От Гергьовден - повече български продукти в хипермаркетите
В по-големите магазини ще има обособени места за локални стоки
Веригите вече преговарят с производители по списъци, изпратени им от областните служби “Земеделие”
Задължението на търговските вериги да предлагат местни земеделски продукти на специално обозначени места в хипермаркетите влиза в сила от Гергьовден - 6 май.
Това става ясно от публикуваното в “Държавен вестник” постановление на кабинета, прието след съгласуване преди Великден между земеделското министерство, търговските вериги и браншовите организации на земеделски производители.
Постановлението е прието от правителството още на 14 април и според един от последните му параграфи
търговските
вериги трябва в
срок от 14 дни
да приведат
дейността си в
съответствие
с новите изисквания от приемането му. Но два параграфа по-надолу пише, че самото постановление влиза в сила от деня на публикуването му в “Държавен вестник”, което e станало в брой 37 с дата 21 април.
От земеделското министерство обясниха за “24 часа”, че в случая трябва да се гледа датата на публикуване на нормативния документ, защото реално от този ден търговските вериги са запознати със съдържанието му и имат възможност да предприемат действия по привеждане на дейността си в съответствие с изискванията. Освен това според конституцията нормативните актове влизат в сила след обнародването им в “Държавен вестник”.
“Във връзка с изложените съображения налагането на санкции при осъществяване на контрол от страна на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) също следва да е след изтичането на 14 дни от датата на обнародване и влизане в сила на постановлението”, уточниха от министерството на Десислава Танева.
14 календарни дни от публикуването на постановлението се падат точно в навечерието на 6 май - Гергьовден.
За нарушителите на това постановление с поправки в Закона за извънредното положение бяха предвидени глоби от 15 до 25 хиляди лева, а при повторно нарушение – от 30 до 50 хил. лв. Повторно е нарушение, което е извършено в рамките на 3 месеца от датата на влизане в сила на първото, ако е било от същия вид. Разбира се, търговецът може да е обжалвал първия акт и в такъв случай влизането му в сила се забавя.
От друга страна, самото постановление трае до 31 декември 2020 г. и много браншови организации на земеделски производители настояваха още преди Великден основните текстове от него дотогава да залегнат в закон.
Търговските
вериги вече
действат за
изпълнение на
постановлението и преговарят с много местни производители по списъци, изпратени им от областните служби “Земеделие”, показа проверка на “24 часа”. От друга страна, веригите съгласуват и общи действия, които все още не са обявени.
Някои от тях, като “Кауфланд” и “Метро”, и сега имат обособени пространства с щандове и стелажи за продажба на фермерски продукти, макар и не локални. Те вероятно ще се обособят за местни стоки. Това обаче не важи за всички обекти на “Кауфланд”, а само за част от тях - тези с по-голяма площ. В останалите ще се търси място.
Другият проблем, който се обсъжда в момента, е как да се обособят търговските площи за местните продукти - на отделно място в магазина, или всяка стока да бъде поставена, макар и обособена, на съответното място, на което се продават същата група стоки.
Ако се обособят напълно, има голяма вероятност това да навреди на самите производители, защото в големите хипермаркети хората са свикнали да намират това, което търсят, на определените места, а не из целия магазин. В постановлението се казва само, че местата трябва да са обособени, но не е указано как точно. Общото е, че местните стоки ще бъдат ясно маркирани, тъй като това изискване е заложено в документа.
Според постановлението
стоките се
изкупуват
директно от
производителите, без за това от тях да се изискват специални плащания. Освен това трябва да им се плати в 14-дневен срок от получаването на стоката.
Възможно е обаче това да постави по-старите партньори на търговските вериги в неизгодна ситуация, тъй като техните договори предвиждат редица допълнителни плащания: такса за включване в брошура, бюджет за рекламиране, отложено плащане, такси за по-изгодно позициониране на продуктите им и т.н.