Колапс на такситата в Пловдив - срив на оборотите и страх от заразяване
Тройно и четворно са спаднали оборотите на таксиметровите шофьори в Пловдив след въвеждането на извънредното положение, показа проучване на 24plovdiv.bg.
Към финансовата пропаст, пред която са изправени шофьорите, се добавя и страхът от заразяване с коронавирус.
„Преди да затвори всичко, изкарвах на ден по 80 лева от курсове, а днес едва събрах 28 лева“, клати глава Димитър Кирилов, шофьор с 23-годишен стаж.
Той старателно дезинфекцира жълтата си КИА след всеки клиент. Избърсва с препарат седалката и дръжките на вратата. Чинно се е екипирал с маска и предпазни ръкавици.
„Въпреки това нямам никакви гаранции – пътниците седят на две педи от мен. Един заразен да ми кихне, и съм готов с коронавирус. Мога да прихвана заразата дори от подадените банкноти и монети“, кахъри се той.
Страхът да не се заразят обаче е накарал много от неговите колеги да не работят. „Има хора с бебета и малки деца, и такива с възрастни родители. Те се притесняват за роднините си, а не за самите себе си“, подчертава Димитър.
Той признава, че настръхва всеки път, когато в автомобила се качи човек с кашлица или хрема. „Може просто да е настинал, но знам ли“, пита се той.
Част от клиентите вече ги е страх да се качват в жълтите автомобили по същата причина - да не прихванат Ковид-19 от шофьора или от дръжката на вратата.
Някои предпочитат да тръгват по-рано за работа и да вървят пеша, но да не ползват обществен транспорт или таксита.
В момента не е ясно колко от регистрираните в Пловдив 1350 таксита се движат, но изглежда около една пета си стоят у дома и чакат да мине пикът на епидемията.
Някои не виждат смисъл изобщо да се качват зад волана в дните, когато съществени части от икономиката са затворени.
43-годишният Стефан Калоферов е загубил постоянните си клиенти – хора, които вози до и от работа, клиенти на известен нощен клуб и съседен на него хотел, курсовете до и от Централна гара и близките автогари.
Той отчита четворен спад на оборота: от сто – на 25 лева на ден. Вече се чуди се как ще свърже два края и дали сега не е времето да смени професията.
Трудовите правоотношения в бранша са сложни - сравнително малка част от водачите са на трудови договори към лицензирани фирми. Повечето се самоосигуряват, но има доста, които са изцяло в сивия сектор и не плащат никакви осигуровки. Последните две категории няма да могат да кандидатстват и за социалните помощи, отпускани от правителството на потърпевшите от кризата.
Най-често шофьорите плащат на таксиметровите фирми наем на автомобила от 600-800 лева месечно, а други покриват месечни вноски по лизинг на колата си. Допълнително дължат такса за използването на името на превозвача от порядъка на 20-40 лв.
Дават ежедневно и по 5-7 лева за използването на ефир - диспечерски пунктове, оборудвани с радио- или телефонна връзка. Годишният патентен данък пък възлиза на 750 лв.
Друга част от шофьорите карат собствени автомобили и по този начин разходите им са чувствително по-малки, но и те се оплакват от срива на оборотите.
"Хиляди хора в момента не работят и не е ясно дали изобщо ще вземат заплати на края на месеца. Никой няма излишни пари за таксита. Пък и повечето няма къде да отидат – всички места за развлечения, барове и ресторанти, спортни и културни центрове са затворени", посочва Стефан.
Само допреди месец Пловдив кипеше от живот и бе почти невъзможно човек да хване такси в пиковите часове. Самите водачи правеха по 120 и повече лева дневен оборот.
Преди месец те дори поискаха тройно да бъдат вдигнати тарифите на превоз заради увеличените им разходи и поскъпналото гориво. Днес се радват и на малцината клиенти.
По стоянките „дремят“ по няколко коли в очакване някой да се качи. В тези дни не отказват и кратки курсове. В сянката на коронавируса таксиметровите шофьори са станали са видимо по-мрачни, неразговорливи и подозрителни.
„Ако епидемията не отмине до лятото, почти всички ни чака глад и безработица“, заключава Димитър.