БДЖ: всеки месец по половин месец закъснение
Заради неремонтирани от години локомотиви всеки влак има средно по 41 минути изоставане от графика
565 влака, които всеки ден превозват пътници в България, са натрупали през януари закъснения от 23 524 минути, посочва статистиката на “БДЖ Пътнически превози”. Това са около 392 часа месечно, или ако го превърнем в дни - 16 дни, т.е. половин месец.
Ако ги разхвърляме на всеки един влак, се получава, че средно една композиция е закъсняла с 41,64 минути за месец. За да се изпълни графикът, на дружеството му трябват 128 локомотиви и мотриси и 330 вагона.
При недостиг около 15 влака дневно се заменят с алтернативен транспорт. Пътническите превози са се справили с вагоните,
вече не достигат
само 5 на ден,
казват, че през юни ще се осигурят и 5 отгоре за технологичен резерв. След поръчката за ремонт на 200 вагона в края на миналата година са излезли обновени 91.
Но всеки ден липсват средно между 10 и 15 локомотива, което води до закъсненията. Миналата година недостигът е бил между 20 и 25 локомотива. Така че статистически има подобрение, но ако пътник виси в очакване на гарата да дойде другият влак, за да му вземат локомотива, това подобрение едва ли му действа успокояващо. Услугата за него всъщност я няма, или пък е лоша.
Изпълнението на графика за движение на влаковете, по данни, които ни предостави управителят на “БДЖ Пътнически превози” Любен Нанов, е 93,5%, докато в началото на миналата година процентът е бил 87. Тоест преди година влаковете са се движили по релсите с още по-голямо закъснение, и това сега са най-добрите показатели на дружеството от години. Увеличавали се и приходите от превоз на пътници, въпреки че цените не са променяни.
През 2018 г. закъсненията в британските железници са били общо 32 години, а в БДЖ – година и половина. Но трябва да се има предвид, че влаковете във Великобритания са 30 пъти повече от българските, така че това едва ли е успокояващо за висящите по гарите.
Всъщност парадоксът е, че закъсненията, престоите и отмяната на влаковете лъсва така плашещо едва след като компанията предприе безпрецедентна публичност за нея. Тя вече
публикува в
реално време
закъсненията,
престоите, както и отменените композиции. Оттам става ясно, че на ден около 10-11 влака нарушават разписанието си, често поради липса на тягов подвижен състав. Компанията коректно съобщава, че за еди-кой си влак се чака локомотив от друга композиция. Това по-рано бе покрито с мъгла. Сега тази мярка е добра за пътника, който от телефона си може да види, че влакът му закъснява с конкретно посочени минути, но пък не е добре за имиджа на БДЖ. Компанията е решила да понесе това, но да дава информация.
Липсата на локомотиви не е новина и е причина за колабиране на графика поне от 4-5 години. През това време авариралите машини е можело да бъдат ремонтирани, но не са. Причината беше, че всеки събран лев отиваше за погасяване на дълговете. След това дойде време за поръчки, обжалвания, че дори и спиране на някои поръчки.
Управителят на “БДЖ Пътнически превози” заяви пред “24 часа”, че дружеството поема ангажимент
до края на
годината
закъсненията
на влакове
от начална гара
да са нула
Тоест да няма закъснения заради липса на локомотиви. Естествено остават възможностите влак да закъснее заради ремонти по линиите или пък по технически причини – да се повреди нещо по пътя.
Какво се предприема, за да влезе графикът в релси и в липсващите 6,5%?
В средата на 2019 г. е обявена обществена поръчка за ремонт на 40 локомотива. 20 са за капитален ремонт – за пълно обновяване, другите 20 са за среден. Машините са сред гръбнака на локомотивите на БДЖ – тези на “Шкода”, 44-а серия. След ремонта скоростта им ще бъде 130 км/ч, стойността на поръчката е общо за 48 млн. лв. (виж справката).
На 5 януари 2017 г. бе обявена поръчка за ремонт и поддръжка на 46 мотриси “Сименс”. Тя приключи през декември 2019 г., процедурата отне три години, спечели я “Алстом”. Всъщност поръчаните в началото на века мотриси “Сименс” бяха 50 - 25 дизелови и 25 електрически. Сега са 46, защото 4 са “загинали” в катастрофи. Първите два от тези влакове ще излязат от ремонт в края на годината. Останалите ще влизат поетапно. Поръчката е и за поддържане за пет години и е общо за 137 млн. лв.
“БДЖ Пътнически превози” обяви и поръчка за
10 нови
локомотива
за скорост от
160 км в час
Допуснати бяха “Бомбардие”, “Щадлер” и “Сименс”. “Сименс” подаде жалба в КЗК, но няма спиране на поръчката, а срокът за подаване на финансово-технически оферти е 10 април.
През януари дружеството обяви поръчка и за доставка на до 16 нови електрически мотрисни влака и за поддръжката им на стойност 247 млн. лв. Те са за пътувания над 3 часа по основните железопътни линии на България. И те са за скорост от 160 км в час. Тази поръчка е обжалвана от “Шкода”, но жалбата е отхвърлена от КЗК, като в момента се очаква решението на ВАС.
Прекратена беше обаче поръчка за нови 40 пътнически вагона, която бе за 76,6 млн. лева без ДДС. Тя бе обявена в края на октомври 2019 г. Причината е, че двамата кандидати, които подадоха документи, нямат сертификат за вагоните, които БДЖ поръчва. Разликата между сертифицираните и несертифицираните е 800 000 евро. Дружеството не иска да чака с произведени вагони, докато бъде изваден евросертификат. Нещо такова се получи с новите спални вагони, които бяха произведени в Турция. Предстои да се вземе решение дали да се купуват нови вагони, или да се вземат сертифицирани вагони в движение, до 10-годишни, които да бъдат обновени.
Предстои да бъде отново обявена поръчка за
наем на
локомотиви
В момента са наети 2 локомотива, като един от тях вече е включен ежедневно в композициите. Новата поръчка ще е за 5 локомотива с опция за наемане при нужда на още 5.
Да се елиминират закъсненията от начална гара, е краткосрочна цел на ръководството на БДЖ. По-дългосрочната е да се подготви за скоростните трасета или когато Националната компания “Железопътна инфраструктура” завърши жп магистралата “Тракия” от София до Бургас.
Заради забавянето на най-трудния участък - Елин Пелин – Костенец, не е ясно кога тя ще бъде завършена изцяло. В БДЖ се разработват трасета от Пловдив до Бургас и от Пловдив до Варна.
Втората цел на компанията е да се подготвя за 2024 г., когато изтича договорът с държавата. Дотогава тя иска да има подвижен състав – вагони, локомотиви и мотриси, които да позволят да се яви на конкурса за новия договор с държавата. Затова поръчките са фокусирани към тази година.
Дали “БДЖ Пътнически превози” ще излезе от състоянието на упадък и застой и ще може до декември да изпълнява графика на влаковете, предстои да видим до месеци. Колкото до далечната цел – да стане бърза и модерна железница, това е задача и на двете компании – инфраструктурната и на превозвача.