Димитър Зоров: Много хора обикалят магазините заради промоции и това крие голям риск от разнасяне на вируса
Производители досега не са вдигнали цените на стоките, въпреки че се увеличават разходите за суровини, казва председателят на Асоциацията на млекопреработвателите в България
Българското производство има достатъчно капацитет да покрие нуждите
Предприятия за опаковки в Европа спират доставките
Трябва да преосмислим политиката за местните животновъди, за да можем да разчитаме на наше производство
В провинцията се организират с автобуси да пазаруват, опасно е
Плащанията за доставки на млечни продукти в училищата се бавят с месеци
- Г-н Зоров, предложихте в хранителните магазини временно да не се предлагат продукти на промоция. С какво смятате, че ще помогне това?
- Тази идея е продиктувана от това да положим всички усилия да не се струпват хора на едно място и да няма възможности за предаване на вируса.
При такива промоции в дадена търговска верига пускат артикули в определен ден на промоция и хората отиват, за да ги купят. Но на 500 метра има друга верига с друга промоция и хората обикалят от магазин на магазин. Това е изключително голям риск от много повече контакти и въпреки създадената организация за изчакване, се образуват опашки отвън и на касите. Повече хора преминават през служителите, които нямат защитни шлемове, очила, те пипат повърхности, а чухме, че вирусът се задържа по тях.
В провинцията хората се организират и посещават с автобуси някои от големите търговски обекти в областните градове, за да пазаруват. Това се вижда и от оборота, и от потока, което е особено рисково.
В нашите предприятия имаме потенциала, мощностите да задоволим населението с български стоки, но това можем да го гарантираме, когато и нашите работници са живи и здрави, затова трябва да направим и невъзможното за ограничаване на контактите.
Тук няма никакви корпоративни интереси - чухме, че сме имали такива. Производителите на храни са особено отговорни в този момент, въпреки че не са на предната фронтова линия.
- Какви други мерки предлага сформираният щаб за храни и напитки?
- В щаба на ден обсъждаме най-малко по 20 важни проблема в различни браншове, пишем почти през ден писма до държавните институции с нашите искания, нужди, виждания, за да сме максимално полезни. Едно от исканията е, в случай че се затегнат мерките още повече, да може да бъде гарантирано придвижването на служителите до хранителните предприятия, да са осигурени транспортните средства за суровини и готова продукция, за да можем да снабдяваме населението.
Една от другите мерки, която предложихме - при възможност, разбира се, след медиците и органите, които осигуряват обществения ред, да бъдем включени в списъците за предоставяне на индивидуални защитни средства. Въпреки че хранителната промишленост е изцяло подготвена към момента. Това важи и за нас, и за служителите в магазините.
- Какви мерки могат да вземат те самите? В други държави някои от веригите хипермаркети оборудваха касите със защитни стъкла пред служителите.
- Търговските вериги трябва да кажат колко бързо могат да реализират такива мерки, но това ще е плюс за служителите. Ние в предприятията правим чудеса, снабдихме хората с индивидуални защитни средства, безконтактни термометри.
Дезинфектантите в предприятията и ръкавиците в голяма част ги имаше, защото това си е задължително и в нормална обстановка. Още когато видяхме, че вирусът дойде в Италия, още в първите дни купихме допълнителни количества маски.
- Има ли покачване на цените на продукти?
- Досега не наблюдавате вдигане на цените на стоки от производители, защото в момента и търговските вериги не приемат такова увеличение, въпреки че разходите за суровини се увеличават - вдигат се разходите за транспорт, става невъзможно осигуряването на някои фуражи, като шротовете за животните, които не са от български произход.
От началото на седмицата суровините са поскъпнали с 10%. Но производителите не търсят краткосрочни печалби. Не трябва в такъв труден момент да се търсят евтини сензации. Всеки трябва да положи максимум усилия.
Не трябва да стигаме и дотам да се изолират населени места, както Банско, трябва българската икономика да работи, защото иначе спестените пари бързо ще заминат.
- Ще успее ли българското производство да се справи и да задоволи сегашните нужди при ограничен внос?
- Едно от нещата, които предлага нашият щаб, е да се покрият задължения, които има държавата, особено в млечния сектор. Има забавени плащания за доставяне на млечни продукти по училищната схема още от 2018-2019 година. Доставчиците са си подали необходимите документи, но Министерството на земеделието се бави. А тези средства са жизненонеобходими.
Ще обясня защо - всички доставчици на суровини и консумативи - капачки, кофички, се страхуват, че част от предприятията в Европа за опаковки спират и доставките, които са планирани за март, ще бъдат отложени за юни. Така че доставчиците искат от нас авансови средства, за да закупят тези продукти и да гарантират доставката до нас. Ние имаме мляко, но може да няма с какво да го опаковаме.
- И все пак да дадем по-конкретен отговор - ще се справи ли производството?
- Това ще е един урок и обеца на ухото, защото ние подценявахме самозадоволяването на българина със собствени суровини, казвахме, че сме общ европейски пазар и ако няма мляко, ще го внесем отнякъде. Но в момента всеки гледа да задоволи собствените си нужди и това е нормално.
А при нас в първите дни бяха намалени субсидиите на фермите с над 50 крави и над 200 овце, а ние точно на тях разчитаме в момента, защото при малките ферми има много контакти, повечето са за местните нужди.
Това е грешката и на Общата селскостопанска политика, че унищожава работещите и ефективните ферми. Заради това трябва да си вземем урок и да помагаме на местното животновъдство, трябва да се преосмисли тази политика.
В България млекопреработвателният, месопреработвателният, хлебопроизводителният бранш - основните хранителни стоки, имат капацитет няколко пъти над необходимостите на страната, но за да работят, им трябват суровини. Не бих казал, че имаме толкова месо, около 60-70% идват от външни доставки, особено след чумата по свинете. С млякото ще се справим.
- Какво ще правим с месопроизводството тогава?
- Аз съм и животновъд, отглеждаме мъжки телета и имаме потенциал и сега. Тази седмица ми се обадиха 7-8 кланици с молба веднага да им доставим животни, като досега нямаше особено желание, защото българското телешко не е много разпространено.
- А по отношение на свинското месо?
- Една от мерките в нашата фирма е един човек да пазарува на едро за всички служители. Така например днес съм закупил трупно свинско месо за 7,50 лв. от колеги с комплекс. Повечето от бранша казват, че имат суровини, складова наличност за месец-два. Но ако не ядем свинско, ще ядем телешко, пилешко, в такъв момент трябва да се съобразим с каквото имаме, а не с претенции.
- Наблюдава ли се завишено търсене на някои стоки?
- Отпреди началото на кризата преди 7-10 дни наблюдаваме повишение на търсенето на млечни продукти не повече от 5-6%. С големите вериги следим процеса. Те казват, че първите дни хората са купували най-много варива, стоки, които могат да се съхраняват, след това изкупиха месото, защото могат да го замразят, а след това започнаха да купуват хляб, за да го замразяват. Но трябва да са спокойни - пшеница има в България. При млечните продукти най-малко се отразява търсенето, защото нито киселото, нито прясното мляко може да се съхрани дълго и може би са по-спокойни потребителите, защото в България има много млечни продукти.