Росен Желязков: С други държави настояваме пред ЕК за финансов инструмент за свежи пари за транспорта

10.04.2020 08:30 Марияна Бойкова
Росен Желязков

Не спираме и не намаляваме  субсидиите за пътническите превози, въпреки намалелите курсове, казва министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията

75% по-малко прелитания има над страната, с близо толкова е намалял и процентът на излитащите и кацащите самолети на българските летища

Още акценти: 

С Турция договорихме допълнителен жп коридор, койтоще позволи на година до 1000 влака да возят ро-ла (Railway-Land)

Няма да се санкционира длъжник по кредит, ако в периода на пандемията не е погасявал задължения

- Г-н Желязков, каква е рекапитулацията към днешния ден за транспорта във време на епидемия?

- Нека да ги видим сектор по сектор. Българската икономика е отворена, разчита на суровини и материали, на експорт на готова продукция. При намаляване на икономическата активност - основно в страните на ЕС се намаляват значително и товарните превози. Това е прякото отражение. В областта на товарния жп транспорт, тъй като основно е на територията на страната, не се забелязва намаляване на оборотите, има намаляване на пътници, но графикът на влаковете не е променен. Авиацията също е засегната, 75% по-малко прелитания има над страната, с близо толкова е намалял и процентът на излитащите и кацащите самолети на българските летища. За някои от тях, като Пловдив и Бургас, свиването е пълно. София и Варна продължават дейността си. Засегнати са и свързаните с авиацията дейности - обучителни центрове, тренировъчни, ремонтни бази. При морския транспорт има спад на дейността, но по-малък – 10-15%, защото основното движение към българските пристанища са контейнери, насипни товари, течни товари. Важно е да се запазят фериботните връзки, защото са единственият път при затрудненото движение към страните към Кавказ и нататък.

- Превозвачи казват, че 70% от камионите са в гаражи. Дали е вярно?

- Има намаление в товарните сухопътни превози заради свития обем на превозваните стоки от и до страната. То е в различна степен за отделните превозвачи. Има спад на организирания пътнически превоз между градовете и в градовете, а международните са изцяло спрени.

- И автобусните, и товарните превозвачи са сериозно притеснени дали ще издържат. На каква подкрепа могат да разчитат?

- Много е важно колко време ще продължи този период и колко ще е възстановителният. Спрямо товарните превози имаме напълно стимулиран в ЕС режим на движение, но когато не работи икономиката, няма как да се превозват товари. Гарантирани са зелените коридори, за да няма никакви гранични и административни пречки за трафика, колкото и да са превозите.

- Разбрах, че сте писали на еврокомисаря по транспорта Адина Валеан. Какво ѝ предлагате?

- Темите са няколко. Едната е да се помисли за специален финансов инструмент, който в най-кратко време да подпомогне сектора.

- Какъв да е той?

- Приликите на проблемите в транспорта, независимо от коя държава е, ни подсказват, че трябва да има специален инструмент. Нека комисията да предложи какъв да е той. С подобен призив излизат и други държави, гледаме да сме обединени в тази криза, а да не сме в разногласие по регулаторни режими като тези в пакета “Мобилност”, защото всички в момента страдат еднакво. Второто е да се помисли за прилагане на дерогациите (изключение от правилата), за времето на шофиране и почивки на шофьорите. Всяка държава нотифицира своите мерки, като нашите бяха съобразени с виждането на комисията - шофирането да може да се увеличи от 9 на 11 часа, както и възможността седмичната почивка да се намали от 45 на 24 часа и др. Въпросът е, че всяка държава въведе свои правила, които започват да объркват. Защото, ако в една държава можеш да шофираш повече, в другата можеш да се окажеш нарушител. Затова трябва комисията да ги унифицира.

- Какво друго предлагате на комисар Валеан?

- Гъвкавост при изтичане на срока на лицензии и разрешителни за периода на пандемията, за да няма излишна бюрокрация.

- Превозвачите искат “Автомобилна администрация” да излезе с документ, с който да имат право да се движат.

- Така е, но това трябва да е приложимо за територията на целия ЕС, защото, ако българският шофьор е с изтекъл лиценз, може да бъде санкциониран в друга държава.

- Съветът на ЕС прие пакета “Мобилност”, каква е реакцията ви?

- Всъщност Съветът на ЕС финализира процедурата си в рамките на договореностите си от триалога, одобрени още на 20 декември 2019-а. Ние заедно с колегите от единомислещите държави изразихме на 3 април несъгласие, че този пореден етап от процедурата се случи с писмена процедура, което за нас е безотговорно в този изключително труден за Европа момент. Това обаче е само част от продължаващата законодателна процедура. Съветът на ЕС хвърли топката в Европейския парламент за второ четене. Тепърва в следващите 4 месеца в парламента усилията на нашата група на единомислещите ще бъдат насочени в следните аспекти: да бъде суспендиран срокът от 4 месеца, докато сме в извънредна ситуация, както и да бъде забавено анонсирането на позицията на Съвета на ЕС в пленарна зала, докато институциите не се върнат към нормален работен процес. Мисля, че всички са убедени във важността и значението на товарните превози за снабдяването, нормалното функциониране на живота и икономиката в Европа. Без нашите шофьори Европа щеше да бъде изправена пред продоволствена криза.

- Автобусните превози като че са сред най-пострадалите от кризата.

- При тях продължава плащането на субсидията. До края на седмицата тя ще бъде преведена за градския транспорт и за превози в труднодостъпните и слабонаселените райони. Независимо от това, че превозите са силно намалели, държавата няма да я ореже, така че тя ще помогне за минималната жизнеспособност на пътническите превози. Там, където няма субсидия, тепърва ще се види какъв ще е ефектът от коригираната мярка 60/40.

- Един от основните проблеми, които в тази ситуация притискат транспорта, са лизинговите вноски, те се дължат за автобуси, камиони, самолети. Какво е решението?

- Друга важна подкрепа е мораториумът върху частните кредити и лизингите. Тази мярка кореспондира с правилата, въведени в закона за извънредното положение (чл. 6). Няма да се санкционира длъжник по кредит, ако в периода на пандемията не е погасявал задължения. Последиците от забавяне на плащанията не могат да доведат до прекратяване, разваляне, отнемане на превозното средство. Няма да има допълнителни лихви, но това ще става между всеки кредитополучател и банката или лизингодателя. Асоциацията на търговските банки всеки момент ще публикува решения, които са взети колективно, но всяка ще ги прилага индивидуално.

Голяма част от разходите в транспорта са за персонал и гориво, третата тежест са кредитите и лизингите и четвъртият компонент е необходимостта от свежи пари за оборотен ресурс, за да възобновят дейност. По отсрочването на кредитите и лизингите се работи. Ние ще търсим финансови инструменти от ЕК, за да има оборотни пари в краткосрочен план, мярката за разходите за труд е по мярката 60/40. Всеки ден има различни предизвикателства и в зависимост от необходимостта мерките за подпомагане ще бъдат адаптирани, те не са статукво.

- Със силно редуцирания автобусен транспорт влакът като че е от малкото възможности човек да стигне от точка А до точка Б. Ще издържат ли железниците?

- Железниците ще издържат и трябва да издържат. В момента те обслужват 685 пътнически гари, които покриват 85% от населението. Ако се добави радиусът от около 10 км, отиваме на покритие от 95% от населението. Субсидията се плаща на влаккилометър, а не на пътник. Така че въпреки по-малкото пътници тя не се намалява, за да е гарантирано движението на влаковете.

- Чувах схеми, че от сегашната ситуация българският транспорт може да се възползва. Товарните превози по релси стават ли приоритет? Експерти виждат възможност за развитието на комбинирания транспорт - от влак, по река, с камиони. Има ли сигнали за това?

- Товарните превози са функция на работеща икономика. Те намаляват и по железния път. Но ме питате за комбинираните превози. Те са бъдещето, но се случват бавно заради големите инвестиции - в железен път, интермодални терминали, подемна техника, специализиран подвижен състав. Въпреки това правим комбиниран транспорт. Ще дам няколко числа - през 2015 г. са се движили 25 влака по направлението Свиленград - Драгоман и от Пловдив до Турция, през 2018 г. вече са 316 влака. На 27 март, буквално преди 10 дни, договорихме допълнителен жп коридор между България и Турция, с който се позволява движението на още два влака между интермодалните терминали в Пловдив и Черкезкьой. Целта е да се облекчи натоварването на ГКПП Капитан Андреево. Ако допреди март сме имали възможност за 316 влака, то сега има възможност за близо 1000 влака ро-ла (Railway-Land) на година с този допълнителен коридор. Въпросът е дали самите превозвачи имат интерес, или им е по-евтино да се движат по пътищата.

- А докъде стигнаха концесиите на летищата в София и Пловдив?

- Открихме процедурата за концесия на летище Пловдив, но дойде тази ситуация и заради това, че няма заявен интерес, тези дни ще удължа срока за подаване на предложения с още два месеца. Изпратих писма до участниците в процедурата за концесията на летище София да препотвърдят офертите си. В тази ситуация за нас е важно да знаем дали потенциалните партньори ще потвърдят ангажиментите си за плащания и инвестиции. От петимата четирима потвърдиха.

- Инфраструктурните проекти по Оперативна програма “Транспорт и транспортна инфраструктура” не са стопирани, нали? А отклоняват ли се пари от програмата за борба с коронавируса?

- Нищо не се спира. А средства се отклоняват в минимален размер, и то не от инфраструктура, а по-скоро от меките мерки. Не можем да обезкървим и тази публична инвестиция в инфраструктура, която създава работа, оборот, данъци, социални плащания и най-вече заетост.

- “Български пощи” са на първа линия в тази ситуация на дистанционно общуване. Справят ли се?

- Работят с пълния си капацитет и показват, че могат да се справят. В тази връзка благодаря на всички колеги в транспорта, пощите.

- Информационните технологии са спасителен пояс в работата онлайн. Има ли разработка, която да привлече вниманието?

- Изграждаме информационна система за граничния контрол, която да съкрати времето за попълване на приложения и декларации от шофьорите за влизане в страната. В рамките на една седмица ще действа и ще съкрати максимално административното оформяне на документацията на вход и изход, а в бъдеще ще допълни електронните системи за граничен контрол.

CV

- Роден на 5 април 1968 г.

- Магистър по право от СУ “Свети Климент Охридски”, адвокат по гражданско и търговско право

- От 1994 до 1999 г. е заемал различни позиции в Столичната община, бил е зам.-кмет на “Лозенец”, главен секретар на общината

- От 2011 до 2013 г. е председател на УС на Института по публична администрация

- От 2009 до 2013 г. е главен секретар на Министерския съвет

- 2014-2016 г. е съветник на премиера по въпросите на държавната администрация и електронното управление

- От 2016 г. е председател на Държавна агенция “Електронно управление”

- От 2018 г. е председател на КРС, докато на 20 септември парламентът го избра за министър на транспорта

Други от Мнения

Пречупване на тренда - ниските лихви спряха растежа на милионерските влогове

Вземащите кредит трябва да се съобразят с новата тенденция - лихвите ще се покачват Хората изчакват да видят докъде ще спаднат цените, за да получат по-изгодни сделки БНБ публикува редовната

Красен Станчев: Бъдещият кабинет не е на ротацията, щафета е - трябва да бъде разписано какво поема първият и какво предава

Обедняване и апокалипсис няма! Всички - без семействата с повече деца и част от пенсионерите, са по-добре в последните 2 г., казва икономистът - Държава пред катастрофа, икономика пред рецесия

Президентът си е основал звукозаписна компания и от там сега ще излязат редица нови хитове

Няколко коментара на извънредната и налудничаво динамична политическа обстановка: 1. “Да, България” винаги е била категорична, че експертният състав на правителството е това

Кабинет на ПП-ДБ само с техни министри не им дава по-добри възможности

Партиите - участнички в споразумението за излъчване на правителство от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ са заинтересовани да постигнат балансирано представителство в предстоящия кабинет

“Букър” тежи, колкото и да ръкопляскате или да хулите

Радвам се за Георги Господинов. Книга, писана на езика свещен, достигна до световно признание. Интересни са ми тези, които обругават, без да са чели Може би думата награда иде от това, че някой

>