Николина Ангелкова: Работим сезонът да стартира през юли, подготвяме ваучери за българи

28.04.2020 07:30 Христо Николов

Най-важно безспорно е да се запази животът на хората, сигурността за здравето ще бъде основен мотив при избор на дестинация, казва още министърът на туризма

Миналата година сънародниците ни са оставили в курортите у нас 1,1 млрд. лв.

На 23 април в хотелите ни е имало 823-ма туристи, половината – чужденци

Ще приспаднем разходите на концесионерите на плажовете за спазване на хигиенните норми от задължението за инвестиции

Правим анализ къде могат да бъдат безплатни чадърите и шезлонгите

Рекламата за това лято ще е насочена приоритетно към насърчаване на вътрешния туризъм

- Госпожо Ангелкова, кога според вас би могъл да започне летният сезон тази година и по какво той ще се отличава от досегашните?

- Коренно ще се отличава от досегашните. И не само летният сезон, а туризмът въобще. Пандемията стопира световния туризъм, приземи авиацията, това неизменно ще промени пътуванията, критериите за избор на място за почивка, очакванията на туристите дори и след отмяна на извънредното положение.

Кога ще започне летният туристически сезон в България, зависи от темпа на разпространение на COVID- 19, но също и от отварянето на съседните държави, както и на ЕС. Най-важно е да се запази здравето и животът на хората. Със сигурност след кризата ще трябва да се върне доверието и основният мотив за избор на дестинация в близко бъдеще ще бъде нейната сигурност по отношение на здравето.

Аз и екипът ми заедно с туристическия бизнес работим по сценарий - подготовка на сезона от 15 юни, старт от 1 юли. Има и песимистични сценарии, но усилията са ни насочени да има късен летен сезон в България.

- Ще се съгласи ли министерството да опрости концесионните такси и наемите това лято срещу задължението чадърите и шезлонгите да са безплатни или на символични цени? И как ще се реши въпросът с 50-те процента свободни площи, ако се изисква чадърите да са на по-големи разстояния от досегашните?

- Министерството на туризма обсъжда различни варианти в тази посока и скоро ще бъдат представени.

Правим анализ къде могат да бъдат безплатни чадърите и шезлонгите и къде да са на символични цени. Целта ни е да се вземе оптимално решение, което да бъде съобразено в максимална степен със ситуацията към момента на настъпване на сезона, както и с ограничителните мерки.

По отношение на свободната зона се правят анализи конкретно за всеки плаж, но към момента изискванията остават непроменени. Могат да се предвидят облекчения по отношение на задълженията на концесионерите за извършване на инвестиции през този летен сезон, като например да бъдат признавани и приспадани от сумата на дължимите инвестиции средствата за мерки за справяне с пандемията и привеждане на плажовете във вид и ред, който да позволява безопасното им посещение.

С Министерството на здравеопазването обсъждаме и промяна на Наредбата за водното спасяване, съгласно становището на БЧК за промяна в отстоянието на спасителните постове. За плажове, които се намират на територията на националните ни курорти, да се запазят досегашните изисквания от 100 метра отстояние, а тези извън националните курорти - 150 м.

Подготвили сме указания към концесионерите и наемателите, свързани със санитарно-хигиенните изисквания на морските плажове с оглед COVID-19.

С финансиране от проект “Солидарност” на ЕК се предвижда изработването и пускането на електронно приложение за лято 2020 г., което да подпомогне посетителите, концесионерите и наемателите, както и държавните органи при организацията и ползването на морските плажове. Изготвянето на информативен сайт и приложение ще допринесат и да се съблюдава безопасността за здравето на посетителите.

В приложението в реално време ще се публикува информация за състоянието на всеки плаж и мерките за безопасност, които следва да се прилагат.

- Как ще бъдат дадени указания при какви мерки ще могат да работят хотели, ресторанти, дискотеки, плажове и други туристически обекти? Националният борд по туризъм настоява да няма устни указания, а всичко да е в писмена форма. 

- Министерството на туризма разработи декларация за пътуване на собствен риск, която да се предоставя от хотелиерите на гостите, както и препоръки към местата за настаняване. И двата документа в момента се съгласуват с Министерството на здравеопазването и Националния оперативен щаб.

Идеята е туристът да декларира, че е запознат с актуалната ситуация в страната, свързана с COVID-19, да посочи дати на пътуването си, начин на придвижване. Да декларира, че ако мястото за настаняване, в което е отседнал, бъде поставено под карантина, ще спазва изискванията на здравните власти и условията за лечение. Така се обезпечава възможността при стартиране на сезона местата за настаняване да приемат гости при ясни условия и отговорности. Всички указания и препоръки, изготвени от Министерството на туризма към потребителите и туристическия бранш, са публични и достъпни на институционалната му страница, те се оповестяват и чрез директна комуникация по електронен път. Министерството няма практика да отправя устни указания към туристическия бранш.

Отправили сме и запитване към Европейската комисия за разработване на единни стандарти за работа в сектора след отпадане на ограниченията.

- Какви ще са основните хигиенни мерки, за да има сезон?

- Още преди обявяване на извънредното положение, на 8 март Министерството на туризма препоръча основни мерки за безопасност, адресирани както към местата за настаняване, така и към туристите.

- Какви са възможностите за хората, ако не могат да си върнат парите за предплатена почивка?

- Туроператорите и клиентите имат три възможности. Да се договорят да се ползва ваучер за платената сума с валидност до 24 месеца, втората е да се договори с туриста пакет заместител. Ако потребителят откаже и него, тогава туроператорът следва да възстанови сумата до един месец след датата на отмяна на извънредното положение.

Призовавам отново и чрез вас туристите, които могат да се възползват от ваучер или пакет-заместител, да го направят, за да подкрепят българския туризъм. Връщане на средствата трябва да остане като опция, защото в противен случай се отнемат права от потребителите.

- Какъв ще е моделът на гаранционния фонд, който ще трябва да смени сегашната схема със задължителни застраховки?

- След фалита на “Томас Кук” темата “гаранционен фонд” отново беше поставена. С моя заповед бе създадена работна група, която оценява съществуващата нормативна уредба, лимитите на отговорност и функционирането на задължителната застраховка “Отговорност на туроператора”. В групата се обсъждат всички модели на защита на правата на потребителите, включително и създаване на гаранционен фонд. Важно е моделът да съответства на българското законодателство и най-вече да е работещ.

- Какви са очакванията ви за цените на почивките това лято?

- Твърдо вярвам, че българският туристически бизнес е с достатъчно опит и професионализъм, който ще даде резултати в необичайната среда, в която ще се наложи да работи.

Мога да цитирам изследване на Националния статистически институт, направено от 8 до 21 април, в което видях, че 62,5% от местата за настаняване имат намерение да намалят цената на пакет услуги, а 52.1% - на нощувката. Министерството на туризма би подкрепило всяка инициатива в посока привличане на повече туристи с качествен, иновативен туристически продукт, чието съотношение цена/качество е в полза на клиента.

- Какво стана с рекламата за това лято?

- Рекламата за това лято ще е насочена приоритетно към насърчаване на вътрешния туризъм. През 2019 г. над 75% от всички български туристи над 15-годишна възраст са избрали да осъществят пътуване само в България. Общите разходи на българи при туристически пътувания в страната надхвърлят 1,1 млрд. лв. през 2019 г.

Затова през изключително тежката за туризма 2020 година Министерството на туризма и туристическият бранш ще се обърнат към българските туристи с предложения за приятна и сигурна от здравословна гледна точка почивка.

В този контекст е и механизмът за ваучери за почивка на български граждани на морето, който разработваме в момента. Сътрудничим си с различни ведомства, за да се изчисли стойността на този ваучер.

Стартираме кампания в социалните медии #ПреоткрийБългария, предстоят редица други инициативи. Здравето е на първо място. Затова ще има кампании с акцент към специализирани форми на туризъм като балнео- и СПА, еко- и селски, климатолечение, промотиране на различните региони в страната, местни занаяти, храни и култура.

Следваща стъпка е насърчаване на туристопотока между България и Румъния, Гърция, Сърбия, Турция и Северна Македония чрез засилени рекламни кампании.

Също така ключов приоритет е и работата ни в посока облекчаване на визовите режими с Русия и Турция. Много важен елемент е и механизмът за насърчаване и подпомагане на чартърите.

- Какво показват данните от ЕСТИ – единната система за туристическа информация? Колко гости имат българските хотели към днешна дата?

- Да вземем за пример 23 април 2020 г. Картината е обяснима - имаме 823 туристи, отседнали в местата за настаняване. От тях 59% са български граждани, 41% са чуждестранни. На този ден в местата за настаняване в Пампорово са пренощували 7 души. В София са 117. ЕСТИ обаче регистрира над 1,6 млн. туристи за изминалия зимен сезон 2019-2020 г.

През зимния сезон най-голям дял български туристи - 38,2%, са на възраст между 30 и 44 г., а делът на младежите между 15 и 29 г. е 17,4%. Около 9% са по-възрастните български туристи над 60 г., а 29,4% са на възраст между 45-59 години. Делът на българските деца до 14 години е 6%.

И при чужденците най-голям дял от отседналите в местата за настаняване през зимния сезон - 33,1%, на възраст между 30 и 44 г., а на младежите между 15 и 29 г. е 20,9%. Около 9,5% са по-възрастните чужди туристи над 60 г., а 26,3% са на възраст между 45-59 години. Делът на децата чужди туристи до 14 години е 10,2%.

Като цяло данните позволяват да се обобщи, че България е дестинация предимно за млади туристи и такива на средна възраст.

CV

l Родена на 30 ноември 1979 г.

l Завършила с отличие УНСС

l От 2002 до 2006 г. е юридически съветник в парламентарната комисия по регионална политика

l В периода 2010-2011 г. оглавява звено в МРРБ

l През 2011 г. е в УС на пътната агенция, а до 2013 г. е заместник-министър на регионалното развитие

l Транспортен министър в служебния кабинет на Георги Близнашки

l Депутат в 44-ото народно събрание

l Избрана за министър на туризма на 4 май 2017 г.

l Носител е на “Орден на звездата на Италия”

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>