Иван Чернев: През 2019 г. сме продали 35 млн. кг български плодове и зеленчуци
60% от производителите, с които работим, са местни, казва изпълнителният директор на "Кауфланд България"
- Г-н Чернев, търговските вериги успяха да постигнат единодушие с министерството на земеделието относно предлагането на български хранителни продукти. Необходима ли е наистина тази мярка?
- Ситуацията не само у нас, но и по света е трудна за всички. Животът ни, какъвто го познавахме, рязко се промени и всички се адаптираме към непознати обстоятелства. Но именно при криза е особено важно да сме гъвкави и да имаме навременни общи действия.
Темата за българското винаги е обединявала търговските вериги у нас. Всички ние винаги сме работили за две неща: богат избор от качествена продукция на добра цена и подкрепа за родното производство с достъп до национален пазар.
В този смисъл апелът на Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ) съвпада с нашата стратегия и посока на развитие. Български продукти винаги са имали запазено място на нашите рафтове и ще продължат да намират все повече място там.
Едно безспорно доказателство за последователните ни действия в тази посока е фактът, че
тази година
предстои да
представим на
пазара нашата
първа национална
собствена марка
продукти само
от български
производители
Вложихме в нея целия си опит, много усилия и желание да работим с още по-голям фокус върху родното, да продължим да утвърждаваме продуктите с национален вкус и специфичните за българската трапеза рецепти, за да подкрепяме произведените в България стоки. Това е ярък пример за посоката, в която гледаме и как разбираме подкрепата за родното. Тя трябва да е дългосрочна и ефективна за всички.
Затова днес е особено важно да се обединим около работещи и доброволни мерки в съответствие с действащото законодателство и добрите търговски практики. По този начин ще бъдем от полза за цялото общество не само сега по време на извънредното положение, но и във времето след това, което според всички прогнози ще бъде не по-малко предизвикателно. Мисля, че вече от всички страни има разбиране, че само с дългосрочни решения можем да гарантираме интереса на българския потребител и да запазим конкурентоспособността на българския производител.
- Ще срещне ли “Кауфланд” затруднения в изпълнението и как трябва да реорганизира работата си?
- В “Кауфланд” отдавна работим с български производители, тоест ние не пристъпваме не към реорганизиране, а към надграждане на досегашния ни план. Имаме мерки, които можем да приложим веднага. По някои от тях работим от близо две години, например 16-те фермерски щанда, които имаме в 6 града. В тях място намира продукцията на 21 регионални мандри и ферми. Ще продължим да разширяваме мрежата им и регионалните производители, с които си партнираме.
Работим и по увеличаване на броя на българските зеленчукопроизводители, чиято продукция предлагаме на обособено място, като за нас е важно да поддържаме баланса между новите и дългогодишните производители, с които работим. Налагаме принцип на работа, с който гарантираме изкупуване на пълните договорени обеми продукция. По този начин искаме да гарантираме спокойната им работа и сигурност, както и по-големия фокус върху качеството, вместо непрекъснато търсене на пазар.
Добър пример, че този принцип работи, е фактът, че между април и декември миналата година зеленчукопроизводител от Първомай, с когото работим, продаде 2 500 тона продукция в нашите обекти – 1000 тона зеле само за месец и 1500 тона розов домат. Същият реализира продажби и на 1 ,5 млн. броя марули в партньорство с нас.
За 2019 година сме продали 35 млн. килограма плодове и зеленчуци с български произход. През 2020 г. предвиждаме да увеличим с 30% броя на производителите, с които сключваме договори за изкупуване на продукцията.
В средносрочен план ни предстои да представим на пазара нашата първа национална собствена марка продукти само от български производители. Така общият брой родни производители, с които си партнираме за собствените ни марки, вече е над 30. Държим и наложените ни собствени продукти под марката K-Classic като кисело мляко и крема сирене например да са от български производители.
В дългосрочен план ще продължим да партнираме на министерството на земеделието, за да обхванем максимално много български производители. Това е само малка част от планираното от нас в подкрепа на българското производство. Работим усилено и по останалата част от допълнителни мерки, за които ще разкажем много скоро.
- Как ще гарантирате качеството на новите продукти?
- Не правим
компромис
с качеството,
защото то, както и добрата цена, са ценности на нашата марка и фундаментът на нашето обещание към клиента. Така например с много от фермерите, с които работим от години, избираме заедно най-добрите сортове и семена.
Имаме стриктни вътрешни процеси, даваме гаранции през сертификати за качество и произход, разчитаме на регулярни тестове в независими акредитирани международни лаборатории, анализираме обратната връзка на клиентите.
За нас е важно българският потребител да избира преди всичко българското, но държим този избор да е информиран. Клиентът има право да знае кой стои зад предлагания продукт, какви са условията на производство, за колко време стига продукцията до нашия щанд, как с производителя гарантираме качеството. Затова в нашите комуникационни канали разказваме историите на българските производители, с които работим, показваме техните лица, влизаме в “кухнята” на производството.
Неслучайно едно от предложенията ни е за работна група заедно с министерството на земеделието за подкрепа на малки земеделски производители, за да подобрят качеството на продукцията си и своята конкурентоспособност. Ако на някого подобни думи за споделяне на опит не изглеждат конкретно, нека ви дам пример с историята на един от зеленчукопроизводителите, с когото работим.
Преди 11 г. той дойде при нас с касетка репички и с желание да работим заедно. Днес той и семейството му отглеждат над 100 декара зеленчуци, а ние гарантираме изкупуването на пълния договорен обем на продукцията, което им дава спокойствието да продължат да се развиват.
Работим усилено за устойчивост на пазара. Преди 3 г. финансирахме 11 български фермери с над 250 хиляди лева, за да се сертифицират по програмата за качество Global G.А.P. Подобна сертификация е голям разход за много производители, но в резултат на нея те успяват да намалят наполовина торовете и препаратите за растителна защита и да оптимизират производствените си разходи. Всичко това дава директно отражение върху по-високото качество на продукцията им. А от това печелят най-вече потребителите.
Контролът на качеството при плодовете и зеленчуците при нас е всекидневен и на всяка стъпка - от полето до рафта. Заедно с фермерите следим условията на отглеждане, производство и съхранение. От значение е и бързата логистика при регулиран температурен режим за свежите продукти. Затова наред с обособяването на места в обектите за продажба логистиката и т.нар. къси канали на регионална доставка са не по-малко важна тема в момента.
- По какъв начин досега “Кауфланд” подкрепя българския производител?
- Подкрепата ни е голяма и ще оборя скептиците през числата.
Над 60% от
производителите,
с които си
партнираме,
са български,
като голяма част от тях са с нас от самото начало. 86% от оборота на компанията ни е формиран от български доставчици. В редица от ключовите за българския потребител хранителни категории имаме преобладаващ процент на родното производство – при месото и месните продукти е 72%, при хляба и хлебните изделия – 67%, а при млечните – 65%.
В 16-те фермерски щанда, за които споменах по-рано, предлагаме близо 100 млечни и месни продукти от 21 регионални мандри и семейни ферми. Вече имаме такива щандове в София, Пловдив, Варна, Велико Търново, Горна Оряховица и Русе. Работим непрекъснато, за да увеличаваме броя на щандовете в цялата страна. Разчитаме на 10 български производители и при производството на някои от вече наложените ни собствени марки продукти кисело мляко, крема сирене, вода, безалкохолни и бира.
Нека припомня и предложенията ни за Великден - 100% от агнешкото бе българско. Ще бъде така и за Гергьовден. Същото важи и за козунаците, а при яйцата българското производство покрива 90% от предложенията, като 10% бяха вносни бели яйца, предпочитани за боядисване.
От години разгръщаме търговски и рекламни практики, които да популяризират българските продукти в нашия асортимент. Регулярно организираме седмици на българските продукти, обособяваме ги на челни места с най-голяма видимост. Всеки български продукт в нашия асортимент е обозначен със сърце в цветовете на трибагреника върху ценовия му етикет, за да се ориентират клиентите лесно.
- Измени ли се потребителското поведение в последните седмици – търсят ли се повече български продукти?
- След обявяване на извънредното положение имаше завишено пазаруване на основни храни и хигиенни продукти, но постепенно търсенето влезе в обичаен ритъм. В същото време намаляват продажбите на нехранителни стоки, защото хората пазаруват най-необходимото. Заради разпространението на коронавируса ще наблюдаваме още промени в потребителското поведение, но съм уверен, че сме достатъчно гъвкави, за да бъдем адекватни на тях. Нашите клиенти винаги
могат да
разчитат на
доброто
качество, на
добрата цена
Що се касае до българските продукти, в “Кауфланд” търсенето им винаги е било високо. Затова нашият стремеж винаги е бил да отговаряме на този интерес.
- В ситуацията на криза имате ли затруднения с доставките?
- Не отчитаме смущения във веригата на снабдяване, но дори и да има известно забавяне, реорганизираме процесите си така, че клиентите да не го усетят. Доказахме, че нашите рафтове ще останат заредени дори и в най-трудните моменти. Успяваме, защото бяхме готови предварително за действие в кризисни ситуации. Това ни помогна да проследяваме навреме всички процеси и непрекъснато да надграждаме с мерки, за да може логистичният ни център да работи с пълен капацитет, а магазините ни да останат пълни със стока. В трудни времена заслугата за свършената работа не може да бъде само на един. Тук е мястото да благодаря на нашите лоялни и отговорни партньори по цялата верига на доставки. Благодаря на браншовата ни организация – Сдружението за модерна търговия, на всички колеги от останалите търговски вериги, както и на всички институции, с които работим в тясна координация - Министерството на икономиката, Министерството на здравеопазването, МЗХГ и БАБХ. МВР. Но преди всичко благодаря на нашите над 6000 служители за всеотдайността и неуморната работа.
- А как се справя екипът на “Кауфланд” и какво го мотивира?
- От средата на март целият ни екип работи в условия на изключително натоварване – от подготовката на стоките в складовете през зареждането по рафтовете до касите в магазините. Всички работят на пълни обороти, защото знаят, че носят отговорност. Те са нашите супергерои и затова бих искал още веднъж да им благодаря от все сърце за това, че всеки ден преподават урок по човечност и отговорност.
- Веригата е един от най-големите работодатели в България и Top Employer за втора поредна година. Ще успеете ли да защитите тази титла в тези трудни времена?
- Отличени сме със сертификата отново след продължителен и много сериозен процес по наблюдение и анализ на процесите и инструментите за управление на човешките ресурси в компанията от страна на престижна международна организация. Това ни нарежда не само сред водещите компании в Европа, но и сред компаниите иноватори в грижата за своя екип. Инвестираме много в тяхното развитие – от предоставяне на международен опит и възможност за допълнителна квалификация през обучителни програми и нашия иновативен проект “Управители на бъдещето” до регулярно преразглеждане на нивата на възнаграждение. Съвсем скоро
повишихме
заплащането
на всички
колеги в
нашите
хипермаркети
в страната и Логистичния ни център.
Извън доказателствата “на хартия” и конкретните отличия смело мога да кажа, че “Кауфланд” е място, в което грижата за хората е важна. Вярваме в това и затова една от първите ни задачи в извънредната ситуация беше да предприемем мерки за здравето и безопасността на нашия екип. Вероятно си давате сметка колко усилия и бързи реакции изисква задачата да осигуриш маски и ръкавици за над 6000 души в момент, в който предпазни средства не достигат в целия свят. Инвестирахме в осигуряване на безопасна работна среда, предпазни шлемове и прегради, лични дезинфектанти, плодове и витамини.
Но освен че взехме изброените задължителни мерки, се стремим да държим духа на колегите висок, да им показваме, че могат да разчитат на сигурност и стабилност, да бъдем тяхна опора и подкрепа и в морален, и във финансов план – като взимаме бързи и адекватни решения по време на криза, като осигуряваме допълнителни стимули, като поддържаме открит диалог, прозрачна и навременна комуникация, като показваме, че усилията им не остават незабелязани.
Най-важното за мен, особено в сегашната ситуация, е да продължим да бъдем признат и предпочитан работодател, на първо място, за нашите служители.
- Стартирахте социалната кампания #АзПомагам. Каква е нейната цел?
- В нашия бизнес мисълта за другия е ключова не само в условията на криза. “Кауфланд” е жив организъм, който функционира добре, когато всички съставни части са в хармония. Това е особено приложимо в извънредна ситуация – от преговорите с партньори и доставчици през доставките до логистичната ни база и оттам към рафтовете в 60 магазина в 34 града.
Едва ли някой по-добре от нас знае колко сме свързани и колко е важно да си помагаме, за да сме успешни. Създадохме #АзПомагам, за да подчертаем нуждата във време на криза да бъдем отговорни и да си помагаме за справяне със ситуацията.
Още с обявяването на извънредното положение сме предприели допълнителни мерки, за да гарантираме спокойното и сигурно пазаруване на клиентите, нормалния и безопасен работен процес на нашия екип. Продължаваме да го правим, поддържаме високо ниво на чистота и хигиена, като всекидневно дезинфекцираме, почистваме и проветряваме нашите филиали допълнително. Всекидневна и редовна дезинфекция правим на пазарските колички и лентите за продукти на каси. Използвам възможността да апелирам и към отговорност от страна на нашите клиенти да спазват изискванията и препоръките на Националния оперативен щаб. Така всички предпазваме себе си и хората около нас. Предприетите мерки ще бъдат ефективни само ако се спазват от всички. #АзПомагам е нашият апел точно за това.
Пожелавам на всички здраве и сили, вярвам, че заедно ще преминем през трудностите. А нашите хипермаркети ще бъдат винаги на разположение и напълно заредени за всички, както винаги.