"Гугъл" засече 32% по-малко българи в парковете, 58% - по спирките заради заразата
Технологичният гигант пусна доклад за 131 страни за резултата от мерките за социална дистанция, който използва данните от мобилните телефони
У нас хората най-много са ограничили излизанията си във Варна и Благоевград
66% спад на посещенията в кина, ресторанти, молове, библиотеки, места за развлечение и 11% увеличение на седенето у дома след пандемията от коронавирус. Това показват част от данните на "Алфабет", компанията майка на "Гугъл", за промените в навиците за движение на българите от 16 февруари до 29 март.
От технологичния гигант са сравнили 5-те седмици с периода от 3 януари до 6 февруари, а проучването обхраща 131 страни.
За изследването е използвана функцията "История на местоположението" на мобилните телефони. Тъй като мнозина я държат изключена, от "Алфабет" посочват, че данните може да не са точни и в не бива да се сравняват резултатите на различните страни. Те обаче показват отчетливо промените при българите, особено след 8 март, когато за пръв път 2-ма сънародници бяха диагностицирани с коронавирус.
С цели 58% е спаднал пътникопотокът на метростанции, авто- и жп гари. С почти 1/3 - 29%, пък са намалели пътуванията до работното място. Спадът на ходенията до аптеки, дрогерии, земеделски и фермерски пазари е 36%.
Любопитен детайл е, че 32-процентовият спад при посещенията на парковете се получава след като правителството въведе глоба от 5000 лв. за безцелно посещение там.
Въпреки спадовете, на графиките се вижда, че точно преди обявяването на първите заразени у нас е имало бум на пазаруването. Пикът при аптеките пък е след брифинга за първите заразени.
Детайлна разбивка има и областните градове у нас, на места е за цялата област. От тях се разбира, че най-много хора - с 21% повече, са си останали у дома в Перник и Враца.
Най-големите спадове в движението навън пък са във Варна и Благоевград и са за по 74%. В морската столица с толкова е намалял пътникопотокът по спирките. В Благоевград пък намалението е за посетителите на заведения, кина, молове, библиотеки и други развлечения.
Събраните данни са анонимни и за пръв път от "Алфабет" пускат публично подобен масив от данни.
Прави впечатление, че в Италия има спад от 94% на посещенията в заведения, кина и молове, а при пазаруването спадът е с 85%. До работа пък не пътуват 63% повече от периода, използван за сравнение.
В САЩ пък спадът на посещенията в молове и кина е 47%, а посещението на работа е намаляло с 38 на сто. Разликата с Италия може да се обясни с това, че САЩ бе ударена от пандемията по-късно.
77% пък е спадът от посещенията в моловете в Германия, а посещенията в аптеките и хранителните магазини са намалели с 51%.
В Швеция, където не бяха въведени строги ограничения за придвижване, ходенето в молове и ресторанти е намаляло с 24%, но пък шведите ходят с 43% повече в парковете.
Целият доклад за България вижте тук ЛИНК_8403306