Вирусът смени навиците - даваме повече пари за лаптопи и храна онлайн
Броят на покупките в супермаркета намаля, но средната стойност на касовите бележки е по-голяма
С 30% са се свили разходите за всекидневни нужди
Рязка смяна на потребителските навици и свиване на разходите дори на стоки от първа необходимост. Това констатират всички браншови организации на фирми, произвеждащи потребителски продукти, до които “24 часа” се допита, както и данни на търговците.
След първите дни на 13 март, когато бе обявено извънредното положение и се купуваха основно боб, леща и тоалетна хартия, българите са свили с почти 30% разходите за всекидневни нужди.
Затова пък обаче три пъти са се увеличили продажбите на лаптопи и с 89% са скочили трансакциите при покупка на храна онлайн.
“В първите дни всички се втурнаха да купуват тоалетна хартия, леща и боб, но още на другата седмица се оказа, че хората свиват потреблението. Сред нашите членове вече се разменя информация, че продажбите на мляко и млечни продукти са намалени с 20-30% през последните седмици в сравнение със същия период на миналата година”, каза председателят на Асоциацията на млекопреработвателите Димитър Зоров.
Част от намалението безспорно идва от това, че заведенията за хранене в по-голямата си част не работят, като изключим тези, които доставят храна. Има и доста логистични трудности по придвижването във вътрешността на страната - КПП-та около областните центрове, затруднен внос на суровини и т.н.
“Но безспорно има
и свиване на
консумацията
в търговската
мрежа
А млякото и производните му все пак са жизненонеобходими храни, представям си какво изпитват останалите производители. Аз си го обяснявам с това, че хората повече седят вкъщи, не се движат, следователно и нямат нужда от същата храна като преди. А и безработицата скочи, много хора са с намалени заплати и сигурно гледат да ограничават потреблението си колкото могат”, добави Зоров.
Не липсват обаче и изключения от правилото. Преди дни един от производителите на млечни продукти, работещ за продуктова линия на една от големите вериги, се похвали, че за първите 3 месеца на 2020 г. има 40% ръст на оборота в сравнение с първото тримесечие на 2019-а.
Месопреработвателните предприятия, които работят за вътрешния пазар, също
усещат на
гърба си
последиците от
намалението
на поръчките
“В началото имаше голямо въодушевление и продажбите ни през първите две седмици след въвеждането на извънредното положение изведнъж скочиха с 30, а на някои продукти и с 40%”, разказа председателят на Асоциацията на месопреработвателите Атанас Урджанов. Обяснението му е с масовата психоза по презапасяване. Със затварянето на заведенията нещата постепенно се нормализирали, а през последните две седмици колегите му все по-често се оплакват от намалели продажби. “Не мога да бъда съвсем точен с цифрите, защото нещата са много динамични, но при повечето колеги има трийсетина процента спад в продажбите за последните две седмици”, каза той. Това важи за целия период от началото на годината до средата на април, като се сравни със същия период на 2019 г.
При производителите на плодове и зеленчуци трудно може да се проследи какво е положението, тъй като те са дребни и са обединени в различни браншови организации. Във всеки случай затварянето на пазарите им се е отразило много зле, тъй като тяхната продукция трудно се съхранява и вероятно големи количества са похабени.
При консумацията на хляб и хлебни изделия няма видими промени.
Според данни на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите от началото на кризата с коронавируса са затворили известен брой пекарни и предприятия, но не много. Консумацията обаче не е паднала драстично, вероятно онези, които нямат затруднения и работят, успяват да снабдяват търговците и никой не се е оплакал от спад в продажбите и поръчките. Твърде вероятно е и това да се дължи на Великден, който предполага засилена консумация на козунаци и други тестени изделия.
Наблюденията на веригите до голяма степен са сходни с тези на производителите - след първоначалното разграбване на магазините българите постепенно свиват разходите си и
пазаруват само
най-нужното
Спаднала е силно консумацията на нехранителни стоки и на стоки, които са в по-високия ценови сегмент, от чиято продажба по принцип веригите печелят повече. Някои от веригите са предприели замразяване на цените на определени основни стоки и вземат активни мерки да преодолеят трудностите в снабдяването. (Виж отговорите им по-надолу)
Промяната на потребителските навици се проследява много добре и по безконтактните разплащания. Една от българските компании с голям дял в безконтактните плащания с мобилен телефон - Phyre, е установила, че от началото на извънредното положение плащанията на нейни клиенти в аптеките са се вдигнали с 37% в сравнение със същия период на миналата година. Другата особеност е, че посещенията в магазините на големи търговски вериги са намалели като абсолютна бройка, но средната стойност на 1 покупка е с 33% по-висока, отколкото преди кризата.
При компаниите за доставка на храна по домовете, които приемат такива разплащания, има взривно увеличение на трансакциите - с 89%. В същото време разплащанията в заведенията са паднали със 77%. Очевидно голяма част от онези, които сами доставят по домове и офиси, предпочитат разплащанията в брой.
Сред силно засегнатите търговци са онези, които продават облекла и спортни стоки - броят на трансакциите при тях е паднал с 80%. Обяснението вероятно трябва да се търси и в това, че голяма част от оборотите на тези стоки са в обекти, разположени в търговските центрове, а те напълно затвориха.
Любопитна е ситуацията с продажбата на техника, която в голяма степен мина онлайн, защото веригите за продажба на тези стоки имат доста обекти в моловете и те физически не работят.
Най-общото е, че се наблюдава сериозен спад на продажбите на пособия за свободното време и за прекарване навън, но за сметка на това се увеличават продажбите на лаптопи и на кухненски уреди.
“Фотоапарати, видеокамери, GPS устройства - всичко, което може да си представите, че се използва навън и през свободното време, е с към 60-70% спад в продажбите. За сметка на това имаме трикратен ръст на продажбите на лаптопи и на аксесоари като слушалки, мишки, камери, клавиатури”, каза пред “24 часа” съсобственикът на “Технополис” Божидар Колев.
Другата група стоки, при която има почти двоен ръст на продажбите, са игровите конзоли и всякакви гейминг пособия. Малко по-нисък, но все пак ръст в продажбите има на малките домакински уреди, което е лесно обяснимо - хората стоят повече вкъщи и готвят. “Има и сравнително голям ръст на цяла гама от продукти, които са за домашен фитнес”, каза Колев. Почти същите наблюдения имат и във веригата “Зора”.
За храна на българина отиват 29,5% от разходите
През 2019 г. делът на разходите за храна на българина са паднали до 29,5% от всички, показват данни на НСИ. Това е най-ниският процент от години насам, като през 2010 г. е бил 37,2%.
Разходите, свързани с жилището, са били 1067 лв. на човек през 2019 г., което е с 4,9% повече, отколкото през предишната година. В сравнение с 9 г. по-рано увеличението е над 83%. Като дял от общите разходи са 17,2%.
За здравеопазване нарастват най-много. През 2019 г. те са били 386 лв. – с 23,3% повече за година и два пъти повече в сравнение с 2010 г. Разходите за лекари, болници и лекарства са вече 6,2% от всички. Нарастват и разходите за данъци и осигуровки – общо 820 лв. на човек, което е 13,2% от всички.
Покупателната способност на българина се е увеличила през 2019 г. за почти всички основни хранителни продукти с изключение на белия хляб и картофите.
“24 часа” зададе 3 въпроса на големите търговски вериги:
1. При кои групи стоки се наблюдава най-голям спад в продажбите след 13 март и при кои се отчита най-голям ръст?
2. Има ли групи стоки или отделни стоки, които са от внос, и през последните седмици има затруднения в снабдяването с тях?
3. Как търговските вериги се нагаждат към промените в потребителското търсене, настъпили след 13 март?
Отговориха ни от “Кауфланд”, “Билла”, “Лидл” и “Т Маркет”.
“Кауфланд”: Зареждаме по-активно от български доставчици
1. След обявяване на извънредното положение хората очевидно бяха притеснени и тогава се забеляза завишено пазаруване на основни храни като брашно, олио и захар, на варива и консерви, както и на хигиенни продукти, но постепенно търсенето влезе в обичаен ритъм. Постепенно хората се убедиха с очите си, че рафтовете в магазина не остават празни и стока има. В същото време отчитаме спад в продажбите на нехранителни стоки. Това е разбираемо, като се има предвид, че част от хората изгубиха работата си, а като цяло пред обществото има много неизвестни. В такива ситуации пазаруват най-необходимото. За да гарантираме тяхното спокойствие и за да могат по-лесно да планират разходите си в трудната ситуация, замразихме цените на над 1000 продукта от собствените ни марки като K-Bio и K-Classic.
2. Няма преустановени доставки на стоки. Дори в определени моменти да има забавяне на доставките, реорганизираме процесите си така, че клиентите да не усетят тези забавяния. Нашите колеги и всичките ни партньори по цялата логистична верига работят на 100 процента, за да отговаряме на клиентското търсене с нормален ритъм въпреки ситуацията. Взели сме всички мерки, за да сме добре подготвени. Работим изключително добре и с българските производители и доставчици. Работата с тях при нас винаги е била приоритет. Продължаваме активно да работим с тях и сме отворени да увеличаваме партньорствата. Така че нямаме притеснения, че отделни стоки или стокови групи няма да могат да бъдат доставени. Подготвени сме за предстоящите празници, като традиционните продукти на трапезата по Великден в Kaufland са осигурени от български производители - 100% българско агнешко месо във всички магазини в страната; изцяло български козунаци от доказани производители и семейни фирми с традиции; 90% български яйца и родни плодове и зеленчуци, които традиционно през пролетта и есента преобладават в Kaufland.
3. Имаме разработени сценарии за работа в кризисни ситуации и сме подготвени за гъвкави действия. Следим процесите и непрекъснато надграждаме с мерки, за да реагираме допълнително. Не само по време на криза грижата за хората е най-важна и затова в момента сме фокусирани още повече върху здравето и безопасността на екипа и на клиентите, както и осигуряването на хранителни продукти и стоки от първа необходимост. Отнасяме се изключително сериозно към важната задача, която имаме - да работим за това българите да имат достъп до храни и стоки от първа необходимост. Информационната кампания на Kaufland България за борбата с COVID-19 се казва #АзПомагам и това не е случайно. В нашия бизнес мисълта за другия е ключова не само в условията на криза. Давате си сметка колко мащабни процеси, сложно планиране, хора, труд и енергия са необходими, за да стигнат достатъчно количества стоки от асортимент от десетки хиляди продукти всеки ден до всеки магазин и всеки клиент. И колко работа трябва, за да може тази огромна машина да работи без сътресения в извънредна ситуация - буквално за няколко дни да се реорганизират процеси, да се приложат допълнителни мерки за здравето на над 6000 служители, да се подсигурят допълнителна дезинфекция, ред и безопасност в 60 магазина в 34 града, две логистични бази, администрация. Така че в настоящата ситуация като цяло и спрямо свързаните с нея промени в клиентското поведение, се справяме със съзнанието за огромната отговорност, която носим, с мисълта, че работата ни е изключително свързана, и действията на всеки имат значение. Успяваме, защото си помагаме.
“Лидл”: Реагираме на всеки 6 часа
1. Нехранителни стоки, по-скъпи продукти от всички стокови групи, колбаси, прясно изпечен хляб, салати са продуктите, при които се отчита най-голям спад. При продуктите, попадащи в по-ниския ценови сегмент, не се отчита такова намаление.
2. Търговският ни отдел положи много усилия още от края на февруари, когато се видя какво се случва в други европейски страни, за да осигурим обхват на основни - около 130, стоки от България и от внос за период не по-малък от 4-6 седмици, за да не дадем възможност за развихряне на спекула, от една страна, или за излишни притеснения при клиентите ни за нарушена верига за осигуряване на продоволствието им. Тук е мястото да благодарим на нашите партньори - доставчиците, за адекватната реакция и като подсигуряване на суровини, и като натоварване на производствени мощности, и като организиране на човешкия им ресурс, за да гарантираме заедно това далеч по-благоприятно положение в България в сравнение с други европейски държави, при които се получи недостиг на стоки.
3. Ежедневни анализи и решения буквално на всеки 6 часа какво точно и как правим, за да отговорим на променената структура на потребителското търсене, но и като организационно подсигуряване на обслужването на клиентите (от работни времена през предпазни мерки до логистична организация за доставка и зареждане, както и мотивация на служителите в складовите ни бази и магазините и много др.), преки впечатления от всеки магазин във всеки град с неговите особености, за да реагираме бързо и ефективно от управленска гледна точка. Именно в тази ситуация се доказа, че ако в търговията с хранителни стоки не се управлява ежечасно и в детайл, рискът за самия бизнес и за подсигуряването на населението с качествени и изгодни храни може да е изключително сериозен и мигновен. Няма почти процес в организацията ни, който да не е претърпял промяна в полза на клиентите, партньорите и служителите ни от 13.03. до този момент – видимите за вас промени са една малка част от цялото. Тоест вършим си добре работата, но цената е много висока.
“Билла”: Адаптираме се към ситуацията
1. Спад се наблюдава в следните групи продукти: пресни изпечени печива, топла точка и студена кулинария, сезонни захарни изделия и импулсни стоки, безалкохолни напитки и бира, спиртни напитки, водка, джин, уиски.
Ръстове се наблюдават в следните групи продукти: мляко, сирене и кашкавал, яйца, както и продукти, с които можеш да се запасиш, като масло, кори за баница и маргарин, предварително пакетирани индустриален хляб и хлебни продукти, плодове и зеленчуци, особено цитруси и основни зеленчуци като картофи, лук, чесън, също така олио, мая, брашно, захар, варива (боб, леща), ориз, спагети и макаронени изделия, консервирани зеленчуци и меса, консервирана риба, пастет, пуканки, мляно кафе, бисквити, големи разфасовки вафли, зърнени закуски, мед, конфитюри, чай, ром.
Ръстове в продажбите има и на продукти в категория “Пособия за почистване”, в това число и ръкавици, както и домакински фолиа и торби за смет; тоалетна хартия, кухненска ролка, всички видове миещи и почистващи препарати, продукти за дамска хигиена, пасти за зъби, сапуни, антибактериални кърпички и гелове.
2. Вносни стоки от Италия се доставят с леко закъснение поради липса на транспорт. Някои марки италианско кафе поради затворени фабрики, бисквити, зърнени закуски и овесени ядки поради повишено търсене, също така спагети и макаронени изделия от Италия и Гърция. Затруднения има и с плодове и зеленчуци от Италия и Испания, пелени, биоцидни продукти, тоалетна хартия поради рестрикции в някои държави като Румъния и Сърбия.
3. Адаптираме асортимента и правим промоционална политика. Адаптираме складовите режими и централното разпределение на артикули с големи ръстове в продажбите. Работим засилено с български доставчици.
“Т Маркет”: Не ни притеснява липсата на внос
1. Най-голям ръст се наблюдава в категория бакалия. Също се купуват много ориз, брашно, паста, олио и подправки. Голям ръст има в свежите категории, млечните продукти и месото.
Спад в покупките се забелязва при всички битови, текстилни и други нехранителни стоки.
2. Имахме проблем с вноса на продукти от Италия, но ситуацията се нормализира. Основният проблем беше главно заради затварянето на границите, което предизвика забавяне на доставките. T MARKET е единствената верига в страната, която има 80% българско присъствие в магазините си и нас реално най-малко ни притесняват сценарии, в които вносът спира.
3. Единственото, към което се “нагаждаме”, са мерките за безопасност, които Националният оперативен щаб налага. Работим в тясно сътрудничество с министъра на икономиката Емил Караниколов и заместник-министър Лъчезар Борисов, министъра на здравеопазването г-н Ананиев и в тяхно лице срещаме сериозен партньор в справянето с всеки възникнал проблем. А колкото до потребителското търсене - имаме голямо разнообразие от стоки, както винаги. Поехме успешно завишеното търсене на определени продукти и нямаше момент, в който да останем без определен вид стока.