам своите виждания и тези на някои съученици от моята паралелка. След публикуването му се убедих, че и много други зрелостници споделят същата позиция. Напълно уважавам и тези, които не мислят като мен. Някои се усъмниха, че писмото е изобщо написано от мен и предположиха, че съм била подтикната от някого. Това е изключително невярно. Някои смятат, че една дванадесетокласничка не може да постигне такова ниво на изразяване.
- Споменаваш, че при онлайн уроците учениците се натоварват двойно повече и не им остава време за подготовка за държавните зрелостни изпити. Защо се получава така?
- Определено в момента се чувства по-голямо натоварване, отколкото преди. Може би всичко е породено от това, че не излизаме и сме намалили социалните си контакти, или пък от друго. Не искам никой да си помисли, че се оплакваме, защото сме свикнали да ни е лесно. В училището ми винаги се е държало на дисциплината и никога не сме могли “да минем между капките”. Матурите и краят на срока наближават. Изведнъж се струпаха много тестове и изпитвания, които при други обстоятелства вече биха свършили. Всички те, съчетани със стреса от идващия изпит, не са приятна комбинация. Има проблеми и от техническо естество (настройки на компютър, нужда от камера, микрофон и т.н). Те са придружени и от финансово затруднение при закупуване на техника, особено след като много родители останаха безработни.
- Но някои пък изтъкват предимствата на дистанционното обучение пред традиционното. Съгласна ли си?
- Със сигурност има предимства. В ситуация на карантина за мен онлайн обучението е най-добрият възможен вариант за продължаване на учебния процес. Знам, че то не е пуснато с цел да направи ежедневието ни по-трудно, а за да ни опази здрави.
- Как се справят учителите с преподаването на материала и успяват ли да свикнат с новите технологии?
- В началото всички ние, не само преподавателите, трябваше да свикнем с използването на различните програми. Смея да кажа, че за нас този процес мина безпроблемно, което даде един много успешен старт на онлайн уроците. Надявам се, че и в другите училища се е случило същото. Както споменах и в писмото си до министъра, дистанционното обучение несъмнено дава нужните знания за успешното завършване на учебната година.
- Молиш министъра да отмени матурите. А как виждаш провеждането на кандидат-студентските изпити?
- Личното ми мнение е, че всеки трябва да има право на избор - да държи матура, или да не. Разбира се, решението е на МОН. Ако матурите отпаднат, кандидат-студентските изпити биха били удачен заместител. Така всеки ще може да държи изпит само по това, което му е нужно. Аз и съучениците ми мислим, че предложението да носим маски и ръкавици на изпитите е неприемливо и изключително неудобно. За нас матурите под формата на онлайн изпит представляват добър вариант. Много университети вече проведоха сходни, и то доста успешно.
- А какво мислиш за провеждането на абитуриентските балове?
- Винаги съм смятала, че абитуриентският бал е много хубаво и забавно събитие. Това е последната вечер на класа, свързва се със смях, усмивки и какви ли още не позитивни емоции. За съжаление, тази година ще трябва да изчакаме. В условията на увеличаващите се заболели от COVID-19 е неразумно да прибързваме с провеждането на бала. Той няма да избяга. Сега на първо място трябва да поставим личното си здраве и това на семействата си.
- Получи ли отговор от министъра?
- Все още не. Изпратих писмото във вторник. Не съм и единствената, която се е обърнала към него. Той е зает човек. Не съм и очаквала моментален отговор.
- Какво би искала да учиш? Избра ли си университет?
- Изключително заинтересована съм от квантовата химия и се надявам в най- скоро време да мога да се запиша в избрания от мен университет.