Кой още трябва да бъде убит на пътя, за да се опомним?

27.04.2020 12:30 Проф. Атанас Семов
Цветя на мястото, където загина тв журналистът Милен Цветков

Да има щаб за борба с наркотиците

Глобите на пътя да се определят като процент от дохода на нарушителя

С повече камери и пътни полицаи може да не загубим БВП за милиарди

Милен Цветков бе убит от това, срещу което най-силно негодуваше - безнаказания произвол. Смятам, че сме длъжни отново да поставим категорично 2 въпроса:

Защо в България няма ефикасни мерки за борба с наркотиците?

И защо няма ефикасни мерки за борба с престъпленията по пътищата?

Всяка година в ПТП загиват над 600 души, за 10 г. – над 8 000! И още над 2 000 годишно са тежко пострадали, за 10 г. над 20  000! България е единствената държава в ЕС, в която жертвите на глава от населението не са намалели в последните 10 г. Намаля населението…

Починалите от наркотици всяка година са над 100, официални данни няма, защо ли? Съсипаните техни семейства и другите увредени, но още живи – хиляди. България е на първо място в ЕС по употреба на алкохол и наркотици (вкл. с фалшивата формулировка “леки”) от деца до 18 г. възраст! Повече дори от Холандия, където канабисът е условно разрешен (разбира се, не за деца).

Затова питам: има ли власт в България, която да създаде:

1. Национален оперативен щаб за борба с наркотиците, който да отчита поне веднъж седмично:

- край колко училища е направено почистване от дилъри,

- колко магазина, в които в нарушение на закона се продават цигари и алкохол в радиус под 200 м, са затворени,

- колко заведения, в които се продават наркотици, са затворени, а собствениците им – задържани,

- колко души са тествани (профилактично!)

- колко канала за снабдяването им са разбити,

- колко лица са задържани,

- колко лица са осъдени за производство и разпространение на всички разновидности наркотични вещества?

2. Национален оперативен щаб за борба със смъртността по пътищата, който да предложи на правителството:

- Анализ как да се подобри профилактиката – например с масирани проверки край големите, особено нощните заведения. Годишно у нас заради ПТП след употреба на алкохол загиват между 30 и 50 души, колко - след употреба на наркотици, няма ясни данни, защо ли?

100 души

седмично да

бъдат спрени

с такива проверки

да не се качат зад волана – ще има реален пряк резултат!

- Анализ колко камери за превишена скорост и къде да бъдат поставени. По данни на Българската асоциация на пострадали при катастрофи за 10 г. загиналите са близо 9 000! Тежко ранените са 8 пъти повече, т.е. близо 80  000! За 1 000 камери са достатъчни 15 млн. лева – но само за 1 година ще спасят поне 200 живота и поне 1500 тежко пострадали, които ще произведат поне 30 млн. лв. БВП – и ефектът се увеличава през годините в геометрична прогресия.

- Анализ за подобряване на организацията на движението и състоянието на пътищата.

- Анализ на последиците за бюджета, хората и държавата.

Някои от тези въпроси бяха поставени тези дни и във винаги силното предаване “Референдум” на БНТ. Юристът Владимир Тодоров, Богдан Милчев и други специалисти от години крещят за абсурдите. Има ли политическа формация, която да ги премахне или поне да постави въпросите по незаобиколим за държавните институции начин? При това – с относително малки бюджетни разходи и лесни административни решения. Да видим

бюджетните

измерения:

- 1 работещ в България произвежда средно около 40  000 лв. БВП за 1 г.

- При ефикасни мерки за 3 г. (поради ефекта на индивидуалната и общата превенция) смъртността по пътищата би намаляла с 1/3 – или с 200 души.

Поне 150 от тях са в трудоспособна възраст и биха произвели 6 млн. лева, само за 1 година. А за поне 20 г. удължен живот?

- Броят на тежко пострадалите също ще се намали поне с 1/3 – или с около 3 000 души. За 10 г. те биха произвели над 1 млрд. лева БВП!

- Да добавим и близките на загиналите и пострадалите, които седмици и месеци след тежко ПТП не работят или не работят пълноценно.

- По официални данни на Европейската комисия всяка държава губи между 1 и 2% от БВП заради ПТП. Преки (увредено имущество, медицински разходи за пострадалите – 1 ден в реанимация у нас струва над 1 000 лв.) и социални плащания на инвалидизираните, обезщетения по застраховки и т.н.), за България – поне 1 млрд. лв. годишно! И косвени – непроизведен БВП от загиналите и тежко пострадалите – също над 1 млрд. годишно. Общо за 10 г. – поне 20 млрд. лева.

- Добра радарна камера струва между 10 и 20  000 лв. Вкл. т. нар. триножници. За 1 000 камери са напълно достатъчни 20 млн. лева.

- Ако се назначат 500 полицаи и 500 души нова администрация (за обработка на данните от камерите и събиране на глобите), ще са нужни максимум 15 млн. лв. годишно от бюджета. Да не говорим, че много лесно може да се направи софтуер и единен център за обработка като навсякъде на Запад, който да издава (или поне да подготвя, ако не се променят някои закони) фишове за глоби!

- Е, ако

с 35 млн. лв.

бюджетен разход

държавата може

да си осигури за

10 г. поне

2 млрд. лв.

произведен БВП и спестен разход за бюджета, има ли място за каквото и да било бюджетно колебание? 40 млн. инвестиция с 2 млрд. възвращаемост! Може ли държавата изобщо да направи по-изгодна инвестиция в какъвто и да било бизнес?

- А ако сложим 3000 (колкото би било наистина ефективно)?

- А ако сметнем, че стойността на 1 камера се изплаща за 3 до 6 м. (според трафика) от глобите – и след това започва да носи чист приход на бюджета? И така поне 5 и дори 10 години. Пряк! Косвения отделно…

- А демографските (за държавата с най-бързо намаляващо население в света) и морално-психическите (за близките на загиналите и за пострадалите и техните близки) ползи?

Ако някой не вярва: преди 15 г., когато беше вътрешен министър, Саркози го направи във Франция – държавата с най-много жертви спрямо населението в ЕС. Промени 3 закона, извади от хазната колкото трябва, постави 14  000 камери по всякакви пътища и навсякъде, свърза ги със софтуера на полицията, него - с пощите и до 3 дни след нарушението всеки получава удома акт със снимка и глоба. И глобите увеличиха: за първо превишение с 20 км/ч – 100 евро€, за второ – 500 евро, за трето – 2 000 евро! Вярно, заради снимките разводите се увеличиха, но за 3 г. смъртността по пътищата на Франция намаля наполовина – от 6 000 на 3 000 годишно. Можело! В интернет можеш да видиш къде се намира всяка една камера – но са толкова много и навсякъде, че не смогваш ту да ускоряваш, ту да намаляваш. Всички спазват! Така спазват и в Унгария, и в Сърбия дори!

Масов контрол

и бързи санкции

– това е работещият механизъм!

Какво е направила държавата у нас досега:

- В цяла България има около 200 камери за скорост. Режимът за проектиране и узаконяване е през няколко инстанции и е безумно усложнен, като за голям строеж… Защо? И много усилия ли трябват, за да се опрости максимално?!

- Отделно АПИ разполага с 330 камери за измерване на трафика. Те са годни да засичат и скоростта на движение! И могат да се свържат с КАТ, но и това не се прави… Защо?

- Употребата на алкохол и наркотици е на 4-о място сред причините за тежки катастрофи у нас. Годишно се установяват 12  000 шофиращи след употреба на алкохол, от които около 6 000 с над 1,2 промила, за което се носи наказателна отговорност. Но колко реално я понасят, никой не може или не иска да обяви, защо? Началник на РПУ в среден град (около 20  000 души) разполага от държавата с 10 теста за наркотици. Годишно!

Един тест струва около 40 лв., а спасява животи! През 2019 г. осъдени за шофиране с наркотици са около 2 500 души. Значи се нарушава масово. И щом смъртността и травматизмът не намаляват (относително се увеличават, защото населението намалява с 1 % годишно), очевидно мерките са крайно недостатъчни!

- Основна причина за тежки ПТП е скоростта, превишена или несъобразена. 1 камера засича над 5 000 нарушения месечно, в някои точки – над 20  000. Защо тогава има само 200 камери?!

- В Гърция, като

отиде на море,

българинът

спазва панически

всички ограничения. Защото глобите са много високи (дори за гръцкия стандарт), а за някои превишения на скоростта, за алкохол или наркотици се налага лишаване от свобода. Гърците не са от най-дисциплинираните народи – толкова повече техният опит е ценен за нас!

- У нас се събират под половината глоби! В успешния свят – над 90%, всяка полицейска кола е оборудвана с ПОСтерминал – първо плащаш, после обжалваш, ако искаш. У нас процедурата за налагане по ЗАНН е от 1968-а, ужасно тромава и очевидно неефикасна! Защо никой не иска да я опрости? Кой още трябва да бъде убит на пътя, за да се опомним?

Още преди 20 г. предложих глобите (поне тези за нарушенията с по-голяма обществена опасност) да се определят не като конкретна сума, а като процент от дохода на нарушителя, така че всеки да го заболи еднакво силно. Впрочем така се изчисляват санкциите, които ЕК налага на държавите – според техния БВП.

- Разбира се, наложително е да се анализира от компетентен щаб още нещо: превишаването на скоростта се дължи и на лошото състояние на пътищата и лошата организация на движението. По пътища има например хиляди “обекти”, заради които

скоростта на

най-нормален

прав участък с

добра видимост

е ограничена до

50 или 60 км/ч

Повечето с почти нулев оборот и полза за пътуващите. Ако половината ги няма, пътуващите ще могат да се движат с 90 км/ч извън населените места и ще намалее зорът да бързат с превишаване или рисково изпреварване. Известно е: най-ниска смъртност поради превишена скорост има на магистралите. Там човек може да бърза достатъчно при спазване на ограничението… Но може би трябва да си признаем и истината, че у нас въпреки задоволството всъщност се строят или ремонтират твърде малко пътища!

В България има много специалисти, които знаят какво и как трябва да се направи.

Въпросът е защо няма воля?...

*Проф. Атанас Семов е юрист, конституционен съдия.

Завършил e Юридическия факултет на СУ “Св. Кл. Охридски”. Получава магистърска степен по право на ЕС в Европейския университетски център в Нанси, Франция, където прави докторантура. От 1999 г. е асистент по право на ЕС в Юридическия факултет на СУ; от 2010 г. е доцент, а от 2017 г. – професор по право на ЕС. Доктор по Право на ЕС, доктор на юридическите науки.

През 2009-2010 г. бе заместник-председател на 41-ото НС, където влезе като депутат от “Ред, законност и справедливост” на Яне Янев.

През 2011 г. бе обявен за кандидат-президент на РЗС.Тогава обаче кандидатът на ГЕРБ Росен Плевнелиев спечели изборите.

През 2017-2018 г. бе член на правния съвет при президента Румен Радев.

В края на 2018 г. бе назначен за съдия в Конституционния съд от президента Радев.

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>