Диян Стаматов: В дистанционното обучение вече са 97% от училищата и 85% от учениците
Оказа се, че техническите умения на учителите са били подценявани
Създадохме виртуални стрес кабинети
- Как протича дистанционното обучение, г-н Стаматов?
- В 119-о СУ дистанционното обучение стартира много добре, а на втората си седмица учителите доста уверено добавят нови и различни електронни образователни ресурси. Първоначалното притеснение вече отстъпва пред увереността на всички учители. Учениците също постепенно привикват към по-различните електронни дейности – различни от стандартните за тях инстаграм и фейсбук, към далеч по-сериозните за образоването им възможности, които предлагат ресурсите на Google. Докато в първите дни в обучението бяха застъпени различни асинхронни елементи, то сега преобладава директната онлайн комуникация и общуването във виртуалната класна стая.
Оказа се, че техническите умения на учителите са дълго време подценявани. Повече от похвално за всички е
преминаването
от хартиена
среда към
електронно
преподаване
за 48 часа
Съвсем сигурно е, че ако трябваше в нормална ситуация да преминем в дистанционно обучение, щяха да се намерят немалко аргументи това да не се случи. От съюза на директорите в страната направихме експресно допитване до повече от 400 училища. В дистанционно обучение са се включили повече от 97% от училищата, като над 85% от учениците в тези училища участват в различни елементи на дистанционно обучение.
Определено организационната роля на директорите за действено преминаване към дистанционно обучение е на много добро професионално ниво. Учителите направиха уверена крачка напред и показаха на обществото висотата на уменията си.
- Спазва ли се изискването на министър Красимир Вълчев дневната натовареност на учениците от 1-и до 7-и клас да е до 6 астрономически часа, а на учениците от 8-и до 12-и клас – до 7 астрономически часа, като се има предвид, че част от това време не е в електронна среда?
- Първата седмица се опитахме да бъдем до 5 часа в обучителни дейности и да затвърждаваме преподадени знания. На учениците се предлагаха теми, текстове и задачи по вече изучаван материал.
С началото на втората седмица преминахме плавно към преподаване на нови знания и умения. Разбира се, това е много по-трудно и бавно, но чрез използване на поставяне на малки проекти към учениците, чрез предлагане на удачни за темите видеа се постигат резултатите. Сега времето за дистанционно обучение постепенно се увеличи – различно за възрастта на учениците, но и съобразено с хигиенните изисквания за престой на учениците пред екран.
Отзивите от родители са, че след приключването на основните ангажименти във виртуалната класна стая, ангажиментите на учениците продължават и със самоподготовка, при това доста повече време в сравнение с дневното обучение. Изводите, до които достигаме, е, че различните
елементи на
такова обучение
са много
по-интересни
за всички ученици - за силно мотивираните и за онези, които в дневна форма са по-слабо включващите се.
- На кои предмети се набляга?
- Нали знаете, че няма маловажни предмети. Всеки ученик е силен по-нещо и в нещо. Затова сме предложили равнопоставеност на предметите за всички ученици и те да си намерят своята интересна среда. Естествено, основен акцент са български език и математика, но и предметите от природните дисциплини. Най-много и леснодостъпни електронни ресурси има по чуждите езици и съвсем естествено е да има засилено прилагане и на тях.
Интересен вариант в 119-о СУ са създадените ежедневни виртуални стрес кабинети, където педагогическите съветници предлагат релаксиращи упражнения за учители и за цели класове.
- Какъв процент от вашите учители не участват в електронните уроци?
- Като голямо училище, в което учат към 1600 ученици, през първите дни не влизаха в дистанционното обучение около 20-25 ученици. През последните дни не участват не повече от 5 ученици във всички виртуални кабинети, което е завидно висока посещаемост и потвърждава изводите за по-голям интерес на учениците към тази форма.
- Какви интересни случки има вече, откакто почнаха видео уроците?
- Изобретателността на учителите по физическо превърна предмета в доста гледаем и дано
предложените
упражнения за
домашни условия
се прилагат от
по-голяма част
от учениците
Най-смешни си остават във видео срещите изключванията на говора от един ученик към друг, което създава понякога неловки и неочаквани ситуации.
- Какво смятате, че ще се случи, ако карантината не свърши до 21 април?
- По отношение на образованието това би довело до голямо усложнение. Макар от образователното министерство да казват, че работят по различни сценарии, според ситуацията, адаптирането след връщането в учебна среда няма да бъде толкова лесно - както за учениците, така и за учителите. Освен това, макар сега да има доста положителни страни дистанционното обучение, то не може да продължи дълго и да бъде основен образователен подход. В неизвестност ще бъдат времето на провеждане на държавните зрелостни изпити и на националното външно оценяване. Не бива да забравяме и за притесненията около събитието на годината за зрелостниците - баловете. И те са в една голяма енигматичност. Подготовката за тях е семейно събитие и традиция в страната ни.
- Имат ли притеснения учителите и учениците за матурите?
- Това са най-големите неизвестни и притеснения. Предложението, което съюзът на работодателите в средното образование направи към министерството на образованието, е в темите за зрелостните изпити да бъдат включени материали и задачи от изучаваното само до края на първия учебен срок, за да бъде спазен принципът за равнопоставеност за всички ученици.
Това предложение се отнася и за така наречените малки матури – НВО в 7-и клас - да има практично формулирани въпроси и задачи от материала, изучаван само до края на първия учебен срок.
Без съмнение притесненията ни са в посока дали добре ще се представят учениците ни, защото по добра традиция от тези резултати се правят изводи за нивото на подготовка от учителите, както и за цялото училище.
- Как учителите получават заплатите си в кризата?
- През времето на дистанционно обучение учителите и директорите се оказаха в една доста отговорна позиция, но и сферата, която е най-добре финансово гарантирана и защитена. Бюджетите на училищата (независимо от това дали са общински, или държавни) са планирани и ясни. Заплатите на всички са договорени и предвидими и няма никакво основание за каквото и да е притеснение дали ще бъдат изплатени. Предвидените средства в бюджета на училището са достатъчни за покриване на всички предвидени възнаграждения. Естествено е, че в тази ситуация всички директори на училища и детски градини трябва да бъдем с повишена финансова чувствителност и предвид на неизвестността по време на криза да не правим никакви разходи. Най-вероятно при сериозен и по-дълъг финансов проблем в страната ни това би се отразило и на сферата на образованието като част от цялата бюджетна общност. Но на този етап изплащането на заплатите и допълнителните плащания е разумно да върви по план и в пълен размер.
ВИЗИТКА
Диян Стаматов е роден в Карнобат през 1967 г. Завършил биология и педагогика в Софийския университет. Специализирал психология и мениджмънт на образованието. Директор на 119-о СУ “Акад. Михаил Арнаудов” от 2005 г. Заместник-министър на образованието от 2016 до 2017 г.