Таня Михайлова: Всяко училище вече е намерило пътя си в електронното обучение
Учителите реагираха перфектно, въпреки че никой нямаше подготовка как се действа в извънредно положение, казва зам.-министърът на образованието
Проектът “Образование 4.0” на вестник “24 часа” и VIVACOM, който стартира през 2018 г., изведе темата за трансформацията на класната стая в синхрон с революцията в дигиталните технологии. Като част от инициативата беше популяризирано използването на облачни платформи за обучение и споделяне на ресурси, правене на тестове и оценяването им онлайн и дистанционно, използване на електронен дневник, мултимедийни платформи за учебно съдържание като видео уроци и други начини за по-ефективен учебен процес. Ползите и предимствата на дигитализацията се доказват на практика в настоящия момент, когато обучението се осъществява дистанционно заради извънредната ситуация.
Продължаваме да разказваме за пробивите при използване на технологиите в българското образование.
- Г-жо Михайлова, как върви дистанционното обучение?
- Приключихме петата седмица на дистанционното обучение, което започна от 16 март. В началото трябваше за 2-3 дни нашата система да се настрои. Едва ли сме имали толкова динамични събота и неделя. Имаше много ентусиазъм от страна на директорите, учителите, учениците и родителите. Всичко се дължи на тях. Безспорно има трудности. Ако първата седмица те бяха на организационно ниво - какви платформи да се изберат, как точно да се създадат групите там, сега сме в период, в който всяко училище е намерило пътя си и върви към усъвършенстване на процеса. Самите учители обменят различни практики. Дали сме възможност на всяко училище да прецени точно как да осъществи дистанционното обучение. Няма задължителен елемент за използване на платформи. Безспорно платформите са много по-удобни и ако може едно училище да бъде с една или две, това е удобство и за самите ученици и родителите.
Нашата идея е
по-малко
правила, повече
препоръки,
така че да се отчете особеността на всяко едно училище и на групата ученици и учители, които работят. Има още какво да се направи, но при всички случаи системата положи много усилия. Трябва да отчетем факта, че учителите, за които се твърди, че невинаги са подготвени за новостите, напротив, оказаха се изключително подготвени да реагират в една ситуация, която никой от нас не беше предвидил. Това се случва благодарение на учителите, на директорите и на подкрепата на родителите. Винаги сме говорили за това партньорство, сега виждаме истински резултат от това.
Близо 90% от учениците са обхванати в обучението от разстояние. Голяма част от училищата напълно провеждат такова обучение. В една част от тях е частично проведено. Има и училища, в които не се провежда в такава среда, но за сметка на това се използват всички възможности, които има училището. Разнасят се материали, които се предават на учениците. Включват се и директори, и учители, и медиатори, въобще целият персонал на училището.
- Какви са най-големите проблеми, които срещат директорите?
- В нашата система по-скоро има предизвикателства. Първото предизвикателство го преодоляхме – за няколко дни да преминем към друга организация. Безспорно част от предизвикателствата са как да направиш ефективна тази организация. Повечето проблеми, които споделят колегите, са именно по отношение на това. Препоръчали сме часовете, които се провеждат
с малките
ученици, да са
до 20 минути,
за да не стоят много дълго пред екрана. Часовете на по-големите са по 30 минути. Това е много важна част от организацията – да няма претоварване и на учениците, и на учителите. Да не се спускат задачи просто за да има такива, а да бъдат съобразени с времето, което имат учениците и за самоподготовка. Ето защо вече много от училищата използват проектобазираното обучение, като поставят различни задачи, които са с по-голяма продължителност, но важно е всички да бъдат включени.
- Кои платформи използват най-много?
- Използват се различни платформи. Не сме задължили нито едно училище да се използва точно определена платформа. Всички учители и ученици имат акаунти в edumon.bg. Тя е свързана с платформата Microsoft Teams, но не е задължителна за използване. Някои използват Google Classroom, други провеждат виртуални часове в Zoom. Много от колегите използват възможностите на електронните дневници, като дават задачи през тях. За да е лесен процесът обаче, е хубаво различните училища да не използват много платформи. Защото при големите ученици се използват и социалните мрежи за обмен на материали – Viber например. Различни са възможностите според условията. Задължително е да има обучителен процес, но учителите избират как да бъде ефективно и удобно за всички.
- Пишат ли вече учителите електронни уроци?
- Всеки учител си подготвя различни материали, за да бъде в час максимално полезен, защото се съобразява не само с учебното съдържание, не само с материала, който в даден час трябва да предаде, но и с индивидуалните особености на учениците. В този смисъл те вече наистина имат по-голямо самочувствие да разработват собствените си уроци, да споделят различни ресурси. Именно в тази ситуация се видя колко е важно да има взаимодействие между самите учители. В началото на този период министерството създаде
националната
електронна
библиотека на
учителите –
своеобразно хранилище на съдържание, в което могат да публикуват и да обменят авторски и учителски учебни материали, както и материали, които са полезни за квалификацията, за подготовката на младите учители, дори за подготовката на студентите по педагогика. Създадената библиотека е място, където учителите да споделят и да обменят идеи. Там е мястото, където учителите организират партньорството в нашата професионална общност. Оказа се, че създавайки моментно електронната библиотека, тя всъщност ще има дългосрочен характер. В нея ще се съдържат идеите, материалите, новите методи, които учителите използват. Може би така ще се вижда наистина какво правят учителите. От няколко дни и експертите от регионалните управления имат възможност да се включат. Предстои да се допълни секция за час на класа. Учителите вече имат своето място, където да реализират партньорството, каквото заложихме за квалификацията, която да бъде свързана и с обмен на добри практики между самите колеги. За малкото време, в което работи тази библиотека, данните за посетителите до сряда са близо 50 000. Има качени над 3000 материала. И най-вече
имаме над 130
хил. изтегляния Поне по веднъж имаме 11 200 влизания, което означава, че в момента учителите използват възможностите на библиотеката, създадена за няколко дни с оглед на възможността да имаме комуникация в извънредното положение. Всички отчитат това, че образователната система отговори много бързо на изискванията на днешното време и ситуацията в момента. Нашата задача е да покажем защо трябва да използваме всички тези средства за комуникация, така че да изпълним всички препоръки на националния щаб за ограничаване на физическите контакти и децата ни да бъдат вкъщи. Сега е моментът, когато в електронна среда се сформира и един урок по гражданско образование и всички са участници в него, независимо от кое училище са и по кой предмет учат.
- Какво ще се случи с изпитите и матурите?
- Това е много важен въпрос за всяка образователна система и за всеки ученик в края на етап, когато се провеждат тези изпити. Изпитите няма да са върху материал, който не е взет. Националните външни оценявания и държавните зрелостни изпити трябва да покажат знанията и уменията, които нашите ученици са придобили в процеса на обучение. Самите изпити са една рутинна дейност в нашата система. Нима няма класни и контролни работи? Не трябва да се фокусираме толкова върху тях. Абитуриентите също не трябва да се притесняват. Министър Вълчев е разговарял с ректорите и при всички случаи
приемните
кампании ще
се съобразят
с времето за
получаване
на дипломите
На този етап идеята е изпитите да бъдат отложени от 4 до 10-ина дни. Това, разбира се, е предложение. Утре може да не е валидно заради обстановката. Очакваме матурите да бъдат на 30 май и 1 юни. Изпитите след 7-и и 10-и клас ще са на 13 и 15 юни, които бяха планирани за 9 и 11 юни.
- Няма ли да отмените изпитите след 4-и и 10-и клас, както настояват родители?
- Няма основания нито за притеснения, нито за отмяна на изпитите. Външното оценяване ще покаже ефективността и на дистанционното обучение. Изпитите са част от работата в нашата система. Изпитите след 4-и и 10-и клас са важни за анализа на училищно ниво. Нека всичко да е наред, но следващата учебна година ще е необходимо повече време за началния преговор, да се актуализират знанията и да се възстановят някои пропуски. Това лято няма да е като другите лета. Дейностите по проекта “Подкрепа за успех” ще се реализират и през лятото с оглед на наваксване на някои от различните елементи в подготовката на учениците. Външното оценяване не трябва да ни притеснява. Следим ситуацията, има различни сценарии. Готови сме да реагираме във всеки един момент.